« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۱
بررسي همشهري درباره علل مرگ هاي اتوبوسي در يك سال اخير
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از  همشهری ؛در یک سال‌ گذشته، جاد‌‌ه‌های کشور شاهد حوادث مختلفی بودند که برای اتوبوس‌های مسافربری رخ داد. حوادثی که جان افراد زیادی را گرفت و خیلی‌ها را راهی بیمارستان‌ها کرد.

بررسي‌ علل وقوع اين حوادث نشان مي‌دهد 3عامل نقص فني، جاده و راننده دليل شكل گرفتن آنها بوده است و بي‌توجهي به اين دلايل بي‌شك باعث خواهد شد كه همچنان شاهد حوادث مرگبار اتوبوسي در جاده‌هاي كشور باشيم. حدود 3سال پيش بود كه تصادف آتشين 2دستگاه اتوبوس در آزادراه قم-تهران، كشور را در شوك فرو برد.

در اين حادثه وحشتناك 2اتوبوس اسكانيا از روبه‌رو با هم برخورد كردند و در چشم برهم زدني، شعله‌هاي آتش هر دو اتوبوس را در بر گرفت تا جايي كه دست‌كم 44مسافر در اين حادثه و در ميان شعله‌هاي آتش جان باختند و 39نفر نيز مجروح شدند. از همان زمان بود كه دولت تيمي سه‌نفره شامل وزيران راه و شهرسازي، كشور و صنعت، معدن و تجارت را مأمور كرد تا براي پيشگيري از حوادث مشابه چاره‌جويي كرده و راهكارهايي را ارائه كنند.

حالا اما با گذشت 3سال از اين حادثه وحشتناك، اتوبوس‌ها همچنان در جاده‌هاي مرگ حادثه‌آفريني مي‌كنند و مسافران زيادي را به قربانگاه مي‌برند. اين گزارش بررسي حوادث جاده‌اي در يك سال گذشته است كه نشان مي‌دهد هميشه هم مقصر بروز چنين اتفاقاتي راننده نيست.

    .دوم مرداد 95/ واژگوني اتوبوس در جاده چالوس

در اين حادثه كه بامداد شنبه رخ داد، اتوبوسي كه از شهرستان عباس آباد راهي تهران بود حوالي تونل كندوان واژگون شد و در اين حادثه 16نفر كشته و 12نفر مجروح شدند. سرعت زياد و عدم‌توانايي راننده در كنترل خودرو علت اين حادثه اعلام شد.

    دوم تيرماه 95/ سقوط اتوبوس سربازان

سقوط اتوبوس حامل سربازان به دره‌اي حوالي شهرستان ني‌ريز در استان فارس، جان 19نفر را گرفت.علت حادثه كافي نبودن مهارت راننده و همچنين عدم‌نصب حفاظ در قوس راه اعلام شد.

    اول تير95 / واژگوني اتوبوس تهران- بوشهر

اين حادثه شامگاه سه‌شنبه اول تيرماه رخ داد و در جريان آن اتوبوسي كه در مسير كاشان- اصفهان به سمت بوشهر در حركت بود واژگون شد و در اين حادثه ۳۶ نفر مصدوم شدند. نقص فني و تركيدن لاستيك ماشين علت اين حادثه بود.

    26خرداد95/ اتوبوس شعله‌ور

در اين حادثه كه در مسير چمن‌بيد در جنگل گلستان رخ داد، اتوبوس بنز با 26مسافر دچار حريق شد اما به كسي آسيب نرسيد. بررسي‌ها نشان دادآتش به‌علت نامعلومي از موتور شروع شد و در نهايت كل اتوبوس را در برگرفت.

    23خرداد 95/ تصادف اتوبوس با كاميون

اين حادثه حدود ساعت 6صبح و در ورودي غرب شهرستان گاليكش در استان گلستان رخ داد و بر اثر تصادف اتوبوس با كاميون، يك نفر كشته و 8نفر مجروح شدند. راننده كاميون كه دچار خواب‌آلودگي بود به‌دليل سرعت متوجه سرعت گير نشد و كاميون هنگام عبور از سرعت گير به بالا پريد و همين باعث شد كه كنترل آن از دست راننده خارج شده و در نهايت با اتوبوس برخورد كند. پيش از اين، رسانه‌هاي محلي گاليكش بارها از نامناسب بودن اين سرعت‌گيرهاي تپه مانند آن هم بدون رنگ و چراغ‌خطر براي ديد در شب گله كرده و نوشته بودند كه سرعت‌گيرهاي گاليكش بلاي جان ايرانيان شده و تا‌كنون افراد زيادي را راهي بيمارستان‌ها كرده است.

    18خرداد 95/ جاده انديمشك

اتوبوس مسافربري پس از خروج از مسير ناگهان واژگون شد و 3مسافر مصدوم شدند. علت اين حادثه خواب آلودگي راننده اعلام شد.

    29ارديبهشت95/ خراسان

تصادف اتوبوس با پرايد در محور بجنورد به اسفراين 4كشته و بيش از 20‌مجروح برجاگذاشت.نقص فني اتوبوس باعث تصادف با پرايد و در نهايت برخورد با گاردريل شد.

    22ارديبهشت95/ قزوين

واژگوني اتوبوس در اتوبان قزوين-كرج 7 مجروح به‌جا گذاشت. علت حادثه تخطي از سرعت مجاز از سوي راننده در جاده لغزنده اعلام شد.

    15فروردين 95/ بوشهر

حدود ساعت 5:30 صبح 15فروردين، اتوبوسي كه از تهران راهي بوشهر بود واژگون شد و در اين حادثه 18نفر مجروح شدند. علت اين حادثه خواب‌آلودگي راننده اعلام شد.

    11فروردين95/ واژگوني اتوبوس تهران ـ بيرجند

در اين حادثه اتوبوسي كه از تهران به سمت شهرستان بيرجند در حركت بود حدود ساعت 8صبح در حوالي بيرجند واژگون شد و در اين حادثه 6نفر مصدوم شدند. علت اين حادثه تخطي از سرعت مطمئنه از سوي راننده و لغزنده بودن جاده اعلام شد.

    12اسفند94/ تصادف اتوبوس و تريلي

اين حادثه بر اثر برخورد اتوبوس مسافربري كرمانشاه كه به سمت تهران در حركت بود با يك تريلي در آزادراه همدان به ساوه رخ داد و در جريان آن 4نفر كشته و 11نفر مجروح شدند. بي توجهي راننده اتوبوس به مسير حركت رو به جلو علت حادثه اعلام شد.

    15آذر94/ واژگوني مرگبار اتوبوس دانشجويان

اتوبوس بنز حامل دانشجويان در محور خميني‌شهر- نجف آباد در استان اصفهان واژگون شد و 2نفر كشته و 36نفر مجروح شدند.سرعت غيرمجاز عامل اين حادثه بود.

    14آبان94/ تصادف با كاميون در جاده مرگ

اتوبوس مسافربري در جاده ياسوج به اصفهان با يك كاميون تصادف كرد. در اين حادثه 5نفر جان باختند و 7نفر مجروح شدند. انحراف به چپ كاميون ناشي از خواب آلودگي راننده علت اين حادثه بوده است. جاده ياسوج به سميرم يكي از بحراني‌ترين جاده‌هاي جنوب كشور معرفي شده است.

    25مرداد94/ تصادف هولناك اتوبوس با كاميون

اتوبوس مسافربري در حوالي شهر سقز با يك دستگاه تريلي حامل آهن برخورد كرد كه در اين حادثه 6نفر كشته و 16نفر مجروح شدند. نبودن زيرساخت‌هاي مناسب جاده‌اي استان و عدم‌دقت راننده علت حادثه بود.

    12خرداد94 / سقوط به دره

اين اتوبوس حامل گردشگران عراقي بود كه به‌دليل نقص فني نرسيده به تونل كندوان به داخل دره‌اي به عمق 250متر سقوط كرد و بر اثر آن 24نفر كشته و 12نفر زخمي شدند. نقص فني علت حادثه بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: