« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱
جهانگیرایزدپناه
" اسلام بیش از دو جامعه نمی شناسد : جامعه جاهلی و جامعه اسلامی که اسلام را در تمام ابعاد تحقق بخشد .... ما امروز در جاهلیتی مشابه به جاهلیت هنگام ظهور اسلام و بلکه تاریک تر از آن قرار داریم... تمامی آن چه در ا طراف ماست جاهلی است.. .
پایگاه خبری آوای رودکوف-«جهانگیرایزدپناه»:سید قطب متفکر دینی مصری بود که گرچه آثاری قابل توجه از خود برجای گذاشت ولی آثارش بیش از آنچه که مورد توجه اندیشمندان وروشنفکران مترقی قرار گیرد ،مستمسک ودستمایه ای برای گروهای افراطی گردید که خونها ریختند وفجایع آفریدند که بدون شک اگر سید قطب زنده بود از این سوء برداشتها به فغان می آمد وپشیمان می گشت .این امر یک سابقه تاریخی حتی در برداشت از کتب مقدس دارد وپیروان متعصب ،جاهل وسطحی نگر بنام آنها حوادث وجنایات ناگوار آفریده اند .برهمین منوال است که میگویند جهل وتعصب دینی از همه جهل ها خطرناکتر است .

بد نیست به زمینه پیدائی وتحرک فعالان مذهبی از جمله سید قطب اشاره کنیم که بعد از رشد وترقی ممالک غرب وگسترش نظرات فلسفی علمی اندیشمندان وفلاسفه غرب ،جوانان از ممالک شرقی –اسلامی بسوی آنها توجه یافتند که این مسئله متفکرانی نظیر سید جمال الدین اسدآبادی رابه بیداری اسلامی واشائه نظرات پان اسلامیسم و وحدت جهان اسلام واداشت که از سوی امپراتوری عثمانی که از ضعف در مقابل امپراطوریهای غرب پیشرفته وسلطه جو رنج میبرد ،هم مورد توجه وحمایت قرار گرفت .بعداز آن در قرن بیستم با اوج گیری جنبش چپ مارکسیستی وهمچنین جنبشهای استقلال طلبانه کشورهای زیر سلطه وروی آوری عظیم جوانان به مبارزه باعث شد که متفکران دینی جامع اسلامی هم به تکاپو وتلاش بیفتند که سید قطب یکی از آنها بود. در ایران هم این تلاشها صورت گرفت وگروهها وشخصیت ها اسلامی به فعالیت پرداختند .

سید قطب بنا به شرایط ومحبوبیت جمال عبدالناصر نتوانست سکانداری افکار جوانان وجامعه مصر را بدست آورد وتوسط ناصر به زندان افکنده شد ودر سال 1966 اعدام گشت.آثارش دارای جنبه های گوناگون بود اما بعضی گفته هایش نظیر گفتار زیر بعدا مشکل ساز شدند:

" اسلام بیش از دو جامعه نمی شناسد : جامعه جاهلی و جامعه اسلامی که اسلام را در تمام ابعاد تحقق بخشد .... ما امروز در جاهلیتی مشابه به جاهلیت هنگام ظهور اسلام و بلکه تاریک تر از آن قرار داریم... تمامی آن چه در ا طراف ماست جاهلی است.. . پس به ناچار باید از زیر فشار این جامعه جاهلی رهایی یافت ...اسلام مشارکت با جاهلیت را نمی پذیرد .

این اعلان عمومی برای آزاد سازی انسان بر روی زمین از هر قدرتی به جز قدرت خداست .. . و اعلان نظری ، فلسفی و انفعالی نیست . اعلانی است محرک و واقعی و فعال ..... پس می باید در کنار بیان، تحرک هم وجود داشته باشد . حاکمیت بخشیدن به خدا و قوانین الهی برروی زمین صرفا با تبلیغ و موعظه حاصل نخواهد شد .... اگر چنین بود پیامبران به سادگی می توانستند دین خدا را بر روی زمین مستقر سازند "

سید قطب در سال 1966 ( 1345 شمسی ) توسط جمال عبدالناصر به اعدام محکوم شد . جهان و ممالک عربی و اسلامی ازجمله ایران هم بر اثر تحولات بین المللی دگرگونی هایی را به خود دیده واحزاب و گروه های گوناگون با عقاید مختلف از جمله عقاید اسلامی فعالیت داشتند وگروههای اسلامی تندرو بتدریج برای حاکمان کشورها محافظه کار منطقه(حتی عربستان) دردسر ساز شدند .

جنگ سرد بین شرق و غرب ( اتحاد شوروی و غرب ) هم ادامه داشت . انقلاب بهمن 57 ایران پیروز شد که به تعبیر غربیان هرچه باشد آب شان با سرزمین کفر توی یک جوی نمی رود وسدی است در مقابل شوروی . دیگر همسایگان نظیر پاکستان وترکیه هم که هم پیمان غرب اند از طرفی پیروزی حزب خلق در افغانستان و حضور شوروی در افغانستان غرب را به چاره جویی وا داشت . چه مستمسکی بهتر از این که این تحرکات مذهبی را به سوی بلاد خداناپرستان و بی دینان (شوروی واردوگاهش) هدایت کرد واز شراین گروههای تندروی دردسر آفرین فعلا خلاص شد و مورد لطف سازماندهی قرار گیرند تا بعد چه اندیشه شود . گروه های جهادی -اسلامی عربی وافغانی پیرامون جنگ علیه افغانستان شکل گرفت و پایه تئوریک شان هم استفاده از نظرات سید قطب و دیگر نظریه های مختلف همانند وهابیت و .... گردید .

بله علیه دنیای جاهلیت باید نه تنها بیان وتبلیغ بلکه " فعال بود و و تحرک عملی داشت " ودست به اسلحه برد ونابود کرد. پس اول از جاهلیت بی دین ( شوروی .... ) شروع شد و بعد از فرو پاشی شوروی یعنی آن " جاهلیت " اردگاه شرق ، باید غرب و تمدن وفرهنگ ومظاهر غربی مورد هجوم قرار گیرد.

اما استراتژیستهای غربی برای هر مشکلی راه حلی در چنته دارند باید این گروهائی افراطی که به خون وجنون وبوی باروت آمخته شده اند در خاور میانه وحوالیش مشغول شوند ونقش بیافرینند. چون خود ممالک اسلامی هم اسلام را در تمامیت آن پیاده نمی کنند و مردمش همانند القاعده و داعش و طالبان نمی اندیشند و به شیوه داعش وطالبان در محو جاهلیت و پیاده کردن احکام ناب اسلامی اقدام نمی کنند ، بنا براین این مردم هم مهدورالدم اند . این چنین است شکل گیری گروههای تکفیری شبیه طالبان ، داعش ابوبکر البغدادی وبوکو حرام نیجریه ای و... در منطقه ومکملشان هم گروههائی است که برای پیاده کردن باورهای مورد نظرشان همه قوانین وچارچوبها را زیر پا میگذارند وبه اختلافهای شیعه وسنی وفرقه گرائی دامن میزنند.

از نگاه سوداگران آتش و اسلحه چه ابزار و مستمسکی بهتر از این گروه های ضد بشری که منطقه را به جنگ و خونریزی بکشند و بازار فروش اسلحه و انعقاد قرارداد های هزاران میلیاردی خرید اسلحه هم روبراه گردد .

از طرف دیگر در این آشفته بازار خاور میانه علیرغم هر ادعایی ، کسانی که با راه اندازی فرقه گرایی شیعه و سنی و شرکت در این ماجراجویی ها ، نقشی ایفا کنند به نوعی همان نقش را ایفا خواهند کرد که القاعده ، طالبان ، داعش ، .... ایجاد کرده اند و منافع سوداگران آتش و خون و اسلحه را تامین و داغ نگه داشته اند.

کهگیلویه و بویراحمد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین