« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
یادداشت به قلم مدینه صابری:
استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه های مختلف در مدیریت شهری ، به یک رویه استراتژیک بدل شده است و تصمیم گیری جزیره ای و انفرادی جای خود را به بهره مندی از خرد جمعی داده است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-مدینه صابری:مدیریت، مدیریت شهری، نظارت بر امور شهر و روستا با تاکید بر توسعه پایدار همه و همه از موضوعاتی هستند که بر یک نکته تصریح می کنند و آنهم چیزی نیست جز تلاش برای بهتر بودن و پیشرفت و دست یابی به شاخص های رشد!!!

اهمیت این مسأله آنجا بروز کرد که سحر طاهری از فعالان رسانه ای لارستان، در مطلبی با انگشت گماردن بر کلمه مدیریت و آن را لازمه توسعه شهر می داند و تصریح می کند: با مدیریت آینده‌نگرانه و کاربردی‌تر، پیشرفت شهر نیز پایدار و غنی‌تر می شود.

می دانیم که گذار از مدیریت سنتی به مدیریت مدرن یک روند استراتژیک و حیاتی در سبک زندگی، توسعه سریع شهری، تغییر ات گسترده در سبک زندگی و شکل گیری لایه های مختلف اجتماعی، مذهبی، صنعتی، فرهنگی، ورزشی ، علمی و ... در شهر ها محسوب می شود که به طور یقین نقشی موثر و اثرگذار را به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سرنوشت و زندگی اجتماعی مردم بازی می کند.

مدیریت شهرها و مدیریت در روستاها، از مفاهیمی است که با ارتقا علم و گسترش روزافزون دانشگاهها و مراکز علمی و هنری بیش از پیش مورد توجه و اقبال مسئولان امر و مردم واقع شده است و جای خود را در تک تک بخش ها و رگه های شریانی جامعه نیز باز کرده است و به سرعت در حال پیش روی است.

اهمیت مدیریت در شهرها و روستاها آنقدر زیاد است که هر سال شعار سال نیز با رویکردی بر اصول مدیریت شهر و مدیریت روستا و بهره گیری از مفاهیم آن، عنوان می شود و در صدد است قابلیت های منطقه ای و به تبع آن کشور را هم از کل به جزء اجتماع و هم از جزء به کل اجتماع ارتقا و بهبود بخشد.

اصول مدیریتی برای شهر و روستا است که در صدد است با تحقق اهداف خود در راستای تامین نیازهای مردم و مسئولان قدم بردارد و اصول خود را از بالقوه به بالفعل تبدیل کند چرا که مواردی چون افزایش بهره وری و تامین حقوق شهروندی که مستتر در لایه لایه های اصول مدیریتی نهفته است حتما با تبدیل شدن به حالت بالفعل، خواهد توانست حداقل ها را به حداکثرها مبدل کند و زیر ساختها را ترمیم و یا تکمیل کند که بتواند در امر روساختهای جامعه بهتر و کارکردی تر عمل کند. این مفهوم(مدیریت شهری و مدیریت روستا)، در لارستان که با گستردگی و وسعت عرصه روبرو است؛ در اولویت فعالیت های متفکران، تحلیل گران، مسئولان و مردم قرار گرفته و در صدد است افق ایدئال را برای جامعه لارستان به منصه ظهور نهد.

لارستان در مقایسه با دیگر شهرستان های فارس، از قابلیت افزون تری برای رسیدن به مدیریت شهری و مدیریت روستای ایدئال و کارکردی و اصولی برخوردار است و از آنجائیکه نوع معماری، نوع چیدمان شهری، تنوع منطقه ای و گستره عرصه قابل توجهی دارد و بر همین مبنا است که لزوم توجه به مدیریت شهری در لارستان به صورت کمی و کیفی بیشتر از دیگر نقاط احساس می شود و گریزی از این نیست.

کارشناسان بخش مدیریتی معتقدند بخش بزرگی از رونق صنعت گردشگری و رونق صنعت توریسم و ارتقا راندمان اقتصادی منطقه لارستان، در گرو وجود بسترهای مطلوب مدیریتی رقم خورده است و خواهد خورد. این قشر معتقدند شکوفائی بیش از پیش مدیریت شهری، زمینه ساز دست یابی به سه شاخص رشد، توسعه و پیشرفت لارستان است و توسعه مدیریت در همه امور با توجه توان نظارتی و توان عملکردی فاکتوری مهم برای ممانعت از بروز آسیب بر بدنه و پیکره اجتماع لارستان است.

بر همین اساس استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه های مختلف در مدیریت شهری ، به یک رویه استراتژیک بدل شده است و تصمیم گیری جزیره ای و انفرادی جای خود را به بهره مندی از خرد جمعی داده است.

به طور یقین استخراج و تعریف و اشاعه اولویت های شهری از جانب مدیران شهری می تواند به عنوان اولین گام در مدیریت بهینه شهری محسوب شود و حتما چنین چیزی منحصر به فرد خواهد شد.

در این میان اول گروهی که از مدیریت شهری بهره می برند ابتدا خود مردم هستند

و اینجاست که باید از نقطه نظرات کارشناسان و مشاوران اقتصادی برای بهبود راندمان این مدیریت بهره جست. به دیگر سخن اساتيد دانشگاه، نخبگان، کارشناسان و صاحبان ایده که تعدادشان در لارستان هم کم نیست می توانند حلقه واسط بين دانشگاه ها، مركز مطالعات و پژوهش‌هاي شهری و مدیران شهری باشند.

به طور یقین در دنیای امروز لارستان که بر پیشرفت بعنوان رکن اول مدیریت و بهره وری اقتصادی تاکید دارد آموزش ها می تواند نقش مهمی را ایفا کند و مجموعه شهرداری و شورای های اسلامی شهر و روستا در کنار خدمات فیزیکی و سخت افزاری می توانند از آموزش هایی چون آموزش های مرتبط با نحوه مدیریت شهری برای بهبود و بهگشت این مدیریت بهره ببرند و ظرفیت های مختلف اقتصادی، اجتماعی، هنری، ورزشی، گردشگری و ... را گسترش و تعمیق دهند.

مطالعات مربوط به طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، تغییر کاربری ها، برنامه ریزی اجتماعی و فرهنگی، توسعه شبکه معابر شهری در طرح تفصیلی شهر، طرح احداث پارکینگ های شخصی و عمومی، مطالعات ساماندهی حمل ونقل عمومی یکپارچه شهر، مطالعات ساماندهی علائم افقی وعمودی تبلیغاتی و ترافیکی شهر، آسیب شناسی عملکرد حمل ونقل عمومی ، بررسی نظام اخذ عوارض، بررسی و تحلیل چالشهای نظام مهندسی به ویژه کمیسیون ماده صد، گردشگری در شهر، اسکان گردشگران در شهر، موسیقی کتولی و دنیای گسترده مرتبط به آن، زیبا سازی مدرن و به روز شهر، مطالعات مربوط به اوقات فراغت شهروندان، توسعه آموزش و فرهنگ کتابخوانی، پیگیری اشتغال با توجه به ظرفیت های شهری، مدیریت پسماند و نخاله های ساختمانی ،توسعه زیر ساخت های شهر، استفاده از ظرفیت های هنری، کشاورزی، گردشگری، صنعتی شهر و ... بخشی از نیاز های شهری هستند که اولویت بندی و رعایت تقدم و تاخر در چینش این مقولات به مطالعات دقیق و بهره مندی از ظرفیت های نخبگان و کارشناسان حوزه های مختلف مدیریت شهری نیازمند است.

شاید راه اندازی یک سامانه جامع جهت جمع آوری ایده های مدیریتی در صورتی که در مجموعه های مدیریتی لارستان بزرگ هنوز راه اندازی نشده باشد در آینده بتواند ضمن راه اندازی و نهادینه شدن ارزش آن، امکان اعمال نظر و سلیقه کارشناسان و مسئولان مدیریت شهری و مردم و مخاطبان این بخش را برای ایجاد یک ایده و طرح مدیریتی، قبول یا رد کند و بتواند به عنوان اولین گام عملی در این مسیر محسوب شود.

به طور قطع به یقین، برای ایجاد یک مدیریت شهری مطلوب و قابل قبولتر از گذشته در لارستان بزرگ که بتواند رونق بیش از پیش راندمان شهری و روستائی را تامین و تصریح کند و رضایتمندی شهروندی را برای همه مردمانش به ارمغان آورد لازم و بایسته است همه فعالان آستین همت بالا بزنند و در عرصه فعالیت ها حضور موفق داشته باشند و با یکدیگر ضمن حفظ وحدت و همدلی، از نقاط ضعفها بعنوان یک فرصت اصیل بهره ببرند و در صورتی که نقاظ ضعف مدیریتی نیز در جائی از جامعه وجود داشت از آن به عنوان یک فرصت گرانبها برای رفع چالش ها بهره ببرند و خود را بعنوان راهنمایان اصلی پیشرفت و توسعه قلمداد کنند و به این وسیله هزینه های زمانی و مکانی را تقلیل دهند و تسکین نمایند.


مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: