« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷
جناب ‌آقای استاندار شهر من لنده و مردمان سختکوش آن در گمنامی دفن می شوند و اینجاست که باید شاهد مرگ تدریجی اصالت ها باشیم ...    

 

 

به نام خدایی که در این نزدیکی است

اگر داغ دل بود، ما دیده ایم                              اگر خون دل بود، ما خورده ایم
اگر دل دلیل است،آورده ایم                              اگـر داغ شرط است، ما برده ایم
گواهی بخواهید، اینک گواه                             همین زخم هایی که نشمرده ایم
دلی سر بلند وسری سربه زیر                          از این دست عمری به سر برده ایم
زنده یاد دکتر قیصر امین پورشاعر فقید لر

جناب آقای مهندس نیکزاد استاندار محترم استان کهکیلویه و بویر احمد

با سلام و عرض ادب

اوای دنا- سید مهدی خرمی : اکنون که شما سکاندار توسعه و آبادانی استان کهکیلویه و بویر احمد را به دست گرفته اید ما نیز خود را درپیشرفت و توسعه این استان همراه و همقدم می دانیم و می بالیم بر این همکاری و همدلی که بین تک تک شهروندان درشهرهای بزرگ و کوچک آن وجود دارد. شاید نیاز به گفتن ما نباشد چرا که با ظرفیت ها ،‌پتانسیل ها و جاذبه های بکر و طبیعت استان چهار فصل کهکیلویه و بویر احمد آشنایی کامل دارید و به جهت آشنایی با همین ظرفیت هاست که چشم انداز توسعه و آبادانی این استان را طرح ریزی کرده و مدیریت می کنید . نیک می دانیم آفتاب توسعه نخواهد دمید جز این که همه جوانان این شهر با اعتماد به نفس وارد میدان های کارزار شده و برای سربلندی و سرفرازی این کشور تلاش کنند .اما مسئله ای که قصد داریم در این مجال اندک به آن بپردازیم گوشه هایی از درد دل ها و ناگفته های مردمان صبور و زحمتکش بخش لنده از توابع استان کهکیلویه و بویر احمد است .

لنده نگین غریبی است که نامش با تاریخ استان عجین شده است.
جناب آقای استاندار

شما به خوبی واقفید توسعه تقسمات کشوری و به تبع آن ارتقاء بخشها به شهرستان یکی از راههای خارج شدن از بن بست می باشد و يکي از شرايط اصلي در نظام شهري و شهرسازي داشتن زير‌ساخت‌هاي اداري لازم است که اين شرايط دربخش لنده موجود است؛ از جمله وجود هفت اداره مستقل، 25 نمايندگي اداري، پنج بانك مستقل  و مركز آموزش‌عالی دانشگاه پيام نور و باید گفت در کنار بخش‌ اداري لنده شهرداري لنده نیز در سال 1369 شروع به فعاليت کرده است.‏

احداث اولین مدرسه استان در سال 1314 (مدرسه اردیبهشت)، ثبت اولین شناسنامه استان در سال 1309 و به تبع آن اولین مرکز ثبت احوال استان، ایجاد اولین هنگ ژاندارمری استان و اولین مرکز شهرنشینی استان کهگیلویه  و بویراحمد از ویژگی های این بخش است. مهمترین مسئله ای که بخش لنده با آن روبه روست و سوال اساسی مردمان این منطقه از سرزمین پهناور ایران اسلامی است این که چرا با وجود همه وعده های داده شده و تلاش های صورت گرفته بخش لنده به شهرستان تبدیل نمی شود؟ سوال اساسی جوانان این مرز و بوم این است که سهم ما از توسعه شهری و منطقه ای چیست؟..چرا بخش لنده با قدمت دیرینه اجتماعی ، فرهنگی ،و پیشینه 80 ساله مرکزیت سیاسی که زمانی نه چندان دور در بسیاری از حوزه ها اعم از ورزشی ،‌اقتصادی ،‌کشاورزی حرفی برای گفتن داشت بعد از
76 سال سابقه بخشداری هنوز به شهرستان تبدیل نشده است ؟چرا با وجودی که ، معاون سیاسی – امنیتی استاندار در تاریخ 21/10/89 در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده اند: دولت با شهرستان شدن لنده موافق است و در بازدیدهای کارشناسان تقسیمات کشوری از بخش لنده، نظر آن‌ها در رابطه با شهرستان شدن این بخش مطلوب است. و همچنین حجه الاسلام سید علی محمدبزرگواری نماینده مردم شهرستان های کهکیلویه،‌بهمئی و چرام در تاریخ 26/11/89 در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفته اند: شهرستان شدن حق بخش" لنده" است وهمانطوري كه براي چرام پيگيري كرده ايم براي "لنده" نيز در حال پيگيري هستیم.

پس چرا با وجودی که بسیاری از زیرساخت های لازم برای شهرستان شدن این بخش وجود دارد این گفته و تلاشها رنگ واقعیت به خود نمی گیرد .
و هنوز لنده شبه جزیره ای در جنوب کشور است .

جناب آقای استاندار
کاش می دانستید بغض دلتنگی ها ،‌ناگفته ها و سکوت مردم لنده چقدر بزرگ و سهمگین است .
لنده قدیمی ترین بخش استان است که هنوز با محرومیت دست و پنجه نرم می کند و فقر و محرومیت همچون جغد شومی سایه خود را بر سر مردمان آن گسترده است..
خبرهای استان را که می خوانید نامی از لنده نیست با وجودی که مسئولان مربوطه هر روز از افتتاح پروژه های عمرانی ، اقتصادی ، فرهنگی و ورزشی در استان خبر می دهند اما درصدی از این پروژه ها به لنده تعلق ندارد .

جناب آقای استاندار
اجازه ندهید که عقب ماندگی این استان و این بخش زیر چتر سرسبزی آن پنهان شود ومسئولان مربوطه با آب و تاب به چهار فصل بودن و طبیعت بکر و دست نخورده آن فخر کننداما مردمان خونگرم ،‌بافرهنگ و مهمان نواز دیار سرشار از مهربانی ها همچنان طعم محرومیت بچشند .

بسیاری از مردمان کشورم نام این استان و مرکز آن را به سختی می دانند تا چه رسد به بخش ها و شهرهای کوچک تر. چرا نام بخش لنده حتی برای خود هم استانی ها شهری گمنام است ؟  فکر می کنید این کم کاری ها از کجا ناشی می شود ؟

جناب استاندار روی سخنم با شماست ،
شما که علاقه مند به توسعه و آبادانی این خطه از میهن اسلامی هستید پس اجازه ندهید که در این استان سوء مدیریت ها ،‌لابی های سیاسی ،‌مافیای قدرت و باندبازی های اقتصادی و ... سایه خود را بر چهره شهر بگسترانند و بر محرومیت منطقه بیفزایند .
محرومیتی که بر این منطقه حاکم شده است با عث گردیده نخبگان فکری و اندیشه ای این سرزمین پاک آهنگ کوچ بسرایند و دنای صبور نیز از دیدن کوچ فرزندان رشید خود احساس سرفرازی وغرور نمی کند .

جناب ‌آقای استاندار شهر من لنده و مردمان سختکوش آن در گمنامی دفن می شوندو اینجاست که باید شاهد مرگ تدریجی اصالت ها باشیم .

چرا قداست نگاه مردمان شهر من هیچگاه دیده نمی شود ؟چرا در رسانه استانی و ملی نامی از شهر نجیب من نیست ؟ چرا فرزند رشیدی از این دیار که در درگیری های پژاک به شهادت رسید و نوعروس وی با رخت سپیدعروسی در مراسم تشییع وی حاضر شد از هیچ یک از رسانه های استانی و ملی بازتاب نداشت آیا این حرکت  عظیم فرهنگی این پیام را به دنبال ندارد که ما همچنان سر عهد و پیمان خود هستیم و پیوندی که با ولایت بسته ایم را فراموش نخواهیم کرد هر چند که جوانان رشیدمان قربانی کوردلی ها و نفاق ها شوند .

مردمان غیرتمند و زحمتکش شهر من با دلی سربلند و سری سر به زیر پیوندی ناگسستنی با بنیانگذار کبیر انقلاب بسته اند و تقدیم 100 شهید در سال های آتش و
خون حماسه پیوند آنها را با آرمان های انقلاب محکم تر از همیشه کرده است .مردمان پاک و با صداقت شهر من زبان به گلایه گشوده اند آنها فریاد زده اند اما آنچه به جایی نمی رسد فریاد است آنها گوش شنوایی برای شنیدن دردها و آلام خود نیافته اند و بهترین مصداق این جمله اند (گر نیست گوشی که بشنود آوای تو را کرشان کن با فریاد سکوتت) و اکنون این سکوت مردمان شهر من است که از بسیاری فریادها وغریوها پر سرو صدا تر است ..شهر من با سکوتت فریاد کن آنچه را که می خواهی.
جناب آقای استاندار
مگر نه این که صنعت کشاورزی یکی از قطب های مهم در توسعه و آبادانی هر جامعه ای محسوب می شود بایدگفت در این راستا نیز بخش لنده در خصوص آب کمبودي ندارد، وجود دو رودخانه مارون و جن در اين بخش گامي در راستاي پيشرفت كشاورزي خواهد بود و علاوه بر آن بخش لنده استعداد خوبي در زمينه زنبورداري داردوبهترين عسل را به بازار استان تحويل مي‌دهد.

جناب آقای استاندار
شما به خوبی می دانید امروز صنعت توریسم و گردشگری بیش از هر چیز دیگری درآمد زایی و توسعه را نصیب هر شهری می کند . مگر نه این که صنعت توریسم و گردشگری و معرفی جاذبه ها و پتانسیل های جذاب هرشهری گام بزرگی است برای معرفی استان و تک تک شهرها و بخش های آن .
بخش لنده نیز با وجود دارا بودن مراکز بکر ودست نخورده منابع طبیعی و چشمه های بسیار زیبا و مناظر دلچسبی از درختان هزار رنگ که جلوه و زیبایی این شهر را صد چندان می کند از این قاعده مستثنی نیست . در پای رشته کوههای زاگرس، آنجا که جدایی ارتفاعات از چهارمحال بختیاری قطعی می شود، شروع یک رشته  کوه زیبا و پر صلابت به نام رشته کوه سفید که مشتمل بر دورشته موازی بنام های کوه سیاه و سفید می باشد در برابر دیگانت جلوه آرایی می کند و آثاری از تمدن کهن بر ارتفاعات شیتاب و مونه و ایدنک و لنده دیده می شودکه تامل برانگیزاند.در کوه سفید غارهای بزرگي دیده می شود که هنوز کسی جرات نکرده پا به آنها بگذارد.

کوهی دیگر روبروی لنده قد برافراشته که نقش یک شتر سنگی بزرگ در آن بطور طبیعی حکاکی شده که  شتر به حالت خوابیده به غریبی و تنهایی لنده می نگرد.
بر مشرق لنده کوهی تنها قدم علم کرده (کوه دست وا پس مشرف بر دشتهای آب و بن روستای آبرزگه )که از داغ دل خویش بر تنهایی لنده می گرید و چه زیباست که با نگاه به این کوه تنها به تنهایی احدیت ایمان آورید.
بر فراز لنده کوه دیگری است که باز هم به طور طبیعی سنگهای صافی بر بالای آن قرار دارد که کلمه شهر برآن نقش بسته و مخصوصا در فصل زمستان و بارش برف نمای زیبایی به شهر لنده می دهد که خود این کوه ها و مناظر زیبای آن به تنهایی کافی است چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند .

بارگاه ملکوتی امامزاده سید عمادالدین ولی (ع) در 10 کیلوی متری لنده قرار دارد ومي‌تواند بستر مناسبي براي فعاليت‌هاي گردشگري و زيارتي باشد.

‏ از دیگر امتيازات گردشگری لنده وجود مناطق گردشگري در اين بخش است که مي‌توان به نقاط گردشگري بكر وجذابي همچون دلي مهرجان، دلي خياركار، آبهای خروشان موگرمون ،ساحلهای شنی مارون ، دشت آب لش ولاله های وحشی و ... اشاره کرد اما با کمال تاسف تاكنون براي ايجاد تفرجگاه‌هاي مناسب در اين مناطق ،هیچ گونه سرمايه‌گذاري چه از طريق بخش خصوصي و چه دولتي انجام نگرفته است. ‏.

جناب آقای استاندار
بی مهری مسئولان را نسبت به بخش لنده چگونه به نگارش در آورم،‌با کدام قلم و توتم بنویسم طی سه سفر هیئت دولت به این استان هیچ وزیری به بخش لنده سفر نکرده و پای درد دل هاو ناگفته های دیارسرشار از مهربانی هاو صداقت ها ننشسته است آیا انصاف است این شهر فقط زمان انتخابات پررنگ دیده شده وبه چشم بیاد و شاهد حضور کاندیداهای انتخابی باشد که از موقعیت منطقه بهره برداری های سیاسی بکنندو وعده های دل فریب و حرف های قشنگ بزنند و تا چهار سال دیگر به فراموشی سپرده شود.

جناب آقای استاندار
شما چقدر دغدغه فرهنگ این سرزمین را دارید هیچ می دانید یکی از مهم ترین مشکلات شهر من مشکلات فرهنگی و ورزشی است . مگر نه این که مقام معظم رهبری همیشه زیر ساخت های غنی فرهنگی جامعه ایران را مد نظر داشته همیشه و در همه حال بر تقویت بنیه های فرهنگی این سرزمین مورد توجه قرار داده تاکید کرده اند و حتی در برخی موارد نیز هشدار داده و مسئولان را بر ارائه راهکارهای عملی برای تقویت فرهنگی جامعه تشویق نموده اند . اما باید گفت در این شهر نبود فرهنگسرا ها ،سازمان ها و ادارات فرهنگی باعث ضعف شدید در فعالیتهای فرهنگی شده است و حتی لنده شهر تعزیه و تئاتر متاسفانه سالن سینما و تائتر ندارد.زمانی در حوزه ورزش لنده حرفی برای گفتن در استان داشت .زمانی ورزشگاه پر می شد از تماشگر چه والیبال،فوتبال و فوتسال ولی الان .... .تیم قدیمی پرسپولیس واگذار می شود (فقط برای 2 میلیون تومان پول که مسئولین نتونستند هزینه این باشگاه را برای شرکت در مسابقات زیر گروه کشور تامین کنند ) و صدایی از کسی در نمی آید نمی دانم این چه خصلتی است که ما داریم؟!

جناب آقای استاندار
ما شما را به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان ،‌صمیمی و بی تکلف یافتیم و شما را از خود می دانیم چرا که شما نیز علاقه مند به رشد و توسعه این آب و خاک هستید پس درد دل ها و آلام مردمان این سرزمین را بشنوید ودغدغه های این شهر را جزو دغدغه های شخصی خود به حساب آورده و برای رفع آنها تلاش کنید .
امید است این خواسته مردم با حمایت ها و پیگیری های بزرگوارانه شما تحقق یافته و مردم لنده نیز شاهد به ثمر رسیدن زحمات شما باشند .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: