« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
سیاسی؛
سال 1402 هم از نیمه گذشت و از امروز زنگ آغاز ثبت نام نهایی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی به صدا درآمد. انتخاباتی که پیش از این یازده دوره برگزار شده و در آستانه سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به ایستگاه دوازدهم خواهد رسید.

پایگاه خبری آوای رودکوف/انتخابات؛ واژه ای نام آشنا که بطور معمول هر دو سال یک بار مردم ایران را برای تعیین سرنوشت خود جلوی صندوق های اخذ رای به خط کرده تا نقش پررنگی در تعیین دولتمردان، اعضای مجلس خبرگان و قانون گذاران در پارلمان های شهری و مجلس شورای اسلامی داشته باشند.

انقلاب در تبلیغات انتخابات؛ تقابل چهره‌ها و افراد گمنام در قاب تلویزیون

سال 1402 هم از نیمه گذشت و از امروز زنگ آغاز ثبت نام نهایی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی به صدا درآمد. انتخاباتی که پیش از این یازده دوره برگزار شده و در آستانه سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به ایستگاه دوازدهم خواهد رسید.

اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ 24 اسفند 1358 با مشارکت 52. 14 درصدی برگزار شد و تا یازدهمین دوره انتخابات در تاریخ دوم اسفند ماه 1398، مردم ایران به فاصله تقریبی هرچهار سال یکبار برای تعیین مجلس نشینان به پای صندوق رای رفتند تا بنا به سلیقه، اصلح ترین افراد هر شهر و استان را راهی پارلمان کنند.

مصوبات جدید مجلس درخصوص انتخابات
با این حال اما پارلمان نشینان در ابتدای سال انتخابات با تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، قانون قبلی را دستخوش تغییراتی کردند که البته با واکنشهایی از سوی برخی جریانات سیاسی همراه شد. مجلسی‌ها در یک اقدام تازه پیش ثبت نام انتخابات را طرح ریزی و مصوب کردند که هرچند با استقبال نزدیک به 49 هزار نفری همراه شد اما گلایه های اصلاح‌طلبان را در پی داشت.

یکی از تغییرات مهم دیگر در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس به تبلیغات نامزدها اختصاص داشت. موضوعی مهم که همه ساله داوطلبان بر اساس قانون یک هفته فرصت دارند تا با روش های مختلف اقدام به معرفی و شناساندن خود به مردم حوزه های انتخابیه نمایند. موضوعی که با چاپ بنر و پوستر و چسباندن به در و دیوارها در یادها ماندگار شد اما در سالهای اخیر رنگ دیگر به خود گرفته و با گسترش فضای مجازی و استفاده حداکثری مردم از تلفن های همراه بیش از پیش در دسترس مردم قرار گرفته است.

آنطور که پیداست نامزدها هم برای معرفی خود در این مسیر به روشهای مختلفی متوسل شده اند. امروزه بسیاری از افراد سرشناس در شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی صفحه دارند و خارج از فضای انتخابات نیز سعی کرده اند با انتشار مطلب مرتبط با خود و خدمات و اقداماتشان، همواره مخاطب را پای کار نگهدارند و رشته ارتباط با دنبال کنندگان خود را حفظ کنند.

تکلیف پارلمان نشینان به دستگاههای اجرایی درخصوص تبلیغات انتخابات
در این میان بر اساس قانون جدید انتخابات به ‌منظور ایجاد عدالت انتخاباتی، نهادها و دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، موظف شدند تا یک¬ماه قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی فهرست و مشخصات کامل امکاناتی که عرفاً می‌توان از آنها برای تبلیغات عمومی در انتخابات استفاده کرد و برنامه زمان‌بندی پیشنهادی خود را در اختیار هیأت بررسی تبلیغات استان قرار می‌دهند. اتفاق تازه ای که پیش از این مرسوم نبود و منع استفاده نیز داشت.

تصمیم مدیران صداوسیما برای تحقق عدالت در تبیلغات انتخابات
با این حال صداوسیمای جمهور اسلامی هم در راستای ایجاد فضای مناسب جهت تحقق انتخابات رقابتی و نیز تضمین بهره‌مندی یکسان نامزدها تصمیمات جدید اتخاذ کرد.

بنابر اعلام مدیران ارشد صداوسیما، رسانه ملی بر آن شد تا با تخصیص شبکه های جدید در هر حوزه انتخابیه فرصت استفاده برابر را برای همه نامزدهای تایید صلاحیت شده فراهم کند.آنطور که مدیران رسانه ملی اعلام کرده اند در راستای عمل به تکلیفی که قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی بر دوش دستگاههای دولتی گذاشته، رسانه ملی 243 فرستنده که امکان استفاده از آن ها در بحث تبلیغات انتخاباتی نامزدها وجود دارد را شناسایی کرده است.

آنطور که اعلام شده بر اساس بررسی های کارشناسان معاونت فنی صداوسیما، مدیران رسانه ملی تصمیم به ایجاد حدود 200 شبکه اختصاصی محلی برای 200 حوزه انتخاباتی را دارند که در کنار شبکه‌های موجود ملی و استانی به تبلیغات کاندیداهای نمایندگی مجلس دوازدهم بپردازدند و اکثر حوزه های انتخابیه را پوشش دهند.

گمنام‌ها مجلس نشین می‌شوند؟
هرچند تبلیغات انتخاباتی چندسالیست از فضای حقیقی و چاپ پوستر و بنر به فضای مجازی گسیل کرده و کاندیداها سعی کرده اند از بستر وب و شبکه های اجتماعی برای معرفی خود استفاده کنند اما تحقق تصمیم مدیران رسانه ملی می‌تواند گامی نو در عرصه تبلیغات باشد.بر اساس این اقدام کسانی که به احزاب، جزیانات و مراکز سیاسی قدرتمند متصل نیستند و هیچوقت نتوانسته اند از امکانات حزب و جریانی برای معرفی خود استفاده کنند میتوانند با در نظر گرفتن فرصت برابر و حضور در قاب تلویزیون که شاید بتوان از آن بعنوان یکی از جذابترین وسایل ارتباط جمعی نام برد، در کنار سایر رقبای نام آشنا و غیرآشنا به معرفی خود پرداخته و پلی به سوی ساختمان سبز بهارستان برای خود بگشایند.

بر اساس برنامه زمانبندی انتخابات مجلس شورای اسلامی 1402 زمان تبلیغات از سوم اسفند ماه آغاز و تا پایان روز نهم اسفند ادامه خواهد داشت. حال باید منتظر ماند و دید که رسانه ملی در آستانه انتخابات موفق به اجرای برنامه طرح ریزی شده خواهد داشت و در این میان نامزدهای کم اسم و رسم دار با استفاده از این فرصت خواهد توانست گوی سبقت را از چهره‌های نام آشنای جامعه و سیاست بربایند و مدال نمایندگی مردم شریف ایران را بر گردن بیندازند؟

آخرین خبر / خبرنگار: جواد محمدزاده

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: