« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
در گفت و گو با آوای رودکوف بررسی شد:
حجت‌الاسلام پورتقی:توحید بدون ولایت نمی‌‌تواند به عنوان دژ نفوذ‌ناپذیر به حساب آید و توحید کامل و واقعی باشد، چون توحید و اسلام وقتی کامل است که رهبری معصوم و ولایت در کنار آن باشد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، ولایت یکی از ارکان اصلی و آموزه‌های اساسی دین مبین اسلام و به تعبیر دقیق‌تر، اصلی‌ترین و اساسی‌ترین آموزة آن است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی مؤلّفه‌های ولایت‌مداری و عوامل مؤثّر بر تحکیم آن بر مبنای آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) است.

آموزه‌های اسلامی، زمانی معنای واقعی به خود می‌گیرد که در چارچوب ولایت و در محور و مدار آن تحقّق یابد. شرط پذیرش اعمال، ولایت‌مداری است و هرکس که به ولایت نزدیکتر شود و در ولایت‌مداری استوارتر شود، بهرة بیشتری از چشمه‌های معنوی خواهد برد.

در قرآن کریم، «ولایت» حکایت حقیقت آدمی‏ است که استعدادهایش در اثر پیوند با ولایت تامّة الهیّه و حقیقیّه ذات ربوبی او، از راه عبادت و بندگی به منصّه ظهور و بروز رسیده است، تا آنجا که به غایت قصوای منزلت و مقام انسانی، یعنی انسان کامل نائل آمده است. درنتیجه، به مقام‏ها و منصب‏های رفیع الهی، شامل نبوّت، رسالت، امامت و مانند آن دست یازیده است، به دلیل اینکه رسالت هر پیامبری به نبوّت وی وابسته بوده است و نبوّت به ولایت او مرتبط است، سمت و سوی پیوند انسان کامل به خدای سبحان، ولایت اوست و سمت ارتباط وی به جامعه بشری رسالت اوست و رابط بین این دو، نبوّت اوست، چه اینکه تفاوت رسالت‏ها مرهون تفاوت نبوّت‏ها و امتیاز نبوّت‏ها در پرتو تفاضل ولایت‏ها است.


ولایت صحیح ستون اصلی دین اسلام است

حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهارکرد: ولایت صحیح در نظام اسلامی ستون محکم و اصلی دین اسلام و هدایت بشر است.

وی، با استناد به آیه 3 سوره مائده « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْک مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت درباره ولایت و رهبری علی بن أبی طالب امیرالمؤمنین(ع) بر تو نازل شده ابلاغ کن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده ای و خدا تو را از آسیب و گزند مردم نگه می دارد؛ قطعاً خدا گروه کافران را هدایت نمی کند.

حجت‌الاسلام غفاری، ادامه داد: از آیات شریفه و روایات ائمه معصومین درمی یایم که در جامعه ولایت و رهبریت صحیح آن است که در جامعه را از نظر اخلاقی، اعتقادی، و اقامه برنامه های عملی دین اسلام اعم از قصاص و دیات و تمامی برنامه هایی که برای عظمت انسان و صحیح زیستن انسان و هدایت در راه انبیاء و اولیاء از این راه تامین می شود.

وی، از لزوم زمیه شاری اصول و فروع دین از جانب رهبراسلامی یادآور شد: رهبراسلامی اگر در تمامی اصول و فروع دین و اخلاقیات اسلامی را زمینه سازی نکند، به هیچ وجه برنامه های اسلامی در جای خودشان اعمال نمی شوند.

وی، بااشاره به نقش ولایت در محقق شدن سعادت هردو جهان برای بشریت افزود: عزتی که برای سعادت هردو جهان بشریت لازم است بعد از پروردگار متعال، پیامبر و اننبیاء بوسیله رهبراسلامی و ولایت اهل بیت و در ادامه با ولایت فقیه محقق می شود.

حجت‌الاسلام غفاری، ضمن بازگو نمودن ترس کفّار از ولایت تاکید کرد: کفّار و ظالمان از برنامه های صحیح، دقیق و پرصلابت ولایت می ترسند.

در ولایت حاکم جامعه، تمامی افراد جامعه را بسان فرزند خود می داند

حجت الاسلام جليل پورتقی، رئيس اداره تبليغات اسلامی مرند در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهارکرد: در ولایت حاکم جامعه سرپرست و ولی است و تمامی افراد جامعه را بسان فرزند خود می داند.

وی، افزود: در ولایت هم بحث سرپرستی و هم بحث رابطه و محبت است.

وی، با استناد به آیه 35 سوره احزاب« إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: همانا تمامی مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان و مردان و زنان اهل طاعت و عبادت و مردان و زنان راستگوی و مردان و زنان صابر و مردان و زنان خدا ترس خاشع و مردان و زنان خیر خواه مسکین نواز و مردان و زنان روزه‌دار و مردان و زنان با حفاظ خوددار از تمایلات حرام و مردان و زنانی که یاد خدا بسیار کنند، بر همه آنها خدا مغفرت و پاداشی بزرگ مهیا ساخته است.

حجت‌الاسلام پورتقی، ادامه داد: سرنوشت مردم، آرامش و رفاه مردم برای رهبر اهمیت دارد و مردم نیز بسان سرپرست به رهبر می نگرند.

رئيس اداره تبليغات اسلامی مرند، ضمن بازگو نمودن مشکل ترین مسایل بشری یادآور شد: مشکل ترین مسایل بشری، بحث حکومت است.

حجت‌الاسلام پورتقی، از جایگاه والای ولایت‌مداری در شیعه گفت و اظهارکرد: ولایت‌مداری در شیعه از جایگاه والایی برخوردار است؛ زیرا مکتب اهل بیت(ع) نمایانگر اسلام ناب محمّدی(ص) و تنها نمایندة واقعی آن است و هرکس به وادی ولایت نزدیکتر و در ولایت‌مداری استوارتر است، از این چشمه‌های معنوی بهرة بیشتری خواهد برد. بالاترین و مرتفع‌ترین امر دین و کلید همة امور دینی و مدخل آنها و نیز مایة خرسندی خدای جهان، اطاعت از امام، پس از معرفت اوست. بنابراین، ولایت اهل بیت(ع) فرع دین نبوده، بلکه جزء اصول دین است.

وی، افزود: اسلام که پایه و اساس خود را بر فطرت پاک انسانی نهاده، در اعتبار و مشروعیّت ولایت و رهبری، مسامحه و تردید روا نداشته است. در روایات متعدّدی وارد شده که ولایت، اساسی‌ترین بنیاد اسلام است.

حجت‌الاسلام پورتقی، بااشاره به ترسیم قرآن کریم از نقش ولایت تاکید کرد: قرآن کریم و روایات ائمّة اطهار(ع) نقش ولایت را به خوبی ترسیم نموده است و کمال و اصل اساسی دین را که توحید است، به ولایت منوط کرده‌اند؛ یعنی توحید بدون ولایت نمی‌‌تواند به عنوان دژ نفوذ‌ناپذیر به حساب آید و توحید کامل و واقعی باشد، چون توحید و اسلام وقتی کامل است که رهبری معصوم و ولایت در کنار آن باشد.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین