جمعه ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸  |  Friday, 29 May 2020
کد خبر: ۲۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
آوای رودکوف گزارش می کند:
پروتئین غذاهای دریایی پُرارزش است از ویژگی های عمده غذاهای دریایی وجود پروتئین با کیفیت بالا است در مقیاس با گوشت مرغ، گوساله، تخم مرغ و پنیر و....
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف؛بسیاری از غذاهای پُرارزش دارای موادی هستند که خوردن آنها ممکن است چندان نافع نباشد که این موضوع می تواند بر روی کیفیت مواد غذایی از نظر هضم و جذب تأثیرگذار باشد.

پروتئین غذاهای دریایی پُرارزش است از ویژگی های عمده غذاهای دریایی وجود پروتئین با کیفیت بالا است در مقیاس با گوشت مرغ، گوساله، تخم مرغ و پنیر که مواد عمده تامین کننده پروتئین حاصله از گوشت ماهی دارای کلیه اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن برای رشد و نمو است.

به همین دلیل است که گوشت آبزیان برای تأمین نیازهای روزانه پروتئین حائز اهمیت بسیار است. در گوشت ماهی بافت پیوندی کمتری در مقایسه با سایر انواع گوشتها وجود دارد و می توان گفت که تقریباً همه گوشت ماهی مصرف شده توسط انسان در بدن قابل جذب است و به همین دلیل است که در بسیاری از ناراحتیها خوردن گوشت ماهی توصیه می شود. ماهی و آبزیان با داشتن خواص تغذیه ای بسیار خوب می توانند قسمت اعظم نیازمندی های تغذیه ای را تامین کنند، علاوه بر آن به علت داشتن ترکیبات خاصی که در چربی بدن آنها وجود دارد در پیشگیری از بسیاری امراض و کنترل و درمان بیماری های مختلف نقش مهمی به عهده دارند.


گوشت ماهی دارای ویتامین های B، A و D است
*احمد بایبوردی، رئيس مرکز تحقيقات و آموزش كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف اطهار کرد: گوشت ماهی دارای ویتامین های B، A و D، کلسیم و فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم است.

وی، افزود: گوشت ماهی جزء گوشت‌های سفید بوده و یک منبع غنی از پروتئین به حساب می‌آید.
وی، بااشاره به دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالای ماهی بیان کرد: ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی داراست. ولی ویژگی مخصوص ماهی یعنی نوع چربی مووجود در ماهی، آن را بین سایر مواد غذایی حائز اهمیت خاص ساخته است.

بایبوردی، ادامه داد: چربی در ماهی طوری تقسیم شده که می توان آنرا جدا نمود در صورتی که در گوشت قرمز، چربی طوری در بافت آن پخش شده که این کار با زحمت صورت می گیرد.

رئيس مرکز تحقيقات و آموزش كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی، یادآور شد: متخصصان تغذیه برای همه افراد به خصوص بیماران قلبی، مصرف دو بار گوشت ماهی در هفته(هر بار ۹۰ گرم) را سفارش می کنند.

وی، بااشاره به میزان بسیاز کم سدیم گوشت ماهی افزود: گوشت ماهی دارای مقدار بسیار کمی سدیم است و به همین خاطر برای رژیم های کم نمک توصیه می شود.

بایبوردی، جربی ماهی را مفید دانست و تاکید کرد: چربی ماهی مفید است و چربی گوشت قرمز مضر، زیرا چربی گوشت قرمز از نوع چربی های اشباع است، اما چربی ماهی از ۲ نوع اسید چرب غیر اشباع امگا ۳ به نام های EPA و DHA است.


گوشت ماهی دارای 15 تا 20 درصد پروتئین است
*عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهاز کرد: گوشت ماهی دارای 15 تا 20 درصد پروتئین بوده در حالیکه گوشت قرمز دارای 5 تا 15 درصد پروتئین است، بنابراین 100 گرم ماهی بیشتر از 100 گرم گوشت قرمز به بدن شما پروتئین می رساند.

جابر سلیمانی، افزود: ماهی می‌تواند باعث افزایش ماده خاکستری مغز شده و نقش محافظتی در برابر زوال مغز ناشی از کهولت سن شود.

وی، گوشت ماهی را حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین های گروه B دانست و بیان کرد: ماهی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین های گروه B در تنظیم فعالیت سلول های عصبی و در نتیجه در سلامت سیستم عصبی و نیز در سلامت پوست تاثیر دارند. همچنین بعضی از انواع ویتامین های گروه Bدر خون سازی نیز مؤثرند. بنابراین با مصرف ماهی می توانیم به سلامت اعصاب، شادابی، طراوت پوست و پیشگیری از کم خونی کمک کنیم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، یادآور شد: ماهی از منابع غنی فلوئور در سلامت و استحکام دندان ها و در پیشگیری و پوسیدگی دندان تاثیر مهمی دارد. پس با مصرف ماهی می توانیم به سلامت و استحکام دندان های خود کمک کنیم فلوئور همچنین در پیشگیری از استئوپروز یا پوکی استخوان مؤثر است.

سلیمانی، ضمن بازگو نمودن تاثیر ماهی در پیشگیری از کم خونی ادامه داد: ماهی یکی از منابع خوب آهن است و آهن در خونسازی و همچنین در حفظ مقاومت بدن در برابر میکروب ها نقش مهمی به عهده دارد. آهن موجود در ماهی به گونه ای است که جذب آن در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبی در بدن به مصرف می رسد. علاوه بر آن آهن موجود در ماهی، جذب آهن منابع گیاهی را هم افزایش می دهد، بنابراین نقش مهمی در پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن به عهده دارد.

وی، از یُد موجود در ماهی و تاثیر آن در سلامت انسان گفت و افزود: ماهی دریا از بهترین منابع یُد به حساب می آید. ید یکی از مواد مغذی است که تاثیر مهمی در سلامت انسان دارد. یُد در رشد اثرات قابل توجهی دارد و کمبود آن موجب اختلال در رشد و کوتاهی قد می شود، بنابراین مصرف ماهی به مقدار کافی در دوران رشد ضروری است. یُد همچنین در تکامل سیستم عصبی نقش مهمی دارد و چنانچه خانم ها در دوران بارداری مبتلا به کمبود شدید یُد باشند، کودکانشان علاوه بر اختلال در رشد جسمی دچار عقب افتادگی ذهنی نیز می شوند و این مشکل تا آخر عمر گریبان گیر آنان خواهد شد. همچنین کمبود یُد در شیر مادر می تواند منجر به اختلال در رشد جسمی و ذهنی کودک شیرخوار بشود.

سلیمانی، ضمن بازگو نمودن گوشت ماهی به عنوان یکی از مابع خوب فسفر تاکید کرد: ماهی از منابع خوب فسفر محسوب می شود. فسفر ماده ای است که همراه کلسیم در سلامت و استحکام استخوان ها تاثیر مهمی دارد. ماهی هایی که با استخوان مصرف می شوند مانند ماهی کیلکا و ساردین علاوه بر خواصی که برای انواع ماهی ها ذکر شد حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم نیز می باشند. بنابراین در رشد، استحکام و سلامت استخوان ها و دندان ها مؤثرند.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس روز