« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
آوای رودکوف گزارش می کند:
عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: کم آبیاری یک روش مدیریت آبیاری است که آبیاری گیاه در زمان کمبود آب، منحصر به دوره های حساس رشد به نبود آب می شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:آب به عنوان منشاء حیات و زیر بنای رشد و توسعه، علیرغم ارزش و اهمیتش در بسیاری موارد به طور بیهوده و ندانسته تلف می شود، اما محدودیت منابع آب، ازدیاد جمعیت و تلاش در راستای حذف یا ترمیم کشاورزی کم بازده و همچنین تعالی و تکوین مهندسی کشاورزی نوین سبب شده است تا ارزش نهاده های تولید و جایگاه تحقیقات بهینه سازی مصرف آب، ترقی و بهبود یابد با توجه به محدود بودن منابع آب در بخش کشاورزی، بکارگیری هر راهکاری به منظور صرفه جویی در آب و نیز افزایش سطح زیر کشت از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از این راهکارها کم آبیاری است.

کم آبیاری یک روش مدیریت آبیاری است

عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: کم آبیاری یک روش مدیریت آبیاری است که آبیاری گیاه در زمان کمبود آب، منحصر به دوره های حساس رشد به نبود آب می شود.


ابوالفضل ناصری در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف افزود: به عبارت دیگر آبیاری گیاه در دوره¬های رشد حساس به تنش کمبود آب صورت می گیرد.

وی از روش های اعمال کم آبیاری گفت و اظهارکرد: روش‌های اعمال کم آبیاری به وسیله تغییرات در دور و حجم آبیاری نسبت به آبیاری کامل قابل اعمال است.

ناصری ادامه داد: گیاهان در مراحل مختلف رشد واکنش‌های متفاوتی به کم آبی دارند، بنابراین لازم است با شناخت کامل رفتار گیاه، به گونه‌ای که تأثیرات منفی به حداقل برسد زمان آبیاری تنظیم شود.

محقق صاحب نظر و فعال در حوزه آبیاری رعایت ملاحظات مهندسی در به کارگیری فن کم آبیاری ضروری دانست و یادآورشد: در به کارگیری فن کم آبیاری رعایت ملاحظات مهندسی از ضروریات رسیدن به موفقیت است و باید توجه داشت فقط با کم آب دادن به گیاه بدون توجه به زمان، مقدار و کیفیت آب آبیاری ممکن است نه تنها سود بیشتری حاصل نشود بلکه موجب بروز خسارات زیادی نیز شود.

ناصری تاکیدکرد: گرچه عملکرد گیاه در چنین شرایطی حداکثر نمی¬باشد ولی می¬توان عملکرد بهینه را متناسب با زمان آبیاری پیدا نمود.

هدف اصلی از اجرای کم آبیاری، افزایش راندمان کاربرد آب است

عضو هیات علمی بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی به خبرنگار آوای رودکوف گفت: هدف اصلی از اجرای کم آبیاری، افزایش راندمان کاربرد آب از طریق کاهش میزان آب آبیاری در هر نوبت و یا از طریق حذف آبیاری‌هایی است که کمترین بازدهی را دارند.

رسول احمدی عدل با اشاره به لزوم باکیفیت بودن آب در کم آبیاری افزود: آبی که در کم آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، لازم است از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا گیاه همراه با تنش آبی در معرض تنش شوری و تأثیرات منفی آن قرار نگیرد.

وی کم آبیاری را مصرف عالمانه کمتر آب دانست و اظهارکرد: کم آبیاری عبارت است از مصرف عامدانه و عالمانه کمتر آب، به منظور افزایش تولید در مجموعه اراضی تحت پوشش و یا به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت کم آبیاری عبارت است از استفاده بیشتر و بهتر از واحد حجم آب.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی یادآور شد: گیاهانی که دارای دوره رشد کوتاه، راندمان مصرف بالا و مقاوم به خشکی هستند در عملیات کم آبیاری بهتر نتیجه می‌دهند.

احمدی عدل از مزایای کاشت بوته بر روی پشته ها گفت و تاکیدکرد: کاشت بوته‌ها بر روی پشته‌ها و فاصله آنها تأثیر بسزایی در موفقیت کم‌آبیاری دارد.

بر اساس این گزارش، کاهش هزینه های تولید و هزینه های مربوط به استحصال، انتقال و توزیع آب را باید از مهمترین مزایای کم آبیاری قلمداد نماییم.

گفتگو از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

سرویس کشاورزی و دامداری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: