« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
تحلیل اجتماعی به قلم اسدالله ربانی مهر:
حادثه تلخ زورگیری اتوبان نیایش باعث ناراحتی همه مردم شده و بازتاب منفی زیادی در جامعه داشته است، و البته فرد مجرم اعدام شد ، اما خوب است نگاه واقع بینانه به چنین حوادث تلخی داشته باشیم تا به علت برسیم و برای آن چاره ای شود .

پایگاه خبری آوای رودکوف-اسدالله ربانی مهر کارشناس ارشد مدیریت بین الملل:جامعه یک مجموعه به هم پیوسته است که با هم ارتباط دارد و همه افراد در این مجموعه نسبت به همدیگر وظایفی دارند و سرنوشت هر فرد در جامعه با کل مسائل پیرامونی جامعه در ارتباط است و هیچ کس نمی تواند نسبت به دیگری بی تفاوت باشد و این از بدیهیات زندگی اجتماعی است .

حادثه تلخ زورگیری اتوبان نیایش باعث ناراحتی همه مردم شده و بازتاب منفی زیادی در جامعه داشته است، و البته فرد مجرم اعدام شد ، اما خوب است نگاه واقع بینانه به چنین حوادث تلخی داشته باشیم تا به علت برسیم و برای آن چاره ای شود .

در همین ابتدا باید گفت واژه زورگیری یک کلمه ناخوشایند و نشانه وجود آسیب های اجتماعی و مشکلات اقتصادی در جامعه است که شاید سال ها نسبت به آن بی تفاوت بودیم و بررسی این داستان تلخ از چند نگاه قابل توجه است .

نگاه اول:وجود چنین معضلات و ناهنجاری ها نشانه رشد حاشیه نشینی در محلات کم برخوردار از جمله همین محله هرندی به عنوان سکونت گاه فرد زورگیر است و اینکه ما چندین دهه است پیشرفت داشتیم اما توسعه پایدار و برابر نداشتیم ، در بعضی محله های تهران بالاخص بالاشهر از پاسداران وفرشته تا الهیه بیشترین امکانات و در بعضی مناطق دیگر کمترین امکانات با بیشترین آسیب های اجتماعی را شاهد هستیم و متاسفانه در کلان شهرها روز به روز شاهد افزایش حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی هستیم .

هر چند حتی بالای شهر چنین آسیب هایی داریم اما به شکل دیگری خودش را نشان می دهد.

نگاه دوم:ترک تحصیل این زورگیر در مقطع ششم ابتدایی بعلت عدم تکمیل پرونده یعنی اینکه هنوز ما درگیر بروکراسی اداری هستیم و هیچگاه ارزش و جایگاه مهم آموزش و تربیت را درک نکردیم که اجازه میدهیم یک جوان برای نداشتن دو برگ کپی ترک تحصیل کند و این چنین آسیب اجتماعی را در جامعه شاهد باشیم و اگر ایشان درس می خواند و ما سخت گیری نمی کردیم شاید مسیر زندگی اش عوض می شد و به این جا نمی رسید .

نگاه سوم :مشکلات خانوادگی و هزینه بالای درمان فرزند سه ساله این خانواده نشان می دهد که وجود آسیبهای اجتماعی ارتباط مستقیمی با مسائل اقتصادی دارد و متاسفانه کمتر مورد توجه قرار میگیردآسیب هایی چون زورگیری، طلاق،پرخاشگری،قتل ، دزدی و...

نگاه چهارم:در حوزه مسائل اجتماعی توجه به تشکل های فرهنگی و اجتماعی که به صورت غیر دولتی و مردمی فعالیت می کنند ظرفیت بسبار خوبی هستند که باید مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه هنوز برنامه جامع و کاملی برای این حوزه نبوده و اگر می خواهیم آسیب ها کمتر شود باید سعی کرد در اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی نگاه ویژه ای به مردم داشته باشیم و با آسیب شناسی گذشته اجازه ندهیم مشکلات و آسیب های اجتماعی بیشتر از این در جامعه افزایش پیدا کند .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: