« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲
رییس سازمان محیط زیست:
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سد مارون۲ در دفتر ارزیابی‌های این سازمان در حال بررسی است، گفت: تصمیم‌گیری برای ساخت سد مارون۲ کاملا کارشناسی خواهد بود و تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار نمی‌گیریم.

پایگاه خبری آوای رودکوف:علی سلاجقه روز سه شنبه در حاشیه پانزدهمین همایش ملی علوم و فنون دریایی در بندر ماهشهر در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، درباره ساخت سد مارون۲ در بالادست خوزستان که با مخالفت این استان روبروست، اظهار داشت: این سد در دفتر ارزیابی‌های محیط زیستی سازمان با حضور همه کارشناسان دستگاه‌های مختلف در حال بررسی است و طبق نتایج علمی و اقتصادی عمل خواهیم کرد.

وی نسبت به اعلام نظر مثبت دفتر ارزیابی محیط زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره ساخت سد مارون۲ اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: در زمینه سدسازی، بحث منابع و مصارف مطرح می‌شود که وزارت نیرو یکی از اعضای اصلی آن است بنابراین هر چه وزارت نیرو تایید کند در قالب یک برنامه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی در مورد آن تصمیم‌گیری و اعلام می‌کنیم.

سلاجقه تاکید کرد: تصمیم گیری درباره سد مارون۲ کاملا بر اساس کار کارشناسی خواهد بود و تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار نمی‌گیریم.

بر اساس این گزارش، اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان یک ماه پیش گفته بود: در نشست کمیته ارزیابی سد مارون۲ در سازمان حفاظت محیط زیست در اواخر سال گذشته، مخالفت خود را با ساخت این سد اعلام کردیم اما سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت این سد موافقت ضمنی کرده و قرار است بعد از برطرف کردن ایرادهای گزارش ارزیابی، مجوز محیط زیستی ساخت این سد صادر شود.

سد مارون ۲ ( سد آبریز) در صورت اجرا، دومین سد بر روی رودخانه مارون خواهد بود که در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث می‌شود. این سد قرار است ۱۵۰ متر ارتفاع و ۱۷۷ میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره آب داشته باشد. این سد با واکنش خوزستانی‌ها مواجه شده که معتقد هستند آب شرب و کشاورزی و محیط زیست هفت شهرستان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و حقابه تالاب شادگان از رودخانه نیز قطع می‌شود.

تصویب ۲۰۰ هزار هکتار بیابان‌زایی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در جمع خبرنگاران از تصویب طرح بیابان‌زایی و مهار ریزگردها در سال جاری، در سطح ۲۰۰ هزار هکتار در خوزستان خبر داد و گفت: منابع اعتباری این طرح مشخص شده و در صورت کمبود، سازمان حفاظت محیط زیست همکاری خواهد کرد.

وی با اشاره به نشست‌های هفتگی ستاد مدیریت و سیاستگذاری گرد و غبار، افزود: اعتبار مورد نیاز طرح مقابله با گرد و غبار خوزستان در زمینه کانال آبرسانی به کانون‌ها (کانال پورشریفی) و کاشت گیاهان تامین می‌شود.

به گفته وی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان، نشست‌هایی برای حل مشکلات فنی و اقتصادی این طرح برگزار کرده است.

سلاجقه با بیان اینکه دیپلماسی خوب و فشرده در زمینه کانون‌های خارجی در حال اجراست، اضافه کرد: مباحث درباره کشورهای همجوار که اولویت برداشت ریزگرد را دارند به ویژه کشورهای عراق و سوریه انجام شده و این موضوع در سفرهای آتی پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: دیروز نشست سفرای ۱۵ کشور همسایه در همین رابطه برگزار شده و نشست وزیران محیط زیست ۱۵ کشور نیز در روز ۲۱ تیر ماه برگزار خواهد شد.

سلاجقه اظهار امیدواری کرد: این نشست‌ها به رویکردها و همگرایی ملی و بین‌المللی منتهی شود و دستگاه‌های بین‌المللی مکلف شوند به تعهدات خود در غرب آسیا و خاورمیانه عمل کنند.

ارجاع پرونده صنایع به قوه قضاییه

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: پرونده تخلف صنایع آلاینده به قوه قضاییه و شخص رییس قوه قضاییه ارجاع می‌شود.

وی افزود: اگر دستگاه‌های استانی توان برخورد با صنایع آلاینده را ندارند، آن را به سازمان محیط زیست ارجاع دهند و این سازمان نیز پرونده را به قوه قضاییه ارسال می‌کند.

سلاجقه با اشاره به همایش ملی علوم و فنون دریایی در ماهشهر، اظهار داشت: بندر ماهشهر یکی از مناطقی است که در آن توسعه صنعتی با تالاب و دریا و خور عجین شده اما این توسعه صنعتی برای مردم این شهرستان با توجه به دانش بومی و پیشینه تاریخی در استفاده از دریا و خور و اشتغال‌زایی و طبیعت‌گردی، مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی رویکرد دولت را خدمت به مردم و محیط زیست آنها عنوان کرد و افزود: با استفاده از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی، دستگاه‌هایی که طبیعت را به کاربری ثانویه اختصاص می‌دهند، مکلف هستند که مبتنی بر ارزش اقتصادی آن طبیعت و ارزش‌های افزوده‌ای که می‌تواند داشته باشد، نسبت به حل مسائل محیط زیست منطقه اقدام کنند.

سلاجقه اضافه کرد: ماهشهر از نظر مشکلات محیط زیستی نسبت به سفر گذشته‌ام تفاوت ملحوظی نداشته و با وجود تلاش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، از نظر جوی و دریایی با معضلاتی مواجه است.

وی ادامه داد: این منطقه تنوع زیستی بالایی دارد، اعم از گیاهی یا جانوری، آب و هوا که قیمتش بسیار زیاد است و با توجه به خدمات اکوسیستمی قابل قیمت‌گذاری نیست بنابراین وجود آلاینده‌های آب و خاک در ماهشهر و خوزستان که با گرد و غبار درگیر است این مساله قابل پذیرش نیست.

بر اساس این گزارش، علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز سه شنبه سفر یک روزه‌ای به خوزستان داشت که در پانزدهمین همایش ملی علوم و فنون دریایی ایران با محوریت محیط زیست دریایی و حفاظت تالاب‌ها، همزمان با هفته محیط زیست، در ماهشهر شرکت کرد.

وی همچنین در مراسم افتتاحیه تصفیه‌خانه پساب صنعتی کارخانه الکل‌سازی رازی -از زیرمجموعه‌های شرکت توسعه نیشکر- حضور یافت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین