« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
در گفتگوی آوای رودکوف با استاديار گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز مطرح شد:
یکی از علت های مهم وجود ضایعات و یا اُفت کیفیّت درمحصولات کشاورزی عدم توسعه فعالیت های صنعتی و تبدیلی است که علیرغم تمام تحولات تکنولوژیکی، توسعه بخش کشاورزی نه تنها مکمل بخش صنعت است، بلکه اهمیت تولید غذا را در پیوند با امنیت غذایی مورد ارزیابی قرارمی دهد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف؛بانک جهانی امنیت غذایی را دسترسی همه مردم در تمام اوقات، به غذای کافی برای داشتن یک زندگی سالم تعریف می کند که سه عنصرموجود بودن غذا دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا محورهای اصلی آن بوده که موجود بودن غذا شامل میزان مواد غذایی در مرزهای ملّی از طریق تولید داخلی و واردات مواد غذایی دسترسی به غذا دسترسی فیزیکی و اقتصادی به منابع، جهت تامین اقلام غذایی مورد نیاز جامعه و پایداری در دریافت غذا نیز ثبات و پایداری دریافت ارزش های غذایی مورد نیاز جامعه است.

یکی از علت های مهم وجود ضایعات و یا اُفت کیفیّت درمحصولات کشاورزی عدم توسعه فعالیت های صنعتی و تبدیلی است که علیرغم تمام تحولات تکنولوژیکی، توسعه بخش کشاورزی نه تنها مکمل بخش صنعت است، بلکه اهمیت تولید غذا را در پیوند با امنیت غذایی مورد ارزیابی قرارمی دهد.

خبرنگار آوای رودکوف در گفتگویی با رضا رضایی مکرّم به عنوان استاديار گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز توانایی های صنایع تبدیلی در اشتغال و افزایش صادرات غیرنفتی را بررسی نموده است.

- مهم ترین مزایای صنایع تبدیلی و تکمیلی را چه می دانید؟

افزایش ارزش افزوده و بهره‌ وری در بخش کشاورزی و تاثیر فراوان در افزایش صادرات غیرنفتی از مزایای مهم صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

- چرا صنایع تبدیلی را عاملی برای افزایش اشتغال زایی می دانند؟

توجه به ايجاد صنايع تبديلی محصولات كشاورزی علاوه بر نقش مؤثر در اشتغال‌زايی بيشتر و جلوگيری از مهاجرت توليد‌كنندگان به شـهرها، می‌تواند زمينه‌سـاز شكل‌گيری ارزش افزوده بيشـتر در بخش‌های صنعت و كشاورزی باشد.

- آیا صنایع تبدیلی را می توانیم اثرگذار در جلوگیری از کاهش قیمت قلمداد نماییم؟

ايجاد صنايع تبديلی، فرآوری و بسته‌بندی برای صدور محصـولات كشاورزی، راهكاری اساسی برای
ايجاد رقابت سالم در توليد و جلوگيری از کاهش قـیمت است.

- چرا صنایع تبدیلی را به عنوان جایگرینی برای صنایع آلاینده در کشور مطرح است؟

توسعه صنایع کوچک و متوسط کشاورزی از قبیل ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی می تواند جایگزین مناسبی برای ایجاد سایر صنایع سنگین و آلاینده در کشور باشد.

ایجاد صنایع فرآوری و سردخانه در کنار تجاری سازی و بسته بندی های شیک محصولات مهمترین راهبرد در رونق این بخش خواهد بود.

- چگونه نقش صنایع تبدیلی در افزایش ارزش افزوده محسوس می شود؟

صنایع تبدیلی عامل مهمی در فرآوری محصولات کشاورزی بوده و با تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی ضمن تولید مواد غذایی و سایر فرآورده های با ارزش افزوده بالا، امکان نگهداری و حمل و نقل این محصولات نیز فراهم می شود.

عاملی که می تواند آسیب پذیری محصولات کشاورزی را کاهش و ارزش افزوده این محصولات را بیشتر کند و بهره وری از منابع را افزایش دهد، صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

- پیامدهای رشد صنایع تبدیلی چیست؟

رشد صنایع تبدیلی ضمن توزیع پذیر و اقتصادی تَر کردن کشاورزی تحریکی برای ایجاد کارخانه و به دنبال آن کشت محصول و درنهایت ایجاد امیدواری در کشاورزان خواهد بود.

گفت و گو از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین