« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۲۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
با حضور شورای آموزش و پرورش شهرستان لنده و معلمان نمونه شهرستانی و استانی؛
مراسم بزرگداشت پنجاه و دومین سال تاسیس دبستان ماندگار روستای چلی در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان لنده برگزارشد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،در این مراسم که با حضور امام جمعه ؛ رئیس اداره آموزش و پرورش ؛اعضای شورای آموزش و پرورش و معلمان نمونه شهرستانی و استانی  و همچنین اولین آموزگار این دبسان برگزار شد از دبستان شهید دستغیب روستای چلی به دلیل بیش از نیم قرن سابقه تاسیس؛ و پرورش بیش از یکصد مدیر متعهد و متخصص در رسته های مختلف و تقدیم دهها شهید و ایثارگر و ویژگی های گسترده ای که داشته اند  به عنوان «مدرسه ماندگار» نام برده شد.

دبستان شهید دستغیب چلی در مدت بیش از نیم قرن فعالیت خود، بزرگان زیادی را در عرصه های مختلف علمی، ادبی، فرهنگی؛نظامی و انتظامی و سیاسی در دامن خود پرورش داده است و پرورش یافتگان مکتب این دبستان در طول این دهه ها نه تنها در داخل استان، بلکه در اقصی نقاط ایران و حتی جهان مصدر خدمات بی شماری بوده اند.

در تاریخ 52ساله فعالیت این دبستان انسانهای بزرگی  پرورش یافتند

دکتر علی جاویدان رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان لنده در این مراسم طی سخنانی گفت:منطقه سرسبز و زیبای رود کوف در دامنه رشته کوههای زاگرس زیستگاه انسانهایی بوده که در طول تاریخ درایت شجاعت و شرافت را به عنوان ویژگی برجسته خود ثبت نموده اند . بوی معطر برنج چمپا در انتهای رودکوف و عطر زیبای نارنج های نارنجستان بزرگان منطقه و قنات زیبای ایجاد شده  و زیبایی چشم نواز باغ های تنگاب شناسنامه هویتی مردم این منطقه می باشد .

با شروع هیاهوی درس و مدرسه در سراسر کشور مردمان دوراندیش این خطه به دلیل هوش و ذکاوتی ذاتی و ارتباطاتی که با حوزه خوزستان  داشتند، تحصیل فرزندان خود را به عنوان یک نیاز شدید و سرمایه گمشده منطقه دانستند . تحقق این امر آنها را به فکر بازگشایی مدرسه در یکی از روستاهای منطقه که دارای  مرکزیت بیشتری جهت دسترسی همه ساکنین منطقه بود واداشت . روستای چلی به واسطه ویژگی های سوق الجیشی  و ارتباطی خاص که جایگاه بزرگان منطقه بود و همچنین مرکزیت روستاهای اطراف جهت دسترسی همه ساکنین به مدرسه انتخاب و در سال 1348 چراغ علم  در این روستا روشن گردید . با گذشت نیم قرن از افتتاح این مدرسه که به نوعی تاریخ فرهنگی منطقه بوده و بزرگان زیادی را در دامن خود پرورش داده مایه مباهات و افتخار هست که علیرغم جمعیت کم منطقه و استقرار مدارس دیگر در دهه شصت در روستاهای هم جوار این مدرسه همچون نگینی در آسمان فرهنگ منطقه رودکوف می درخشد و از بدو تاسس تاکنون و علیرغم مهاجرت اکثر ساکنین آن همچنان فعال می باشد .

در تاریخ 52ساله فعالیت آن انسانهای بزرگی  پرورش یافتند که در مسئولیت های مختلف شهرستانی استانی و کشوری مشغول به کار هستند . معلمان، مهندسان، اساتید دانشگاه، روحانیون، نیروهای نظامی و انتظامی زیادی هویت شغلی و فرهنگی خود را مدیون این مدرسه می دانند .ایثارگران جانبازان و شهدایی که از پشت میزهای این مدرسه برخاستند و حماسه آفریدند نیز کم نیستند .جا دارد در پنجاه و دومین سال تاسیس این مدرسه یادی از زحمات همه بانیان و معلمان این مدرسه داشته باشیم .همان کسانی که در آن دوران علیرغم صعب العبور بودن و مشکلاتی که وجود داشت توانستند با جدیت و پشتکارفراوان این مدرسه را به کمال و تعالی برسانند.

بخش کوتاهی از خاطرات این پیشکسوت فرهنگی را در کلیپ زیر دنبال کنید

در ادامه این مراسم استاد جانباز کبوتری پیشکسوت فرهنگی و اولین اموزگار دبستان ماندگار شهید دستغیب چلی ضمن بیان رزومه این مدرسه ؛به ذکر خاطراتی از دوران تدریس و حمایتهای مردمی و منش بزرگ افراد این روستا و منطقه رودکوف پرداخت.(کلیپ زیر)

مسولان!نگذارید شور زندگی در چلی بمیرد!

همچنین فتاح بدری از فرهنگیان شهرستان لنده و دانش آموخته این دبستان طی سخنانی ضمن تبریک هفته معلم و تقدیر از اداره آموزش و پرورش برای برگزاری این مراسم از مسولان اجرایی و اداره کل راه بخاطر قطع جاده ارتباطی این روستا و روستاهای همجوار گلایه نمود و گفت: مسولان!نگذارید شور زندگی در چلی بمیرد! در روزگاری نچندان دور این روستا از پرجمعیت ترین روستاهای منطقه عالی طیب بوده و چنانچه ملاحظه می کنید اولین مدرسه  ابتدایی عالی طیب در سال 1348در این روستا دایر و بیش از یکصد نیروی انسانی متعهد و متخصص برای همه ارکان جامعه پرورش داده و چند ده ایثارگر و مدافع وطن و شهید تقدیم ملت نموده ؛اما امروز از این روستای زیبا با ظرفیت بالای گردشگری ؛کشاورزی و دامداری  فقط زخم های کهنه و دهکده ای محروم از جاده و راه ارتباطی  بر جای مانده است.

وی از مسولان خواست تا به وعده های سر خرمن پایان دهند ؛ و با ایجاده جاده و راه ارتباطی این روستا هم زمینه مهاجرت معکوس اهالی ان را فراهم کنید و هم شور زندگی را در این روستا احیاء نمایند.

رزومه و خاطرات استاد جانباز کبوتری

در پایان این مراسم و بعد از بیان خاطرات جانباز کبوتری، با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از طرف آموزش و پرورش و دانش آموختگان این دبستان ماندگار؛از اولین آموزگار دبستان "ماندگار چلی  تجلیل بعمل امده است.(از همه ی مومنین انتظار داریم برای سلامتی و شفای عاجل ایشان دعا کنند)

توزیع ویژه نامه دبستان ماندگار شهید دستغیب چلی

در این مراسم همچنین ویژه نامه ای حاوی رزومه این دبستان ؛ خاطرات دانش اموختگان و اهالی روستای چلی و..بصورت رنگی منتشر و در اختیار حاضرین قرار گرفت.



نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
0
0
کاش چگونگی تحصیل در دوره ابتدایی آقای کبوتری را نیز تعریف میکرد...و از ستادان ابتدایی خود نام میبرد..اولین کسی که تو منطقه آل طیب سواد داشت و سواد آموزی را یاد داد به خیلیها از جمله آقای کبوتری
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: