« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۱۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کارگروه انرژی جریان عدالتخواه استان کهگیلویه و بویراحمد:
منتقدان و موج سواران فضای مجازی که مخالف ساخت سد و نیروگاه چم شیر هستند از فواید کوتاه و بلند مدت ساخت این سد یا بی اطلاع هستند یا دنبال اهداف دیگری می باشند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛کارگروه انرژی جریان عدالتخواه استان کهگیلویه و بویراحمد در گزارشی با عنوان " «هدر رفت 100 میلیون مترمکعب آب از تونل انحراف سد چم شیر در طی سه شبانه روز » نوشت:"پروژه سد و نیروگاه چم‌شیر که بزرگترین سد بتن غلتکی خاورمیانه در استان کهگیلویه و بویراحمد و  25 کیلومتری شهرگچساران برروی رودخانه زهره با ظرفیت مخزن 2,300 میلیون مترمکعب و توليد انرژي برقابي به میزان 482 گیگاوات ساعت در سال در حال ساخت است.

 
از اهداف مهم این طرح جلوگیری از بروز خسارت ناشی از سیلابها و ذخیره این آبها و انتقال به منظور توسعه و بهبود فعاليت هاي كشاورزي و صنعت در استان هاي کهگیلویه و بویر احمد ، بوشهر و خوزستان،  توليد انرژي برقابي به میزان 482 گیگاوات ساعت در سال، ایجاد بستر کاری لازم بمنظور امکان ایجاد فضاهای رفاهي و تفريحي منطقه نفت خيز گچساران است.

در کشوری نظیر ایران با اقلیم خشک و نیمه خشک که در فصولی از سال بارشهای سیل آسا موجب بروز سیلابهای وحشتناک شده و در فصولی از سال به علت عدم بارش و از آن مهمتر در سالهای کم بارش و بدون بارش، چه روشی برای تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت باید در پیش گرفت؟

در طی بارشهای اخیر در تاریخ 26 دی ماه 1400 حجم آب خروجی از تونل انحراف سد و نیروگاه چم شیر به عدد 1000 مترمکعب بر ثانیه رسید. طی سه شبانه روز (از تاریخ 25 تا 27 دی ماه) بیش از 100 میلیون مترمکعب آب از این تونل خارج شده است. این حجم آب با کیفیت خوب، برابر است با مجموع حجم آب خروجی از رودخانه در طی پنج ماه (خرداد تا مهر) است. البته در فروردین ماه 98 دبی 2000 مترمکعب بر ثانیه نیز ثبت شده است که دو برابر حجم فعلی بوده. لذا تأثیر مثبت و نقش مؤثر سد برای ذخیره سیلابها، مشهود و سازنده میباشد.  
 
تصویر سیلاب مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ با دبی ۱۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه ورودی تونل انحراف سد و نیروگاه چم شیر

همانطوریکه در طی چند روز اخیر مشاهده شد در شهرهای مختلف جنوب و دیگر مناطق کشور   سیلاب¬های مخربی باعث تخریب و آسیب به منازل مسکونی، خسارت به بخش کشاورزی شده است که هزینه¬های سنگین اقتصادی به مردم و زیر ساختها وارد کرده است.

ساخت هر پروژه ای در هر بخشی قاعدتا با صدرصد تأثیر مثبت وجود ندارد و غیر ممکن است که تأثیر منفی نداشته باشد ولی تأثیرات مثبت ساخت سد بسیار مهم تر و ضروری تر از حداقل تاثیر منفی که ممکن است داشته باشد. ساخت سد برای مهار سیلابهای مخرب، ذخیره این سیلاب های با کیفیت آب بهتر برای فصول خشک و کم بارش با توجه به خشک سالی¬های اخیر و افزایش نیاز روزافزون به این مایع حیاتی در بخش¬های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت امری ضروری و لازم الاجرا میباشد. 

منتقدان و موج سواران فضای مجازی که مخالف ساخت سد و نیروگاه چم شیر هستند از فواید کوتاه و بلند مدت ساخت این سد یا بی اطلاع هستند یا دنبال اهداف دیگری می باشند. 

در طی چند سال اخیر با توجه به عدم تخصیص به موقع منابع مالی، آبگیری این پروژه به تاخیر افتاده و باعث گردیده که خسارتهای سنگینی در سطح ملی و منطقه ای از جمله هدر رفت سالانه حدود 1،500 میلیون مترمکعب آب ناشی از سیلاب، عدم تأمین برق مورد هدف در شرایطی که کشور با مشکلات کمبود برق مواجه است و تاخیر در رونق بخش کشاورزی و اهداف دیگر ، وارد شده است.  

در پایان کارگروه انرژی جریان عدالت خواه استان از استاندار و نماینده محترم شهرستان های گچساران و باشت خواهشمندیم که پیگیر مشکلات مالی و تخصیص به موقع منابع مالی برای آبگیری این پروژه در آذر ماه 1401 باشند تا هرچه زودتر استان از مواهب این پروژه برخوردار گردد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: