« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
- امیرمسعود طایفه سلطانخانی
کاکوتی یکی از گیاهان دارویی از تیره نعناییان است، بوی آن مانند آویشن و پونه بوده، طعم تندی و تیزی دارد و گل های آن به رنگ بنفش هستند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:کاکوتی یکی از گیاهان دارویی از تیره نعناییان است، بوی آن مانند آویشن و پونه بوده، طعم تندی و تیزی دارد و گل های آن به رنگ بنفش هستند.

قسمتهای مورد استفاده این گیاه شامل قسمتهای هوایی (برگ و گل) میباشد، اسانس این گیاه دارای پولگون، منتون، ایزومنتون، منتول، تانن، فالونوئیدها و ... است.

کاکوتی که به نام مشک طرامشک هم شناخته می شود یکی از گیاهان دارویی پرکاربرد در طب سنتی است که برای درمان معده درد، دل پیچه، اسهال و بیماری های تنفسی استفاده می شود.

گل ها و برگ های کاکوتی خشک شده و تازه را به عنوان ادویه و طعم دهنده برای تهیه دوغ و همچنین برای تهیه شربت کاکوتی و دمنوش کاکوتی استفاده می کنند.

دمنوش کاکوتی باعث تقویت قلب شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

گیاه کاکوتی مقوی معده و ضد عفونی کننده مجاری تنفسی است.گیاه دارویی کاکوتی مقوی معده است.

گیاه کاکوتی مقوی معده، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی است و خواص نعناع را داراست. گرم و خشک، ضد باکتری، خلط آور، ضدسرماخوردگی و ضدعفونی کننده روده است.


عصاره کاکوتی بر روی سلول های بتای پانکراس اثر گذاشته و با افزایش ترشح انسولین، باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

اثرات گیاه کاکوتی شبیه آویشن است. آویشن بیشتر برای درمان بیماری های تنفسی به کار برده می شود ولی کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه نیز کار برد دارد.

یکی از خواص کاکوتی تقویت افرادی است که بدن ضعیفی دارند، این افراد بایستی از حمام کاکوتی استفاده کنند. به این صورت که 100 گرم کاکوتی را در 3 لیتر آب جوشانده، در وان ریخته و داخل وان بنشینید.

جوشانده کاکوتی در رفع رماتیسم و نرمی استخوان مفید است و غرغره جوشانده آن ورم لوزه را برطرف می‌کند.

کاکوتی باعث جذب غذا میشود و تاثیر منفی بر روی آهن غذا ندارد.

مصرف کاکوتی در دوران بارداری بر جذب آهن بدن تاثیر دارد. به طور کلی مصرف گیاه کاکوتی نباید به صورت مداوم و زیاد باشد و بهتر است پس از هر 6 روز مصرف مداوم، یک روز و پس از هر 3 هفته مصرف، یک هفته از مصرف آن خودداری شود.
صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
کهگیلویه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: