« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
وعده مجری طرح‌های گیاهان دارویی کشور در یاسوج:
مجری طرح‌های گیاهان دارویی کشور در یاسوج و در پاسخ به درخواست‌های رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، از حمایت ویژه وزارت جهاد کشاورزی از فعالان تولید گیاهان دارویی خبر داد و گفت: یارانه کشاورزانی که گیاهان دارویی کاشتند تا پایان این هفته و تسهیلات آنها تا پایان مرداد تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش  پایگاه خبری آوای رودکوف؛بنا به اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، حسین زینعلی در ستاد گیاهان دارویی این استان با اشاره به بازدیدهایش از مزارع زیر کشت این محصولات و شنیدن برنامه‌های متولی بخش کشاورزی اظهار کرد: آنچه امیدوارکننده است این بوده که مسیر توسعه کهگیلویه و بویراحمد از طریق گیاهان دارویی خوب طی شده و هر چند در ابتدای راه هستیم اما راه را اشتباهی نرفتیم و اگر با همین فرمان جلو برویم نباید فقیر یا بیکاری در این استان با این همه ظرفیت وجود داشته باشد.

مجری طرح‌های گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بعد از شنیدن گزارش کار و برنامه‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، در پاسخ به درخواست سید علی معتمدی‌پور مبنی بر حمایت از کشاورزان این استان وعده داد که یارانه همه کشاورزانی که گیاهان دارویی کاشتند تا پایان هفته بعد پرداخت می‌شود و مبلغی نیز برای حمایت از افرادی که می‌خواهند گیاهان دارویی بکارند به آنها پرداخت می‌شود.

زینعلی در ادامه با اشاره به تامین بذر گیاهان دارویی افزود: قول می‌دهیم در راستای حمایت از کشاورزانی که گیاهان دارویی می‌کارند، 50 درصد هزینه‌های بقیه موارد مورد نیاز به جز بذر نیز تامین شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: ایران هر سال ۶ میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر می‌کند که حداقل 500 میلیون دلار آن مربوط به گیاهان دارویی است و این بدین معنی است که یک دوازدهم صادرات کل کشور را گیاهان دارویی تشکیل می‌دهد که ارزآوری خوبی از این طریق حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: البته حلقه‌هایی که از این سودآوری در گیاهان دارویی بهره می‌برند یکسان و عادلانه نبود و تلاش ما این است که سوددهی را تقسیم کرده و تجارت منصفانه‌ای بین حلقه‌ها ایجاد شود و در نهایت خلاها و مشکلات موجود را مرتفع کنیم.

زینعلی با اشاره به اقلیم مناسب این استان در کشت گیاهان دارویی تصریح کرد: این استان یکی از قطب‌های اساسی در کشت گیاهان دارویی کشور است چرا که ظرفیت‌های عظیمی برای کشت گیاهان دارویی بدون نیاز به آب، کود و انرژی وجود دارد که می توان از آن به عنوان یک الگوی کشت مناسب خدادادی و ارگانیک نام برد.

مجری طرح‌های گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی هماهنگی بین استانداری و جهاد کشاورزی استان در زمینه گیاهان دارویی را غنیمت شمرد و گفت: این همبستگی و درایت را در این استان ستایش می‌کنم.

زینعلی نوید از ورود فناوری‌های جدید در زمینه گیاهان دارویی و طراحی دستگاه های مکانیزه برداشت آن خبر داد و پیشنهاد کرد: کسب و کارهای کوچک در این استان فعال شده و پشتوانه کسب و کارهای بزرگ باشند و همچنین از صنعت توریسم در این زمینه استفاده شود.

وی ادامه داد: باید فرایند تولید را اصلاح کنیم و باراندازها و زمینه‌ساز مناسب ایجاد کرده و با جو مثبت شکل گرفته در استانداری این استان بخش خصوصی را پیشران قرار دهید و با یک مدیریت خوب همه ارکان را پای کار بیاورید و حمایت کنید.

زینعلی با بیام اینکه منابع‌طبیعی جزیی از جهاد کشاورزی است و همه ما یک هدف داریم، گفت: بهترین محصولات در منابع طبیعی تولید خواهند شد و تنها راه حفظ منابع طبیعی آموزش مردم و اصلاح فرایندهاست و در راستای رسیدن به این هدف جهاد کشاورزی و منابع طبیعی باید دست در دست هم داده و بر اساس قرارداد ماده سه کشاورزان را به کشت گیاهان دارویی ترغیب کند.

وی به چند نکته اساسی اشاره کرد و گفت: برای اثربخشی در بازارهای جهانی باید محصولات کشاورزان شناسنامه دار شده و در ادامه فرایند صادرات تسهیل و ساماندهای شوند و تجار بین المللی مستقیم در باراندازها معامله کنند.

وی افزود: روی تشکیل اتحادیه‌های مردمی و توسعه صنایع فراوری و تبدیلی کار کنید و توان استان را روی پنج گیاه دارویی بگدارید و با تلاش و سخت‌کوشی حلقه‌ها را کنار هم چیده و با هماهنگی استانداری فرایندها طوری پیش برده شوند که ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد شود.

مجری طرح‌های گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به دست اندرکاران گیاهان دارویی استان کهگیلویه و بویراحمد قول مساعد داد که اگر حلقه‌ها را کنار هم بچینید هر جا کمبودی در زمینه کشت گیاهان دارویی در استان وجود داشت توسط دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی جبران شود.

وی گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد اولین اولویت در پرداخت یارانه گیاهان دارویی است و اگر شما برنامه خود را در زراعت، بازاریابی، مکانیزاسیون، تحقیقات و صفر تا صد گیاهان دارویی مشخص کنید، به عنوان سرباز شما در وزارتخانه پیگیری خواهم کرد اما شما هم از این حمایت مقامات ارشد استانداری بهره بگیرید و نهادهایی چون بنیاد برکت، بسیج سازندگی، ستاد اجرایی فرمان امام و دیگر ارگانها را به کمک بیاورید و در بحث گیاهان دارویی اشتعال و ارزش افزوده ایجاد کنید.

زینعلی همچنین پیشنهاد داد: جوری مدیریت کنید که عوامل درگیر با تولید گیاهان دارویی در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنند و از تجارب و تکنولوژی روز دنیا بهره ببرند.

وی احداث بازارچه گیاهان دارویی توسط بخش خصوصی در استان را یک ضرورت نامید و گفت در این صورت است که تولیدکنندگان می‌توانند محصولات خود را در معرض نمایش و فروش قرار دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: