« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲
یاداشت به قلم وحید حاج سعیدی؛
بدون تردید در شرایط موجود که خرید و واردات محصولات کشاورزی به دغدغه اول تبدیل شده، یک راهکار اصولی حمایت از صنعت کشاورزی است و اگر سیاست حمایت از کشاورزی به همین منوال، شعاری و کج دار مریز باشد، در آینده دولت باید برای تشویق مردم به کشاورزی دست به وام شود!

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی :صنعت کشاورزی یکی از صنایع استراتژیک در دنیا است که بسیاری مناسبت ها و سیاست ها را تحت الشعاع خود قرار داده است و جایگاه مهم این صنعت بر هیچکس پوشیده نیست.

در کشور ما نیز صنعت کشاورزی دارای جایگاه خاصی است. اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور تا آنجاست که هفت قلم از 10 قلم عمده محصولات وارداتی به کشور با ارزشی در حدود 15 میلیارد دلار را در سال‎‌های اخیر محصولات کشاورزی نظیر گندم، ذرت، برنج، کنجاله سویا و نظایر آن تشکیل داده است و اگر بخشی اندک از همین مبالغ در طول زمان صرف بهسازی و اصلاح روش‌های تولید، بهبود راندمان و کارایی مصرف آب، اصلاح بذرها و در کل تحقیقات در بخش کشاورزی و صنایع وابسته می‎شد، می‎توانست کشاورزی کشور را دگرگون کند و علاوه بر ایجاد اشتغالی پایدار و مولد، از ظرفیت‎های خدادادی کشور به نحو بهتری استفاده شود.

اما این همه ماجرا نیست و بی توجهی به مقوله کشاورزی در مراحل مختلف از کاشت و داشت و برداشت گرفته تا بد قولی در خرید تضمینی محصولات و کمبود کود و سم و بذر و ... باعث شده تا کشاورزان رغبتی برای کشت محصول نداشته باشند و افزایش تبدیل اراضی کشاورزی به ویلا و مسکن و ... موید همین مطلب است.

اما یکی دیگر از موانعی که در سر راه تولید محصولات کشاورزی باعث رنجش خاطر کشاورزان شده است نحوه توزیع سوخت ادوات کشاورزی است. توزیع سوخت تراکتور همانند سایر وسایل نقلیه سنگین نیست و هر چند روز یکبار صورت می گیرد. از سویی الزام به استفاده از کارت بانکی مالک تراکتور در هنگام خرید از نوادر این صنعت است که مشکلات جدی برای کشاورزان به وجود آورده است. در حالی که اساساً دولت برای حمایت از کشاورزان سوخت را باید در محل تحویل کشاورز دهد تا ایجاد انگیزه شود، با ایجاد موانع ریز و درشت اندک رمق و انگیزه را در کشاورزان اکثراً سن و سالی از آنها گذشته از بین می برد و نسل جدید را در دنبال نکردن شغل پدر مصمم تر می سازد.

شاید وقت آن رسیده باشد حمایت شعاری از کشاورزان به حمایت عملی تبدیل شود و دستکم کشاورزان در زمینه تهیه سوخت مشکل نداشته باشند و دولت ساختاری را پیدا کند که دارندگان تراکتور هم بتوانند همانند سایر مالکان وسایل سنگین در هر ساعت از شبانه روز برای ادوات کشاورزی خود سوخت تهیه کنند. .

بدون تردید در شرایط موجود که خرید و واردات محصولات کشاورزی به دغدغه اول تبدیل شده، یک راهکار اصولی حمایت از صنعت کشاورزی است و اگر سیاست حمایت از کشاورزی به همین منوال، شعاری و کج دار مریز باشد، در آینده دولت باید برای تشویق مردم به کشاورزی دست به وام شود!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: