« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
مقام اماراتی:
وزیر مشاور در امور خارجی امارات در واکنش به مواضع اخیر دولت قطر درباره یمن ، گفت : سیاست قطر در یمن به ایران و حوثی ها نزدیک شده است .
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از ایرنا ، ' انور قرقاش ' در چند توئیت متوالی ، نوشت : اظهارات اخیر وزیر خارجه قطر و مقاله سفیر این کشور در واشنگن پست ، نشانه روشنی از نزدیک شدن سیاست های این کشور در یمن به سوی ایران و حوثی ها محسوب می شود.

'محمد بن عبدالرحمن آل ثانی' معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیروز ( چهارشنبه ) با اشاره به گزارش سازمان ملل متحد در مورد ارتکاب جنایت جنگی در یمن توسط امارات و عربستان ، این اقدامات را محکوم کرد و خواستار لزوم انجام گفت وگوهای سیاسی میان تمامی گروههای یمنی برای توقف جنگ و خونریزی در این کشور شد.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای حمله نظامی ائتلاف خود خوانده به یمن به بهانه بازگرداندن رییس جمهوری فراری و مستعفی این کشور ، خواستار انجام گفت وگوهای یمنی - یمنی برای حل اختلافات شده است.

'مشعل بن حمد آل ثانی' سفیر قطر در آمریکا هم در مقاله ای که امروز روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد ، با حمله به امارات و عربستان به عنوان دو کشور اصلی تجاوز نظامی به یمن ، نوشت: ریاض و ابوظبی از تروریست های القاعده در یمن حمایت و به آنها کمک می کنند.

قرقاش در توئیت های خود همچنین قطر را به جهل ، توطئه و خراب کردن پل های پشت سر خود در مواجهه با بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس متهم کرد و افزود :زمستان سیاه قطر طولانی تر خواهد شد.

عربستان ، امارات ، بحرین و مصر از 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند.

تحریم کنندگان 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما دوحه اجرای این شروط را نقض حاکمیت ملی خود می داند و تاکنون به هیچ یک از این شروط تن نداده است .

وزیر مشاور در امور خارجی امارات همچنین با اشاره به مقاله سفیر قطر در واشنگتن پست مبنی بر حمایت مالی و لجستیکی امارات و عربستان از تروریست های القاعده در یمن ، اظهار داشت : ادعای حامیان اخوان المسلمین (قطر) در مورد روابط ائتلاف عربی در یمن با القاعده چیزی از تاخیر در انجام وظایف این کشور در قبال آمریکا در خصوص حمایت از تروریسم کم نمی کند.

دولت قطر که در ابتدا یکی از اعضای ائتلاف خود خوانده سعودی در تجاوز به یمن بود، بعد از بروز اختلاف بین این کشور با امارات و عربستان از ائتلاف خارج شد و همواره از راه حل سیاسی برای پایان دادن به وضعیت یمن حمایت کرده است .

سه تن از کارشناسان نهاد حقوق بشر سازمان ملل اخیرا در گزارشی احتمال دادند که دولت های امارات و عربستان در پرونده ارتکاب جرائم جنگی در یمن مسئول شناخته شوند.

به گزارش خبرگزاری 'آسوشیتدپرس'، این کارشناسان در اولین گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین به خسارات و صدمات ناشی از حملات هوایی ائتلاف تحت امر عربستان به یمن طی سال گذشته اشاره کرده اند.

آنها از جامعه جهانی خواستند تا از مهیا کردن تسلیحاتی که ممکن است در مناقشه در یمن مورد استفاده قرار بگیرد، امتناع کنند.

از جمله اشاره آشکار این کارشناسان در این رابطه به کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس بوده که به مسلح کردن ائتلاف تحت امر عربستان کمک کرده اند.

گزارش شده است که این کارشناسان از برخی از مناطق یمن پیش از تکمیل گزارش جدیدشان بازدید کرده اند.

در این گزارش عنوان شد دلایل موجهی وجود دارد که نشان می دهد دولت های امارات و عربستان مسئول نقض حقوق بشر طی مناقشه اخیر در یمن هستند.

این گزارش افزود که از جمله موارد نقض حقوق بشر طی این مناقشه می توان به شکنجه، تجاوز، محروم کردن از حق زندگی و زندانی کردن اجباری اشاره کرد.

آژانس امدادرسانی سازمان ملل پیشتر از مناقشه یمن به عنوان بدترین بحران انسانی در این مقطع زمانی یاد کرد به طوریکه سه چهارم از جمعیت بیش از 20 میلیونی یمن به کمک های انسانی نیاز دارند. جنگ در یمن سیستم بهداشتی این کشور را از بین برده و به دلیل شرایط نامساعد زمینه برای شیوع بیماری های واگیردار در این کشور فراهم شده است.

عربستان از روز ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته یا زخمی شدن بیش از 16 هزار یمنی بی گناه و ویرانی این کشور شده است.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: