« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶
علمی پزشکی
شاید شما دندان درد را تجربه کرده باشید، یا در حین خواندن این مطلب دندان درد داشته باشید. در این مقاله شما رو با روش‌های خانگی درمان دندان درد آشنا می‌کنیم.
شاید شما دندان درد را تجربه کرده باشید، یا در حین خواندن این مطلب دندان درد داشته باشید. در این مقاله شما رو با روش‌های خانگی درمان دندان درد آشنا می‌کنیم.

بی‌حسی نقطه‌ی موردنظر

استفاده از ژل‌های بی‌حسی دندان بدون‌ نسخه نیز می‌تواند برای چند ساعت دردتان را تسکین دهد. این ژل‌ها را باید به‌طور مستقیم روی دندان بمالید که معمولا برای چند ساعت تأثیر آنها باقی می‌ماند. بزاق دهان می‌تواند موجب کاهش تأثیر ژل و سرایت آن به گلو و زبان‌تان بشود. بنابراین دقت داشته باشید که ژل را قورت ندهید.
تمیزکردن کامل دهان
دندان درد گاهی در اثر به‌دام‌افتادن تکه‌های کوچک غذا در لای دندان‌ها و تشدید دردهای ناشی از پوسیدگی‌ دندان و ورم لثه اتفاق می‌افتد. در این موارد تمیز کردن دندان می‌تواند در کاهش درد و حل مشکل‌تان مؤثر باشد.

استفاده از نخ دندان: به‌کمک نخ دندان لای دندان‌ها را تمیز کنید تا اگر تکه‌ای از غذا لای دندان‌هایتان باقی مانده، خارج شود.

مسواک زدن نقطه‌ای که درد می‌کند: اگر دردتان ناشی از ورم لثه باشد، این راهی مؤثر برای کاهش و درمان دندان درد است. به‌مدت چند دقیقه دندان‌هایتان را مسواک بزنید و روی نقطه‌ای که درد دارد، تمرکز ویژه‌ای داشته باشید. تاجایی به مسواک‌زدن ادامه دهید تا در محل موردنظرتان دیگر احساس حساسیت نکنید.

شست‌وشوی دهان: به کمک محلول‌ها یا دهان‌شویه‌ها دهان خود را بشویید. می‌توانید فرایند تمیزکردن دهان‌تان را با استفاده از یک دهان‌شویه به اتمام برسانید تا تکه‌های باقی‌مانده‌ی غذا خارج شود. همچنین می‌توانید چند قطره بره‌موم (ماده‌ای شبیه موم و از تولیدات زنبور عسل) را در نصف لیوان آب بریزید و از آن برای شست‌وشوی دهان استفاده کنید.

تمیز کردن دائمی دهان و انجام مراحل بالا: این کارها را دو بار در روز انجام دهید. همچنین زمانی‌که درد دندان فروکش کرد نیز از انجام آنها غافل نشوید.

شست‌وشو به کمک نمک دریا

دندان دردی که در اثر ضربه به دندان یا عفونت خفیف ایجاد شود، معمولا خودبه‌خود برطرف می‌شود. برای تسریع این روند می‌توانید از آب گرم و یک قاشق نمک دریایی استفاده کنید. زمانی‌که نمک در آب حل شد، آن را در دهان خود غرغره کنید. آب نمک باید با نقاطی از دندان که درد دارد، تماس داشته باشد. این عمل را چندین بار در روز تکرار کنید تا زمانی‌که دندان‌ دردتان از بین برود.

 استفاده از کمپرس سرد

یک کیسه‌ی نگهداری غذا را با یخ پر کنید. روی آن را با یک پارچه‌ی نازک یا دستمال توالت بپوشانید و به‌طور مستقیم روی دندان خود یا روی ناحیه‌ای از گونه که در قسمت خارجی دندان قرار دارد، بگذارید. سرمای کمپرس سرد موجب تسکین درد می‌شود. استفاده‌ از بسته‌ی یخ نیز می‌تواند همین تأثیر را داشته باشد. فقط فراموش نکنید که روی آن را با یک دستمال بپوشانید.

در صورت التهاب مغز دندان، گرما به تسکین درد کمک می‌کند. اگر با استفاده از کمپرس سرد دردتان افزایش یافت، از کمپرس گرم به‌جای آن استفاده کنید.

یخ را به‌طور مستقیم روی دندان قرار ندهید. زیرا این کار درد را تشدید می‌کند؛ مخصوصا در صورت بروز دندان درد ناشی از التهابات، دندان به دماهای خیلی سرد یا گرم حساس می‌شود.

مصرف مُسکن‌ها

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن می‌توانند به‌طور مؤثر و سریع موجب تسکین اغلب دردهای دندان شوند. ممکن است دندان درد توانایی غذاخوردن، صحبت‌کردن و خوابیدن را با اختلال همراه کند. درد دندان می‌تواند تمرکزتان را برای درمان آن از بین ببرد. بنابراین تسکین دندان درد به لطف داروهای مُسکن بدون‌ِ نسخه راهکاری مناسب است.

اگر درد دندا‌ن‌تان به‌حدی شدید است که موجب گوش درد، سردرد یا گلودرد می‌شود، حتما باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

داروهای مُسکن را طبق مقدار توصیه‌شده که روی آنها درج شده یا توصیه‌ی دکتر مصرف کنید.

استامینوفن نیز یک مُسکن بدون نسخه‌ی مناسب برای درمان دندان درد است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: