« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
آوای رودکوف گزارش می دهد:
چاقاله بادام در اصل همان بادام‌ کال است که مواد مغذی زیادی دارد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛محمود صوتی خیابانی عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در این باره می گوید: چاقاله بادام برای قلب بسیار مفید است. این بادام به‌ویژه پوست آن حاوی مقدار زیادی فلاونوئید یا بیوفلاونوئید است که به‌عنوان یک متابولیت ثانویه، قدرت آنتی‌اکسیدان‌ها را در بدن افزایش می‌دهد. فلاونوئیدها با ویتامین E کار‌می‌کنند و از این طریق، از دیواره‌های سلول‌های خونی بدن در برابر پارگی یا آسیب محافظت‌می‌کنند.

وی ادامه داد: چاقاله بادام در اصل همان بادام‌ کال است که مواد مغذی زیادی دارد. این شگفتی کوچک سبزرنگ، مدت زیادی است که به‌ داشتن خواص سلامتی و دارویی شناخته‌شده است.

صوتی خیابانی گفت: چاقاله ‌بادام جزو میوه‌های نارس طبقه‌بندی می‌شود و در واقع، یک مرحله قبل از تبدیل شدن به بادام است. پوست سبز و نسبتا سفت آن همراه غشای سفید و سخت داخل آن، همان پوست‌های سفت بادام رسیده هستند. مغز آبکی و سفید آن هم همانی است که بعدها به یکی از مغذی‌ترین مغزها تبدیل می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، چاقاله بادام را سرشار از آنتی اکسیدان دانست و اظهار کرد: چاقاله بادام سرشار از آنتی‌اکسیدان است. می‌تواند سموم را از بدن دفع‌کرده و فعالیت‌های سیستم ایمنی بدن را تقویت‌کند، بنابراین، در برطرف شدن تعدادی از بیماری‌ها و عفونت‌ها تاثیرگذار است.

صوتی خیابانی، از کاهش حرارت بدن درپی خوردن بادام نارس گفت و یادآور شد: چاقاله بادام حرارت زیاد بدن را کاهش می‌دهد و برای افرادی که دچار خشکی دهان و آفت‌های مکرر دهان می‌شوند مفید است البته سرد مزاجان باید از خوردن زیاد چاقاله بادام پرهیز کنند.

وی، افزود: چاقاله بادام نه‌تنها از ریزش مو جلوگیری‌می‌کند، بلکه می‌تواند رشد مو را نیز افزایش‌دهد. چاقاله بادام دارای مقادیر زیادی پروتئین، ویتامین E، آهن، روی و... است که برای رشد موی بلندتر ضروری هستند.

صوتی خیابانی، شمن بازگو نمودن مضرات چاقاله بادام می گوید: یکی از مضرات چاقاله بادام اینست که چغاله بادام دارای مقداری اسید سیانیدریک و ترکیبی از سم خطرناک سیانور است و مصرف بیش از حد آن باعث مسمومیت شود.

محتوای فسفری چاقاله بادام برای استخوان‌های بدن بسیار مفید است.

جلال دهقان نیا عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز می گوید: محتوای فسفری چاقاله بادام برای دندان‌ها و استخوان‌های بدن بسیار مفید است. می‌تواند با تقویت دندان‌ها و لثه، از سلامت دهان‌ودندان ما محافظت‌کند، همچنین، کارآیی دستگاه اسکلتی نیز به‌شکل قابل‌توجهی افزایش‌می‌یابد.

وی، شمن بازگو نمودن تاثیر چاقاله بادام در تقویت عملکرد مغز ادامه داد: چاقاله بادام سرشار از مواد مغذی ضروری است که برای سیستم عصبی بدن بسیار مفید است. ال‌ کارتینین و ریبوفلاوین، دو عنصر اصلی موجود در این نوع بادام هستند که تغذیه مناسب سلول‌های مغزی و عصبی را تامین‌می‌کنند. بنابراین، با گنجاندن این مغز در رژیم غذایی منظم، می‌توان عملکرد مغز و سطح ذهنی را به‌گونه موثری تقویت ‌نمود.

دهقان نیا، می گوید: بعد از هر وعده غذایی، سطح گلوکوز(قند) در جریان خون بالامی‌رود که برای سلامتی خوب نیست. در این وضعیت، بادام سبز می‌تواند با افزایش ترشح هورمون انسولین و تنظیم سطح قند بدن کمک‌کند.

وی، یادآور شد: چاقاله بادام می‌تواند صفرا را که موجب جوش، اگزما و خارش می‌شود، مهار کند؛ چاقاله مقوی معده افراد گرم مزاج است و لثه را تقویت می‌کند و حرارت زیاد بدن را کاهش می‌دهد. قال توصیه است سرد مزاجان چاقاله را با نمک یا پودر آویشن بخورند تا سردی و رطوبت چاقاله تعدیل شود.

عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز معتقد است که غذاهای خیلی کمی مانند چاقاله بادام قادر به مبارزه با لیپوپروتئین کم‌چگالی یا کلسترول بد هستند.

دهقان نیا، بااشاره به تاثیر چاقاله بادام در آسان ترر شدن عمل هضم گفت: چاقاله بادام حاوی مقادیر زیادی فیبر است که برای آسان‌کردن عمل هضم و درمان یبوست مزمن ضروری است.
وی، افزود: زیاده روی در مصرف چاقاله بادام موجب سردرد، حالت تهوع، اسهال و دل درد خواهد شد.

گزارش/ امیرمسعود طایفه سلطانخانی


صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: