« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
یاداشت از اسدالله ربانی مهر کارشناس ارشد مدیریت بین الملل:
محمدیونس بنگلادشی برنده جایزه نوبل اقتصادی بانک فقرا را با ۱۷ دلار راه اندازی کرد و امروز ۹میلیون عضو(۹۷درصد زن) با۲۵۶۰شعبه در۸۱هزاردهکده دارد که ۹۲درصد روستاهای بنگلادش را پوشش می دهد ....

پایگاه خبری آوای رودکوف-اسداله ربانی مهر:پرفسور محمدیونس بنگلادشی برنده جایزه نوبل اقتصادی بانک فقرا را با ۱۷ دلار راه اندازی کرد و امروز ۹میلیون عضو(۹۷درصد زن) با۲۵۶۰شعبه در۸۱هزاردهکده دارد که ۹۲درصد روستاهای بنگلادش را پوشش می دهد ....

توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی امروزه یکی از دغدغه اصلی حاکمیت هاست و با پیشرفت های علمی و تکنولوژی، اهمیت حوزه اقتصاد بیشتر میشود ، از طرفی امروز توسعه اقتصادی محور اصلی میزان قدرت جوامع در عالم سیاست و روابط بین الملل است و کشورهایی که اقتصاد بهتری دارند از قدرت و جایگاه بالاتری برخوردار هستند .

لزوم الگوگیری از محمد یونس بنگلادشی:توسعه کسب کاراجتماعی،بانک فقرا و رفاه عمومی

یکی از کسانی که برای توسعه اقتصادی کشورش تلاش های قابل تقدیری داشت محمدیونس بنگلادشی بود ، روستا زاده ای که استاد دانشگاه شد و دغدغه خدمت به مردم فقیر باعث شد که یک کار بزرگ و بی نظیر انجام دهد و آن هم راه اندازی و تاسیس بانک فقرا یا بانک گرامین بود .

محمدیونس بنگلادشی برنده جایزه نوبل اقتصادی، بانک فقرا را با ۱۷ دلار راه اندازی کرد .

اما الان ۹میلیون عضو(۹۷درصد زن) با۲۵۶۰شعبه در۸۱هزاردهکده دارد که ۹۲درصد روستاهای بنگلادش را پوشش می دهد و با این کار بزرگ خود رفاه و آرامش را برای مردم فقیر کشورش به ارمغان آورد ....

محمد یونس هیچ وقت به مردم فقیر ماهی نداد ، بلکه آنها را ماهی گیری یاد داد ، او به خوبی متوجه شد که مردم فقیر را می توان با توانمندسازی ، زندگی شان را تغییرداد و با راه اندازی مشاغل خانگی و کوچک و دادن وام های کوچک (micro fainance) بدون دریافت وثیقه کسب و کارهای اجتماعی راه اندازی کند و نکته جالب اینکه ۹۰ درصد این وام ها به زنان فقیر داده شد و نتیجه آن هزاران شغل و رونق کسب و کار و درنهایت فقر زدایی در این کشور بود و این کار محمد یونس می تواند الگویی برای کشور ما باشد .

در کشور ایران هر ساله صدها هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ های متفاوت در بودجه کشور دیده میشود که می توان با این وام ها در جهت توسعه پایدار و اشتغالزایی کارهای بزرگی انجام داد از این کارآفرین بنگلادشی کمک گرفت .

هم اکنون در بسیاری از روستاها و شهرهای کوچک ما واحدهای تولیدی از پرورش مرغ و ماهی تا دامداری و حتی گیاهان دارویی وجود دارد که حجم زیادی از اشتغال کشور را ایجاد می کند و توفیقات خوبی به همراه داشته است.

البته اگر این تسهیلات در راستای کمک به افراد فقیر و نیازمند و دارای شرایط مناسب باشد کمک بزرگی به کاهش بیکاری در کشور می باشد و بسیار تاثیر گذار است.

در سه دهه اخیر بارها کمک به مشاغل خانگی مطرح شد و کارهای بزرگی در همین سطح شکل گرفت اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و شیوه محمد یونس در بنگلادش که بتواند ۹ میلیون عضو و ۹۳ درصد روستاها را پوشش دهد فاصله داریم و باید طرح های موجود فعلی در حوزه مشاغل خانگی و کارگاههای کوچک توسعه پیدا کند و فراگیر شود و عمومیت پیدا کند .

به هرحال کارشناسان، مدیران و نهادهای قانون گذار باید سعی کنند با الگوگیری از این کارآفرین بنگلادشی زمینه کاهش فقر و توسعه کسب و کارهای اجتماعی با مشارکت مردم را به فراهم آورند تا شاهد رفاه بیشتر مردم و کم شدن مشکلات اقتصادی بالاخص در جامعه روستایی و کم درآمد جامعه باشیم و از همه مهمتر اینکه شاهد کاهش مهاجرت از روستا به شهرها باشیم .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین