« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
کاری که عربستان باید در قبال ایران انجام دهد
رفتارهای ظاهری عربستان در حال تغییر است اما کردار باطنی این رژیم تغییر نیافته و نخواهد یافت.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ عربستان سعودی زمانی که در حال دست یافتن به اهداف و سیاست های خود باشد و طعم پیروزی را چشیده باشد، حتی دوست را دشمن خود می پندارد و هر گاه در حال شکست در اهداف وسناریوهای خود قرار گیرد، سعی می کند با طرف مقابل خود که به تقابل و تضاد با او پرداخته سیاست رفع خصومت را در پیش گیرد.

پس از آن که زائران ایرانی پس از مذاکرات طولانی و پذیرش برخی خواسته های کشورمان و البته پذیرفت خواسته های عربستان سعودی از سوی ایران، در موسم حج راهی سرزمین وحی شدند، سران سعودی سعی کردند تا از هموطنان زائر استقبال و پذیرایی گرمی کنند. اخبار و گزارش های رسیده از عربستان چنین رفتاری را نشان می دهد.

پس از آن بود که امیر مکه در اظهاراتی بی سابقه اعلام کرد زائران ایران برادران دینی ما هستند، این سخن بازتاب زیادی در رسانه ها و افکار عمومی ایران داشت.

بسیاری از مردم کشورمان نسبت به این اظهارات نه خوشبین هستند و نه می توانند اعتماد کنند، به همین خاطر چنین مواضعی را جدی نمی گیرند.

اما تلاش های عربستان سعودی برای آشتی با جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد، هر چند محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران برنامه های خود را در دور دوم وزارت خارجه بهبود روابط با کشورهای همسایه و گسترش آن عنوان کرده است، اما به خاطر پیشینه منفی عربستان سعودی نمی توان روی آن زیاد حساب باز کرد.

عربستان ثبات رفتاری سیاسی ندارد که بتوان با آن یک ارتباط عادی برقرار کرد، اکنون هم که در حال بازسازی روابط برآمده، خوب می داند برقراری دوباره روابط با ایران، برای رژیم سعودی حیاتی است، چرا که از یک سو ورود زائران ایران، هم می تواند منبع درآمد خوبی برای این کشور باشد و هم باعث میشود با کاهش تنش های ایجاد شده، اندکی آرامش را تجربه کند تا شاید بتواند بار دیگر توطئه ها و فتنه گری های خود را آغاز نماید.

عربستان سعودی اکنون شدیداً نیاز به یک زمان تنفس و استراحت دارد، ضمن این که فرایند انتقال قدرت از ملک سلمان به بن سلمان فرزندش که اکنون ولیعهد سعودی است، باید در شرایط آرامش برگزار شود.

در حالی که سعودی ها دست از سر ویران کردن کشورهای اسلامی برنداشته اند و همچنان مشغول کشتار در یمن، سرکوب در بحرین و دخالت در امور داخلی سوریه و عراق هستند، به ایران چراغ سبز نشان می دهند.

روزنامه رأی الیوم چاپ لندن مدعی شده است که عربستان روزنامه‌ها و تلویزیون‌های داخلی و خارجی خود را از انتشار اخبار علیه ایران ممنوع کرده است.

رسانه های سعودی پس از فاجعه منا و ماجرای سفارت این کشور در تهران، بیشترین و شدیدترین حملات رسانه ای خود را علیه ایران آغاز کردند که تاکنون ادامه داشته است.

این روزنامه در ادامه نوشت: منابع عالیرتبه‌ سعودی اعلام کردند که این ممنوعیت، نویسندگان، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی سعودی را شامل می‌شود. این ممنوعیت شامل شیعیان نیز می شود.

روزنامه رأی الیوم نوشت؛ این امر در جهت سیاست نزدیک شدن روابط دو کشور ایران و عربستان، موفقیت‌آمیز بودن حج امسال و پایبندی حجاج ایرانی به توافقات و تفاهمات دو کشور در جهت انجام مناسک حج به‌ وجود آمده است.

عربستان سعودی از یکسو سعی دارد تا با ایران آشتی کند و از سوی دیگر همچنان بر جبهه مقاومت فشار وارد می کند.

همانطور که آل سعودی برای قطر در بحرانی که میان دوحه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به وجود آمده است، شرط کرد که یا ایران را انتخاب کند یا آنها را، اکنون برای دولت لبنان چنین شرطی گذاشته است.

وزیر مشاور پادشاه عربستان در امور خلیج فارس در صفحه توئیتر خود اظهاراتی علیه حزب‌الله مطرح و تهدید کرد لبنانی‌ها باید بین ایستادن در کنار حزب‌الله یا ایستادن علیه این جنبش، یکی را انتخاب کنند.

یکی از دلایل دشمنی عربستان با حزب الله لبنان، به خاطر پیروزی های بزرگ این نیرو مقابل گروه های تکفیری وهابی موجود در سوریه و لبنان است. از برنامه های سعودی ها و صهیونیست ها به آشوب کشیدن لبنان هم بود، اما حزب الله این فرصت را از تروریست های تکفیری وهابی گرفت.

«ثامر السبهان» وزیر مشاور پادشاه عربستان در امور خلیج فارس مدعی شده است؛ آنچه حزب الله انجام می‌دهد، جنایاتی انسانی در امت است که تاثیرات آن بر لبنان حتمی خواهد بود و همه لبنانی‌ها باید انتخاب کنند با حزب‌الله باشند یا علیه آن. خون عرب‌ها «ارزشمند» است!

این ادعا در حالی مطرح می شود که رژیم سعودی بیش از 2 سال است که مشغول کشتار مردم مسلمان و مظلوم یمن است، آیا این کشتار و جنایت علیه امت اسلامی نیست؟

اما علیرغم این که باز هم دیده میشود عربستان ظاهراً خود را برای ایران بزک کرده، اما در باطن همچنان مشغول دشمنی با جمهوری اسلامی است، چرا مسئولین دستگاه سیاست خارجی مشغول برطرف کردن مشکلات برای برقراری روابط هستند.

صدور ویزا برای دیپلمات های سعودی برای سفر به ایران بدون توجه به اتفاقاتی که از سوی عربستان سعودی علیه ایران تدارک دیده شد، نباید این حق را از ایران بگیرد که بابت همه رفتارهای دشمنانه ای که رژیم سعودی در یکی دو سال گذشته علیه ایران انجام داده از به شهادت رساند حجاج ایرانی در مکه و منا، تعرض به دو زائر جوان ایران از سوی پلیس این رژیم، اعدام شیخ نمر و... عذرخواهی کند و دیه شهدای منا و مکه را پرداخت کند. این کمترین و منصفانه ترین خواسته ای است که باید برآورده شود.

اگر عربستان از سیاست های خصمانه خود علیه ایران دست برداشته است، باید این خواسته های به حق جمهوری اسلامی را برآورده کند، در غیر این صورت ثابت می شود که تلاش های آل سعود برای آشتی با ایران ظاهری است./اتاق خبر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: