« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۱۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
الهه آلوستانی نقاش و هنرمند گلستانی در گفتگو با آوای رودکوف:
در سال های اخیر شاهد روند رو به رشدی هستیم و علاقه مندان زیادی جذب نقاشی شده اند و این نوید بخش روزهای درخشان برای هنر نقاشی در استان است...
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی :هنر در همه ادوار همراه بشر بوده است و بشر در طول تاریخ هیچ‌وقت بدون هنر نزیسته است. اما در بین هنر های مختلف هنر نقاشی دارای جایگاه خاصی است و هنر نقاشی از جمله هنر هایی است که با روح و روان آدمی ارتباط مستقیم دارد و آن را می توان از تاثیر گذار ترین صنایع هنری نامید. قدمت نقاشی در بین انسانها ، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاری است. 

نقاشی از نظر بسیاری افراد، در زمره مهمترین صنایع هنری قرار دارد. تاریخ نقاشی قدیمی ترین نقاشی ها در دنیا که متعلق به حدود 32000 هزار سال قبل می باشد، در گروته شاوه فرانسه قرار دارد. این نقاشی ها که با استفاده از افرای قرمز و رنگ دانه سیاه حکاکی و رنگ شده اند، تصاویری از اسب ها ، کرگدن ها، شیرها، بوفالوها و ماموت ها را نشان می دهند. اینها نمونه هایی از نقاشی در غار هستند که در تمام دنیا وجود دارند.

اما متاسفانه با وجود قدمت چند هزار ساله نقاشی و غنی بودن کشور ما از هنرمندان بزرگ نقاشی، به جرات می توان گفت جایگاه نقاشی و هنر نقاشی در کشور چندان مطلوب نیست و مردم نیزکماکان ترجیح می دهند با تابلوهای ارزان قیمت چینی دیوار های منزل خود را تزئین کنند و زینت بخشند. امید وارم روزی برسد که هنرمند واقعاً قدر بیند و برصدر نشیند ولی برای رسیدن به این آرمان شهر باید هزینه کرد و فرهنگ سازی کرد. 


به منظور اشنایی بیشتر با هنرمندان استان گفتگوی کوتاهی با الهه آلوستانی نقاش و هنرمند گلستانی انجام داده ایم که اینجا می خوانید: 

خودتان را معرفی کنید
الهه آلوستانی هستم. بنده دیپلم نقاشی دارم و تحصیلات دانشگاهی ام در رشته حقوق است و لیسانس حقوق دارم.

از سال ۷۹ نقاشی رو زیر نظر استاد سید سجاد حسینی  شروع کردم.  درسال ۸۵ بدنبال تاسیس اموزشگاه طراحی و نقاشی و فعالیت هنری خود را به صورت رسمی آغاز کردم. در سال ۱۳۹۰با مجوز رسمی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت هنری خودرا در زمینه آموزش کودکان و بزرگسالان  به طور رسمی آغاز کردم . درسال ۱۳۹۹به دنبال بالابردن سطح اگاهی و اطلاعات و شیوه جدید هنری دوره های تخصصی سیاه قلم (طراحی چهره) و تخصصی رنگ را زیر نظر استاد مهدی کریمی آغاز  کردم و همچنان در حال یادگیری و کسب دانش هستم. 

در مدت زمانی که فعالیت حرفه‌ای داشته‌اید، تغییرات و روندی را که طی کرده‌اید متاثر از چه عواملی می‌دانید؟
پشتوانه های فکری و ذهنی، مطالعه، رویداد ها ی مختلفی که در زندگی مان تجربه میکنیم که هر یک مسلما تصاویر ذهنی می سازند و حتا تغییراتی در روحیات و تصاویر ذهنیمان ایجاد می کنند.و البته  هدایت روند یادگیری اساتیدی که بدون بخل علم، برای توسعه نقاشی تلاش می کنند. 

جایگاه نقاشی در شهرستان و استان چگونه است؟
در سال های اخیر شاهد روند رو به رشدی هستیم و علاقه مندان زیادی جذب نقاشی شده اند و این نوید بخش روزهای درخشان برای هنر نقاشی در استان است. 

وجود آموزشگاه های نقاشی در شهر چه کمکی به توسعه این هنر می کند؟
آموزشگاه های نقاشی اگر دارای چارچوب و اسلوب دقیق باشند، می توانند با آموزش صحیح و منطقی این هنر علاوه بر بالا بردن سطح دانش هنر آموزان ، زمینه توسعه این هنر و حتی پیوند هنر با اقتصاد را فراهم سازند. 

آموزش نقاشی از چه سنی باید شروع شود؟
هر چند برخی از کارشناسان و هنرمندان برای شروع آموزش نقاشی سن و سال تعیین می کنند ولی بنده معتقدم وقتی کودک با ابزار نقاشی آشنا شد، باید مسیر را به او یاد داد و آموزش را آغاز کرد. 

چه توصیه ای به خانواده ها دارید؟ 
توصیه من اول به خانواده ها این است که انتظارات زیادی از بچه ها نداشته باشند. به بچه ها اجازه بدهند در هنر خودشان را بشناسند و با علاقه رشته هنری خود را انتخاب کنند. در ضمن درس خواندن باید اولویت اول دانش آموزان باشد، ولی به خانواده های محترم توصیه می کنم اگر فرزندشان به هنری علاقه مند شد، این علاقه را سرکوب نکنند و آن را جدی بگیرند و بگذارند فرزندشان مسیر هنری را نیز در کنار درس ادامه دهد و شرایط را به گونه ای فراهم کنند که در کنار درس امکان کسب موفقیت در رشته های هنری نیز به وجود بیاید.

چه انتظاری از مسئولین و نهاد های متولی هنر در جامعه دارید؟
هنر یک ابزار اتحاد و زبان بین الملی است و سبب اتحاد و نزدیکی افراد می شود و رابطه‌ى دلبستگی عمیقی میان طبقات مختلف اجتماعی برقرار می سازد، احساساتی که در برابر آثار هنرمندان دست می‌دهد یکی از موثرترین عوامل حیات خانوادگی و دوستی است.امید است مسئولان نیز به ابعاد مختلف هنر نگاه ویژه ای داشته باشند و از تمام ظرفیت ها و لایه های مختلف هنر استفاده کنند تا جامعه به سمت شادابی و نشاط حرکت کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: