« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
گیاهان دارویی
باقالا در مقایسه با سایر حبوبات بیشترین فیبر غذایی را دارد و باعث تسریع در هضم غذا می‌شود به‌خصوص اگر همراه با پوست مصرف شود. فیبر موجود در آن همچنین به كاهش چربی‌های خون و درمان یبوست كمك می‌كند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛دم كرده گل باقلا سنگ كليه را دفع می كند و براي قولنج های كليوي مفيد است.

باقلا در خانواده حبوبات جای می ‌گیرد و به عنوان یکی از منابع غذایی فیبر و پروتئین شناخته شده است.

باقلا حاوی ویتامین های آ.ب.ث و املاح مفیدی از جمله آهک، فسفر، آهن و غیره می باشد. به همین علت در گروه خوراكی های خون ساز قرار دارد و مغز قلم استخوان ها را نیز تقویت می كند.

برای افرادی كه دوره نقاهت را به سر می برند، باقلا اثری نیروبخش دارد و در مبتلایان به برونشیت ایجاد خلط می كند، درضمن باقلا كلیه ها را تقویت كرده و به ریه ها نیرو بخشیده و سلول های مغز استخوان را فعال می سازد.



باقلا منبع خوبی از ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی شناخته می شود و علائم پیری زودرس مانند چین و چروک صورت و چروک دور چشم را رفع کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

این خوراكی زود هضم بوده و به سرعت از معده می گذرد و با خود فضولات را نیز به سهولت دفع می كند، سینه و ریه را پاك و تقویت و سرفه های خشک را درمان می كند.

برای درمان رماتیسم، سیاتیک، نقرس و درد مفاصل توصیه شده است كه در حدود ۳۰ الی ۶۰ گرم از گل باقلا را در یك لیتر آب جوشانده و بعد از صافی گذرانده و در فواصل غذا یک فنجان از آن را نوشیده شود.

مطالعات نشان داده‌اند 100 گرم باقلا، حاوی 26 گرم پروتئین است و می ‌توان در مقایسه‌ای اثبات كرد كه خوردن این ماده غذایی نیز به تامین پروتئین مورد نیاز بدن كمك می‌ كند. به این دلیل است كه خوردن آن را به همراه برنج، به عنوان یك تكمیل ‌كننده پروتئین توصیه می ‌كنند، زیرا این ماده غذایی تمامی ‌اسیدهای آمینه ضروری بدن را ندارد و با تركیب شدن با غلات می ‌تواند كامل شود.
باقلا منبع تامین فیبر مناسبی است. همچنین به دلیل بالا بودن میزان پروتئین، می‌تواند همراه با برنج (باقلا پلو) به یک غذای کامل تبدیل شود. کلسیم و پتاسیم موجود در باقلا می‌تواند از بروز پوکی استخوان جلوگیری نموده و به کنترل فشارخون بالا کمک می‌کند.


ضماد باقلا با شنبليله و عسل برای نرم كردن دُمل و ورم بناگوش و زير چشم مفيد می دانند.

توصیه می شود هرگز آب پخته باقلا را دور نریزید و آن را به همراه باقلا بنوشید. زیرا گلو را نرم كرده و از تولید سنگ جلوگیری می كند و گرفتگی معده را نیز برطرف می كند.

جوشانده باقلا براي ورم مثانه مفيد است و اثر خوبي در رفع رماتيسم دارد.

باقلای تازه و لطیف اگر پوست کنده شود و با نمک خورده شود و خوب جویده شود پیش غذای مطبوعی است. باقلای خشک خیلی مقوی است و سرشار از آهن و آهک است، گرچه ویتامین ث آن کم شده است ولی اگر چند برگ آویشن در آن بیندازند طعم مطبوعی پیدا خواهد کرد.

جوشانده گل باقلا به مقدار 30 تا 60 گرم برای یک لیتر آن نوشابه مدری است که اگر در فواصل غذا یک فنجان آن مصرف شود برای رماتیسم، نقرس و درد مفاصل بسیار مفید است. جوشانده برگهای باقلا برای رفع ورم سر انگشت های دست که به اصطلاح می گویند گوشه کرده است بسیار مفید است و در این مورد باید یک مشت گل باقلا را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت جوشانید و انگشت مریض را در آب جوشیده آن که گرم و داغ است فرو برد و مدتی نگه داشت.


ماساژ پوست صورت و بدن با باقلا می تواند به رفع موهای زائد بدن کمک کند.

باقلا حاوی مقادیر زیادی آهن و مس است که باعث افزایش تولید هموگلوبین خون شده و به درمان کم خونی فقر آهن و آنمی کمک می کند.

کمبود آهن در بدن می تواند باعث ایجاد احساس خستگی و خواب آلودگی در افراد شود.

باقلا حاوی مقادیر بالای فیبر و پروتئین می باشد که باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن و لاغری افراد کمک می کند.گفته می شود که باقلا می تواند باعث کاهش چربی شکم شود.

افراط در مصرف باقالا می‌تواند باعث نفخ یا سنگینی معده شود. برای جلوگیری از این عارضه باید ابتدا باقالا را پوست كنده و بجوشانید و بعد آب آن را دور بریزید. نفخ باقالای كهنه و بدون پوست نیز كمتر از باقالای تازه و با پوست است.

مبتلایان به كلسترول خون بالا، تصلب‌شرایین، فشار خون بالا، اسیداوریك بالا، افسردگی، نفخ، دل‌درد، سنگ اورات، خارش پوستی و صرع نباید در خوردن باقالا زیاده‌روی كنند.

مهندس امیر مسعود طایفه سلطانخانی

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: