« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
واکاوی فضای مجازی
انتشار تصاویری از ازدواج یک دختر کم سن و سال در منطقه «بهمئی» با یک پسر جوان، واکنش‌های گسترده کاربران نسبت به تداوم پدیده کودک همسری را به دنبال داشت و کاربران شبکه اجتماعی توئیتر در ۲۴ ساعت گذشته به بحث درباره آسیب‌های ناشی از کودک همسری پرداختند.
به گزارش  پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از ایرنا، انتشار تصاویر ادعایی از ازدواج یک دختر بچه در استان کهگیلویه و بویراحمد، نه تنها با واکنش گسترده کاربران شبکه اجتماعی توئیتر مواجه شد که واکنش «معصومه ابتکار» معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده را نیز در پی داشت. ادامه بحث‌ها بر سر سند ادعایی بدهی‌های شهرداری تهران در دوران شهرداری «محمدباقر قالیباف» نیز موضوع دیگری بود که کاربران شبکه اجتماعی توئیتر به بحث درباره آن پرداختند.

ازدواج موقت یک کودک

انتشار تصاویر ازدواج موقت یک کودک که ادعا شده در منطقه «بهمئی» استان کهگیلویه و بویراحمد صورت پذیرفته است، موجی از واکنش‌ها در شبکه اجتماعی توئیتر را به همراه آورد.

«جواد حیدریان» خبرنگار و فعال محیط زیستی، ضمن انتشار این تصاویر در توئیتی مدعی شد: «فیلم متعلق به مراسم "عقد موقت" دخترکی معصوم در منطقه بهمئی در استان کهگیلیویه و بویراحمد است. بی‌تردید این دختر زیر سن ۱۳ سال است و شرم آور انکه در برابر چنین اتفاقی سکوت کنیم. از دادستان کشور و استان می‌خواهیم جلوی این فاجعه را بگیرند.»

در واکنش به این توئیت، «معصومه ابتکار» معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده خطاب به حیدریان توئیت کرد: « اقای حیدریان سلام لطفا اطلاعات دقیق تر از محل، مشخصات و زمان این اتفاق در دایرکت بفرمایید تا از استان برای رسیدگی دنبال کنیم.»

چند ساعت پس از این واکنش، حیدریان در توئیتی از پیگیری مسوولان مربوطه اطلاع داده و آورد: «مسئول بهزیستی؛ سن داماد ۳۰ سال نیست و ۲۲ ساله هستند. رئیس دادگستری گفت؛ در طول ۱۰ سال گذشته این اولین موردی است که به با آن برخورد داشته‌ام. دستور رسیدگی داده شده، کار خلاف قانون و شرع صورت نگرفته؛ اما اگر دختر به سن رشد نرسیده باشد و توان اداره نداشته باشد مانع ازدواج خواهیم شد.»

وی در توئیت بعدی خود افزود: «با رئیس‌ دادگستری و رئیس بهزیستی لیکک بهمئی در کهگیلویه صحبت کردم، خانواده‌ها برای توضیح فراخوانده شده‌اند. مساله در دستور کار جدی نهادهای دولتی و قضایی است. خانم ابتکار معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهوری نیز خودشان پیگیر بودند و اطلاعات در اختیار آن‌ها گذاشتیم.»

با این حال واکنش گسترده کاربران به این موضوع ادامه دارد و کاربران از هشتگ‌های «#کودک_همسری»، «#ازدواج_کودکان»، «#دخترهمسری» و «#بهمئی» برای اشاره به این موضوع استفاده کردند. ریشه‌های اجتماعی کودک همسری، موضوعی بود که بسیاری از کاربران به ان توجه نشان دادند. کاربری نوشت که کودک همسری و دخترهمسری بیشتر در نواحی محروم رواج دارد؛ زیرا خانواده‌ها می‌خواهند از بار تکفل خود بکاهند یا به طمع مهریه کودکان خود را شوهر می‌دهند.

کاربر دیگری نیز یادآورد شد: «در بسیاری از مناطق، دختر زیر ۱۲ ساله را به صیغه در می‌آورند و دختر چند سال صیغه می‌ماند و بعد عقد دائم. این دختربچه حتی درست نمی‌داند دور و بر او چه خبر است».

کودکی دختر مذکور و محرومیت احتمالی وی از تجارب دوران کودکی، موضوع توئیت برخی کاربران بود. در توئیتی می‌خوانیم: «قشنگ معلوم است که دخترک کل این اتفاقات را به عنوان یک بازی در نظر گرفت است و فکر می‌کند که دارد نقش یک عروس را بازی می‌کند».

ساختارهای فرهنگی که افراد را به سمت چنین اتفاقاتی سوق می‌دهند نیز از دیگر موضوعاتی بودند که کاربران به آن توجه نشان دادند. کاربری توئیت کرد: «جدای از نیاز به وضع قوانین حمایتی، نیاز جدی به کار فرهنگی در این حوزه داریم» و کاربر دیگری یادآور شد: «هنوز بعضی‌ها از این که دخترک در این سن شوهر پیدا کرده حسادت می‌کنند. تلخی ماجرا این است که این روحیه و فرهنگ باعث شده است دخترک هم احساس کنه که کار خاصی کرده و اینطور خوشحال باشد».

آسیب‌های اجتماعی ناشی از کودک همسری نیز جزوی از مواردی بودند که کاربران به آن اشاره داشتند. کاربری نوشت: «کودک همسری زمینه ساز اصلی خودکشی از نوع خودسوزی است. فعالان محترم اگر صلاح می‌دانند به پیشگیری بیاندیشند، نه درمان موقت»

بحث درباره عدم تصویب قوانین محدود کردن سن ازدواج نیز از دیگر موضوعاتی بود که کاربران به آن پرداختند و خواستار تعیین تکلیف قوانین مربوطه شدند.

همچنین کاربرانی نیز بودند که اعتقاد داشتند تصاویر دو فرد مذکور، خصوصی بوده است و نبایستی این تصاویر در فضای مجازی و به صورت گسترده منتشر می‌شد؛ زیرا برای زوجین و خانواده‌های آن‌ها بار روانی در پی خواهد داشت. «حسن نمکدوست تهرانی» از اساتید رشته ارتباطات، در توئیتی به همین موضوع اشاره کرد و آورد: «ویدئویی بسیار تلخ از عقد یک کودک مورد توجه قرار گرفته. من هم، مانند دوستانی که دقت کرده‌اند، انتقاد صریح به موضوع را حتما درست و انتشار و بازنشر ویدئوی اصلاح نشده را قطعا نادرست می‌دانم. هر دو کار - تحمیل ازدواج به یک دختر خردسال و انتشار تصویر و نام او - نقض حقوق کودک هستند.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: