« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۱
تحلیل روز به قلم اسدالله ربانی مهر کارشناس ارشد مدیریت بین الملل:
نکته مهم و اساسی که شاید برای خیلی از مردم جای سوال باشد این است که علت این سیلاب ها چیست و جه عاملی باعث شده است در فصل گرم تابستان شاهد این سیل ها و بارندگی ها با این شدت باشیم .

پایگاه خبری آوای رودکوف-اسداله ربانی مهر :بارندگی های شدید و سیل های اخیر در این فصل گرم سال باعث به هم‌خوردن و دگرگونی در اقلیم آب و هوایی کشور شده است، و خسارات زیاد جانی و مالی را برای مردم به همراه داشته است ،هر چند این اتفاق تنها مختص ایران نبوده است و در بعضی کشورهای عربی این سیلاب ها بیشتر هم بوده است .

اما نکته مهم و اساسی که شاید برای خیلی از مردم جای سوال باشد این است که علت این سیلاب ها چیست و جه عاملی باعث شده است در فصل گرم تابستان شاهد این سیل ها و بارندگی ها با این شدت باشیم .

البته به صورت صد درصد هنوز کارشناسان این حوزه علت دقیق و مشخصی را بیان نکردند اما به اعتقاد کارشناسان علت های اصلی سیلاب های اخیر چندین مورد است که به صورت خلاصه به آن اشاره میشود :

۱- تغییرات آب و هوایی به علت مونسون‌های اقیانوس هند که معمولا در تابستان تشکیل می‌شود و امسال به شکل عجیبی گسترش پیدا کرده است و بعد از سال ۶۶ در تهران تا امروز به این شدت و گستردگی دیده نشده است و این ناپایداری ها از کشورهای حاشیه اقیانوس هند تا ایران را شامل و باعث ایجاد بارش های ناگهانی و سیل های اخیر شده است که بیش از ۱۶ استان را درگیر نموده است و یک موج باران زای بی سابقه قلمداد میشود .

۲- خشکسالی های اخیر :کل دنیا با مشکل خشکسالی مواجه است و در ایران این مشکل نمود بیشتری دارد متاسفانه ایران در نیمکره ای قرار دارد که در حالت نیمه خشک است و از طرفی این سالها اقدامات اساسی در جهت ذخیره نمودن آب ها نداشته و حتی بعضی وقت ها با ایجاد سدها مشکلات زیست محیطی را تشدید کرده است و همین خشکی زمین باعث ایجاد سیل ها و تخریب ها شده است .

۳- نامهربانی با طبیعت یکی از مشکلات اساسی ایران در این سالها بوده است که متاسفانه از جنگلهای زاگرس تا جنگل های شمال و طبیعت باغ هاو درختان مورد بی مهری و ساخت و ساز قرار گفته است و همین باعث شده است که زمین در برابر بعضی سیل ها و اتفاقات جوی کمترین ایستادگی و تحمل را داشته باشد چون درختان محافظ و نگهدارنده خاک هستند و اگر درختان نباشند خاک به شدت تخریب میشود و بعضی اتفاقات اخیر کنار رودخانه ها به هنگام سیل به علت همین تغییر کاربری ها و ساخت سازها بوده است .

۴- مشکلات زیرساختی و فنی : طبق ماده ۲۶ قانون هوای پاک سازمان هواشناسی کشور موظف بوده که ظرف مدت دو سال تا سال ۹۸ شبکه ملی هشدار و پیش آگاهی سیل و طوفان را تکمیل کند و ۳۰۰ میلیارد اعتبار گرفت اما این سامانه به مرجله اجرا نرسید و این یک مورد از صدها اقدام و کارهایی است که در هنگام سیل و تغییرات اقلیمی باید مورد توجه قرار گیرد اما به نتیجه نرسیده است .

در نهایت اینکه متاسفانه ما در ۴ دهه اخیر برنامه مشخص و جامعی در حوزه آب وهوا ،طبیعت و سیلاب نداشتیم و بیشتر سعی داریم واقعه را در هنگام وقوع علاج کنیم در حالی که اکر از توسعه پایدار سخن گی گوییم باید همه اتفاقات آینده را تحلیل و امروز برای فردا برنامه ریزی کنیم .همین.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: