« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
استان همدان ۱۱۴ هزار بهره‌برداری بخش کشاورزی دارد و در تولید محصولاتی مانند سیب زمینی و سیر در کشور نیز حرف برای گفتن دارد و قطب تولید است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، محمدرضا شهسواری در همدان، اظهار داشت: 500 تشکل فعال در حوزه کشاورزی استان همدان وجود دارند که در حقیقت شبکه تامین جهاد‌کشاورزی استان در حوزه تامین محصولات کشاورزی محسوب می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، افزود: همچنین شبکه تامین جهاد‌کشاورزی برای تامین نهاده‌ها هم تعاون روستایی و خدمات پشتیبانی جهاد است و با برنامه‌ریزی که در این حوزه دارند سعی کردند قیمت‌ تولید محصولات کشاورزی متعادل شود.

او، بیان کرد: اما نباید فراموش کرد که اکنون کشور ما در شرایط خاص اقتصادی قرار دارد و همه باید دست به دست هم بدهند تا از این شرایط ظالمانه و تحمیلی به کشور به مانند همه شرایط نامساعد قبلی که سربلند بیرون آمدیم از این فشار اقتصادی تحمیل شده هم خارج شویم.

شهسواری، گفت: برخی تغییرات جوی هم در افزایش یا کاهش قیمت محصولات کشاورزی موثر است وقتی سیل در یک بخش از کشور محصولی را که باید به بازار برسد نابود می‌کند و در بخش دیگر کشور هم به دلیل همان بارندگی محصول تولیدی دیر‌تر به بازار می‌آید پس بر عرضه و تقاضا تاثیر منفی دارد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، اظهار داشت: همه این شرایط دست به دست هم می‌دهد تا به یکباره قیمت محصولات کشاورزی که مبتنی بر عرضه و تقاضا در بازار شکل می‌گیرد با کاهش یا افزایش قیمت مواجه شود که منطقی نیز هست هرچند در برخی موارد دولت تاجائیکه توانسته در کنترل قیمت محصولات استراتژیک و راهبردی مانند گندم موفق بوده است.

او، افزود: اما محصول کشاورزی را کشاورز و بخش خصوصی، کشت و به بازار عرضه می‌کند و چون قیمت خرید تضمینی ندارد و بر اساس مقدار عرضه و تقاضا قیمت می‌خورد این شرایط حاکم بر بازار است که قیمت را تعیین می‌کند و نوسان قیمت را موجب می‌شود.

شهسواری، گفت: اگر سایر نها‌دها مانند شهرداری و ارگان‌های دیگر کمک کنند و فضایی مناسب در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار دهند جهاد کشاورزی استان آمادگی دارد توسط تعاون روستایی محصول تشکل‌ها را در این فضا‌ها عرضه کند تا مردم استان مغلوب جو کاذب نبود محصولات زراعی و باغی نشوند و به خرید بیش از اندازه که قیمت را در بازار با متلاطم می‌کند، روی نیاورند.

او، عنوان کرد: از مردم هم تقاضا داریم به هنگام ایجاد جو دروغین قیمت در بازار خود وضعیت موجود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنند و اجازه سواستفاده افرادی که به دنبال ایجاد تلاطم در بازار و افزایش قیمت‌های حبابی هستند را ندهند تا ثبات و آرامش در بازار ایجاد شود.

گفتنی است؛ چندی پیش رئیس سازمان صمت همدان در نشست خبری روز صنعت؛ دلیل افزایش قیمت محصولات باغی و زراعی استان را نبود شبکه تامین در جهاد کشاورزی استان عنوان کرده بود تا در این خلا هم دبیر ستاد تنظیم بازار که سازمان صمت استان است توانایی کنترل قیمت‌های این حوزه را نداشته باشد. اکنون استان همدان 114 هزار بهره‌برداری بخش کشاورزی دارد و استان همدان در محصولاتی مانند سیب زمینی و سیر در کشور حرف برای گفتن دارد و قطب تولید است.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: