« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
یاداشت به قلم وحید حاج سعیدی؛
در واقع باید اذعان داشت بازار بورس برخلاف بازار‌های دیگر سرمایه‌گذاری در کشور یک بازاز فنی است که اگر بدون آگاهی و حداقل دانش اقتصادی، وارد آن شوید و تصمیم اشتباهی بگیرید ممکن است بخش زیادی یا حتی کل سرمایه خود را از دست بدهید.

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:داشتن آگاهی در انجام هر کاری به ویژه امورات اقتصادی یک باید و ضرورت است. در بسیاری از کشور‌های دنیا آموزش مفاهیم اقتصادی از همان سنین کودکی آغاز می‌شود. اما با وجود اهمیت دانش اقتصادی متأسفانه در نظام آموزشی کشور سرفصلی با این عنوان یا عناوین مشابه نظیر سرمایه‌گذاری، پس انداز، کسب و کار، استارت آپ و یا حتی آموزش مفاهیم اولیه اقتصادی دیده نمی‌شود.

به دلیل همین بیگانگی از قواعد و قوانین اقتصاد گاهی اوقات شاهد بروز نوسانات اقتصادی شدید و یا کمبود برخی کالا‌ها در بازار می‌شویم که در مواردی باعث بروز لطمات اقتصادی جبران ناپذیر می‌شوند. در چنین شرایطی که قلت دانش اقتصادی بعضاً باعث بروز ضرر و زیان خود و سایرین می‌شود، عده‌ای بی‌مهابا وارد امورات اقتصادی پر ریسک می‌شوند و اندک سرمایه خود را به خطر میاندازند. یکی از این فعالیت‌های پر ریسک بازار بورس است که ورود به آن نیازمند فاکتور‌های متعددی است. در واقع برخی افراد با مشاهده لینک‌هایی نظیر «بورس، شغل دوم درآمد اول»، «با ما یک شبه بورس باز شوید»، «آموزش بورس در سه جلسه» و... جو گیر شده و وارد این عرصه می‌شوند. بماند که حتی عده‌ای خود را ملزم به شرکت در این اندک جلسات و کلاس‌ها هم نمی‌بینند!

بر همین پیوست امروز همه جا صحبت از خرید و فروش در بازار بورس است و در تاکسی و صف نانوایی و کلاس مدرسه و.... همه در حال تجزیه و تحلیل و ارائه نظرات کارشناسی هستند. سایت‌ها، کانال‌ها و اخبار و رسانه‌ها رشد‌های خیره‌کننده بورس را پوشش می‌دهند و همین‌ها کافیست تا افراد سراسیمه به سمت معامله کردن و کسب سود در بورس رهسپار شوند؛ اما این انتهای ماجرا نیست.

در واقع باید اذعان داشت بازار بورس برخلاف بازار‌های دیگر سرمایه‌گذاری در کشور یک بازاز فنی است که اگر بدون آگاهی و حداقل دانش اقتصادی، وارد آن شوید و تصمیم اشتباهی بگیرید ممکن است بخش زیادی یا حتی کل سرمایه خود را از دست بدهید. پس کسب دانش و مهارت در این بازار نقشی اساسی و پر رنگ دارد. در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری مؤسسات و آموزشگاه‌های فراوانی در سطح کشور در حال ارائه خدمات گوناگون هستند که معمولاً توفیق چندانی در این حوزه به دست نیاورده‌اند چرا که افراد حوصله گوش کردن به مباحث علمی و اقتصادی ندارند و فقط دوست دارند سهامی را بخرند که روز به روز به دارایی‌شان افزوده شود.

در چنین شرایطی باید به افراد توصیه کرد حال که توان، فرصت، حوصله و ظرفیت آموزش فنی در خصوص حوزه بورس را ندارند، دستکم از تجارب اساتید این حوزه به ویژه تحلیلگران با دانش استفاده کنند.

تحلیلگران با بررسی بازار، صنایع و صورت‌های مالی شرکت‌ها و دانشی که ماحصل تحصیل و تجربه است، به مشتریان خود درباره «خرید»، «نگهداری» یا «فروش» سهام شرکت‌ها پیشنهاد‌هایی می‌دهند. در واقع، بر خلاف آنچه ممکن است تصور کرده باشید، تحلیلگران تنها به مشتریان خود درباره خرید و فروش سهام توصیه نمی‌کنند، بلکه درباره خرید یا صبر کردن و نگهداری سهام نیز آن‌ها را راهنمایی می‌کنند.

در انتخاب اساتید تحلیلگر بیش از هرچیز رزومه عملیاتی فرد بایستی مدنظر قرار گیرد. تجربه بالای آکادمیک و نوشتن ده‌ها مقاله در حوزه بازار سرمایه در نشریات مختلف یقیناً سنجه مناسبی برای رتبه‌بندی اساتید بورسی نیست. حضور در شرکت‌ها و نهاد‌های مالی معتبر بازار سرمایه از طرفی و توانایی ارائه و انتقال مطالب آموزشی از سوی دیگر در کیفیت برگزاری کلاس‌های آموزشی به شدت تأثیرگذار است.

در ضمن باید اشاره کرد بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه از لحاظ عملیاتی بسیار قوی و حرفه‌ای اما در ارائه مفاهیم و انتقال تجربیات توان کافی را ندارند. انتخاب تحلیل‌گر با دانش که بتواند به افراد در تصمیم‌گیری‌ها حیایت کمک کند بسیار مهم است.

در پایان توصیه می‌شود افراد قبل از ورود به حوزه بورس در ابتدا نسبت به شناسایی نوع پول خود اقدام کنند و از وارد کردن پول ترسو یا با ریسک بالا به بورس خودداری کنند. در ادامه مختصری با بورس و مفاهیم بورس آشنایی پیدا کنند و برای انجام کلیه امورات بورسی حتماً از یک یا چند تحلیل‌گر با شناسنامه و دارای رزومه کمک بگیرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: