« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
کوه سفید دارای درختان گلابی و انگور وحشی، زالزالک، انجیر، گیلاس وحشی و گیاهان دارویی و معطری چون چویل، بیلهر، موسیر و کاسنی و ده‌ها نوع دیگر می‌باشد

 

چو ایران نباشد تن من مباد - گوشه‌ای از زیبایی‌های شهرستان لنده
آوای دنا-بدری:شهرستان لنده از نقاط تاریخی ایران اسلامی و استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد به‌شمار می‌رود که نخستین بخش استان کهگیلویه و بویراحمد با قدمت دیرینه اجتماعی، فرهنگی و پیشینه بیش از 80 سال مرکزیت سیاسی، اداری، انتظامی، آموزشی و تجاری (حتی بیش‌تر از مرکز استان) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

این شهرستان در گذشته به مرکز ثلاث عشایر بهبهان معروف و زیر نظر فرمانداری بهبهان اداره می‌شد.
این شهرستان دارای نقاط دیدنی و گردشگری بسیار زیادی است که متاسفانه مورد بی مهری های زیادی واقع شده اند و کمترین توجه به انها شده است .
در اینجا با توجه به آغاز عید نوروز و سال جدید بعضی از این نقاط را با هم مرور می کنیم:
کوه سیاه ، که در این فصل تقریبا پوشیده از برف است و دارای درختان ثمری زیادی از جمله تندروک، محلو، موسیر، چویل، کرفس، دودوبره و غیره بوده و ساکنان این کوه از قشر عشایر طوایف تاماولی و طوایفی کوچکی از بهمئی هستند که عمدتا به دامپروری مشغول هستند.
کوه سفید ، این کوه هم اکنون یکدست سفید و پوشیده از برف است از ز مناطق بسیار بکر و زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان لنده است که به دلیل نبود جاده همچنان بکر و طبیعی مانده است. این کوه دارای درختان گلابی و انگور وحشی، زالزالک، انجیر، گیلاس وحشی و گیاهان دارویی و معطری چون چویل، بیلهر، موسیر و کاسنی و ده‌ها نوع دیگر می‌باشد .
وجود ده‌ها چشمه و برف انبارهای زیبا و انبوه درختان بلوط، بنه، کی‌کم، سرو کوهی و چندین هکتار بوته کتیرا و همچنین جانورانی چون خرس، پلنگ، گراز، خرگوش، سنجاب ایرانی، جوجه تیغی و انواع پرندگان نغمه سرا چون کبک و تیهو و انواع دارکوب‌ها و بلبل این منطقه را منحصر به فرد کرده است.
دلی مهرجان : بهشتی گم شده که در بین بین سه کوه سیاه و سفید و مهره و در 20 کیلومتری بخش موگرمون لنده قرار گرفته است.
دلی مهرجان منطقه‌ای زیبا و سرسبز و سردسیری است و دارای چشم‌اندازهای طبعی بسیار زیادی بوده که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.
امامزاده سیدعمادالدین ولی(ع)، از امامزاده‌های معروف استان و شهرستان لنده می باشد که در روستای مونه در 12 کیلومتری شهر لنده واقع شده‌ و سادات این امامزاده به نام سید هاشمی و به عبارتی سید مونهی معروفند .

امامزاده شیخ ابراهیم عباس ، سلان پیراحمد و شا قربان واقع در روستای قیام نیز از دیگر امام‌زادگان این شهرستان بوده که بقعه متبرکه آن‌ها در اطراف شهر لنده و روستاهای مال‌آخوند و مالشیخ و قیام قرار دارند.
دشتها :دشت زیبای آبلش در کنار شهرک مالشیخ، دشت کهناب(بن)، دشت ناصری از مهم‌ترین دشت‌های سرسبز این شهرستان بوده که با آغاز بهار طبیعت بسیار مفرح و زیبا به نظر می‌رسد.
همچنین نمی توان از تنگ آب واقع در 2 کیلومتری روستای چلی چشم پوشید زیرا طبیعت بکر این کوهپیایه و رودخانه زیبای این منطقه که از دامان کوه سرازیر می شود بسیار دیدنی و زیباست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: