« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، گزارش می دهد:
برخی از افراد در شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کنند که پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ بر روی بازوی آن‌ها، به ناحیه تزریق واکسن آهن‌ربا می‌چسبد. آن‌ها باور دارند که داخل ترکیبات واکسن کووید-۱۹ مواد فلزی وجود دارد و این مواد باعث چسبیده شده آهن‌ربا به بدن می‌شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از ایرنا، این ماجرا همراه با انتشار عکس‌ها و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تیک تاک و توئیتر مطرح شد. در یکی از این ویدئوها زنی با نشان دادن وسیله‌ای شبیه آن‌ربا که به بازوی او چسبیده است، ادعا می‌کند که با تزریق واکسن فایزر یک تراشه وارد بازوی او شده است، به همین دلیل به دست او آن ربا می‌چسبد.

احتمالاً منظور او از تراشه، وسیله‌ای است که می‌تواند از افراد جاسوسی کند. این شایعه مدت‌ها قبل نیز درباره واکسن‌های کرونا گسترش پیدا کرده بود.

اما قبل از اینکه باور کنید با تزریق واکسن کووید-۱۹ بازوی شما اهن‌ربا را به خود جذب می‌کند، چند نکته را به خاطر بسپارید. اول از همه: اگر قرار است پس از تزریق واکسن، بازوی شما مانند در یخچال آهن‌ربا را نگه دارد، باید مقدار قابل توجهی فلز به وسیله واکسن به بازوی شما وارد شود آن باشد؛ در حالی که مقدار واکسن کووید-۱۹ کمتر از ۱ میلی لیتر است. مثلا واکسن فایزر و مدرنا ۳/۰ میلی لیتر است. این حجم اصلاً برای وارد کردن یک تراشه به داخل بدن کافی نیست. حتی اگر تمام محتوای واکسن فلز باشد، باز هم برای اینکه به بازوی شما خاصیت جذب آهن‌ربا بدهد کافی نیست.

دوم اینکه؛ مواد تشکیل دهنده واکسن‌های فایزر، مدرنا و جانسون و جانسون در سایت سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا را منتشر شده است، واکسن فایزر از ماده mRNA، لیپید، کلرید پتاسیم، فسفات پتاسیم مونوبازیک، کلرید سدیم، دی هیدرات فسفات سدیم دو پایه و ساکارز تشکیل شده است. ترکیب واکسن مدرنا نیز مشابه واکسن فایزر است که شامل: mRNA، لیپیدها، ترومتامین، ترومتامین هیدروکلراید، اسید استیک، سدیم استات سه هیدرات و ساکارز می‌شود. مواد تشکیل دهنده واکسن جانسون و جانسون اندکی متفاوت است. واکسن جانسون و جانسون از نظر ترکیب ژنتیکی با دو واکسن دیگر متفاوت است. در این واکسن از ویروس ضعیف شده سارس به جای فناوری mRNA استفاده شده است. اما بقیه ترکیب آن تفاوت چندانی ندارد و شامل اما بقیه تفاوت چندانی با مونوهیدرات اسید سیتریک، دی هیدرات سیترات تری سدیم، اتانول، ۲ هیدروکسی پروپیل β سیکلودکسترین (HBCD)، پلی سوربات ۸۰ و کلرید سدیم می‌شود.

اما در مجموع اگر استفاده از mRNA در واکسن‌های مدرنا و فایزر و استفاده از ویروس ضعیف شده در واکسن جانسون و جانسون را کنار بگذاریم، ترکیب کلی واکسن‌ها لیپید، پروتئین، نمک و شکر است که در بسیاری از غذاها و مواد خوراکی پیدا می‌شود و شامل مواد مغناطیسی نیستند.

سوم اینکه؛ این تئوری توطئه که «درون واکسن‌ها تراشه وجود دارد»، هیچ پشتوانه علمی ندارد. از قضا این ادعاها در شبکه‌های اجتماعی‌ای مانند فیسبوک منتشر می‌شود که بیشتر از هر تراشه‌ای شما را رصد می‌کند! شما در این شبکه‌ها با ویدئوهایی مواجه می‌شوید که در آن‌ها آهن‌ربا به بازوی افراد می‌چسبد در حالی که شما نمی‌دانید این افراد از چه شیوه‌ای برای چسباندن این وسایل به بازوی خود استفاده می‌کنند. ترفندهایی که می‌تواند شامل استفاده از چسب مایع، نوار چسب، عسل یا سایر لوازم چسبنده باشد. حقیقت این است که هیچ ادعای واضحی درباره وجود تراشه درون ترکیب واکسن‌ها وجود ندارد.

در آخر اینکه واکسن آهن‌ربا جذب نمی‌کند اما برای شما آرامش به همراه می‌آورد و باعث می‌شود مثل گذشته زندگی کنید. افرادی که واکسن زده‌اند کمتر ویروس را به خود حمل می‌کنند و در نتیجه کمتر سایر افراد را دچار بیماری می‌کنند.

مدینه صابری/خبرنگار افتخاری پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: