« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
سرپرست مدیریت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خاتم‌الأنبیا بهبهان با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و 478 دانشجوی فعال شاغل به تحصیل در 24 رشته کارشناسی و ارشد این دانشگاه وجود دارد، کمترین و بیشترین میزان جذب و ریزش دانشجو در رشته‌های مختلف این دانشگاه در سال جاری را تشریح کرد.
آوای رودکوف : دکتر سید مهدی امینی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء دارای سه دانشکده فنی و مهندسی،‌ منابع طبیعی و علوم پایه است، اظهار کرد: در دانشکده فنی و مهندسی 540 دانشجوی فعال در چهار رشته مقطع کارشناسی و 34 دانشجو نیز در 2 رشته در مقطع کارشناسی ارشد اشتغال به تحصیل دارند.

وی افزود: ‌همچنین اکنون در دانشکده منابع طبیعی 267 دانشجوی کارشناسی در پنج رشته و 125 دانشجو در هفت رشته کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند؛ در دانشکده علوم پایه نیز تعداد دانشجویان فعال و شاغل به تحصیل 488 دانشجو در پنج رشته کارشناسی و 24 دانشجو در یک رشته کارشناسی ارشد است.

سرپرست مدیریت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خاتم‌الأنبیا بهبهان تصریح کرد:‌ در مجموع در حال حاضر یک هزار و 295 دانشجوی فعال در 14 رشته کارشناسی و 183 دانشجو در 10 رشته کارشناسی ارشد دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که این تعداد دانشجویان مهمان یا در حال مرخصی تحصیلی را شامل نمی‌شود؛ به عبارت دیگر هم‌اکنون یک هزار و 478 دانشجوی فعال در دانشگاه تحصیل می‌کنند.

امینی‌نسب با اشاره به آغاز ثبت‌نام تکمیل ظرفیت ارشد از شنبه گذشته، خاطرنشان کرد:‌ در مرحله تکمیل ظرفیت نیز سازمان سنجش 29 دانشجو را به دانشگاه معرفی کرده که از این تعداد 18 نفر ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند و هنوز ثبت‌نام از دیگر دانشجویان ادامه دارد؛ این تعداد نیز به ظرفیت دانشجویان فعال دانشگاه افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه جذب دانشجوی کارشناسی در دانشکده فنی نسبت به سال گذشته 100 درصد میزان تقاضا بوده است، گفت: ‌امسال ظرفیت اعلام‌شده از سوی دانشگاه برای دوره‌های کارشناسی این دانشکده به سازمان سنجش 140 نفر بوده است که از این تعداد حتی پنج نفر بیشتر به دانشگاه معرفی شد و همه معرفی‌شدگان ثبت‌نام کردند.

سرپرست مدیریت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خاتم‌الأنبیا بهبهان افزود:‌ سال گذشته میزان تقاضای دانشگاه در این بخش 107 نفر بوده است که در این سال نیز بیش از میزان تقاضا ثبت‌نام انجام شد؛ در دانشکده منابع طبیعی پذیرش امسال نسبت به میزان ظرفیت اعلام‌شده به سازمان سنجش 38 درصد معادل 61 نفر بوده است که این رقم در سال گذشته 37 درصد معادل 55 نفر بود.

امینی‌نسب با اشاره به روند رو به کاهش جذب دانشجو در دوره‌های کارشناسی دانشکده منابع طبیعی طی سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد:‌ البته نه تنها در بهبهان بلکه رشته‌های منابع طبیعی در کل کشور ریزش دانشجو داشته، اما در بهبهان جذب دانشجو در این دانشکده نسبت به سال گذشته اختلاف معنی‌داری نداشته است؛ هر چند که ریزش دانشجو طی امسال و سال گذشته در دانشکده منابع طبیعی چشمگیر است.

وی کم‌متقاضی‌ترین رشته‌های دانشکده منابع طبیعی را جنگل‌داری و چوب و کاغذ عنوان کرد و گفت:‌ در این 2 رشته تنها 20 درصد از میزان ظرفیت مورد تقاضا جذب شده است؛ البته در حال حاضر کلاس‌های این رشته‌ها با هفت دانشجو در حال تشکیل است اما با توجه به این‌که پذیرش تکمیل ظرفیت نیز برای آن‌ها درخواست شده، منتظر اعلام نتایج تکمیل ظرفیت برای تصمیم‌گیری در خصوص تشکیل این کلاس‌ها هستیم و در صورت رسیدن به حدنصاب 10 نفر در هر رشته، کلاس‌ها تشکیل می‌شود.

سرپرست مدیریت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خاتم‌الأنبیا بهبهان خاطرنشان کرد: ‌در سال 94 نیز در رشته جنگل‌داری تنها 13 درصد از پذیرفته‌شدگان ثبت‌نام کردند؛ میزان جذب در رشته چوب و کاغذ نیز در سال گذشته 43 درصد بوده است، اما جذب دانشجو در رشته شیلات سال گذشته 33 درصد و امسال با یک رشد ملایم 47 درصد است.  

امینی‌نسب با بیان اینکه در سال 95 دانشکده علوم پایه در دوره کارشناسی 163 دانشجو را جذب کرده است، عنوان کرد: این تعداد معادل 78 درصد میزان تقاضا و ظرفیت اعلام‌شده از سوی دانشگاه به سازمان سنجش است؛ این رقم در سال گذشته 66 درصد معادل 105 دانشجو بوده و به عبارت دیگر این دانشکده نسبت به سال گذشته یک روند افزایشی داشته است.

وی تصریح کرد: ‌در واقع در مقطع کارشناسی جذب دانشجو در دانشکده فنی نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است؛ در دانشکده منابع طبیعی روند جذب نسبت به سال 94 تقریباً یکسان است اما در دانشکده علوم پایه روند افزایشی را نشان می‌دهد.

 

سرپرست مدیریت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خاتم‌الأنبیا بهبهان همچنین با اشاره به وضعیت تقاضا و جذب دانشجو در رشته‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه، اظهار داشت:‌ امسال در دانشکده فنی 78 درصد از پذیرفته‌شدگان دوره‌های کارشناسی ارشد که از سوی سازمان سنجش معرفی شدند، ثبت‌نام کردند که معادل 14 دانشجو بوده است. این دانشکده در سال گذشته نیز هفت دانشجو در دوره‌های ارشد جذب کرده که این تعداد نیز معادل 78 درصد میزان تقاضا است و به عبارت دیگر این دانشکده ریزش نداشته است.

امینی‌نسب ادامه داد: ‌در دانشکده منابع طبیعی امسال 60 درصد میزان تقاضا در دوره‌های کارشناسی ارشد معادل 44 دانشجو ثبت‌نام کرده‌اند که این رقم در سال گذشته 69 درصد و از نظر تعداد نیز 46 دانشجو بوده است؛  به عبارت دیگر دانشکده منابع طبیعی در مقطع کارشناسی ارشد نسبت به سال گذشته ریزش داشته که البته این افت با تکمیل ظرفیت جبران شده است، زیرا 24 دانشجو در تکمیل ظرفیت ارشد به این دانشکده معرفی شد.

وی افزود:‌ همچنین در دانشکده علوم پایه 73 درصد از میزان ظرفیت اعلام‌شده معادل هشت نفر به دانشگاه مراجعه  و ثبت‌نام کردند که این رقم در سال گذشته 78 درصد میزان تقاضا معادل هفت نفر بوده است؛ البته این کاهش جذب با معرفی پنج نفر در تکمیل ظرفیت در حال جبران است.

سرپرست مدیریت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خاتم‌الأنبیا بهبهان خاطرنشان کرد:‌ با در نظر گرفتن تکمیل ظرفیت، ریزش محسوسی در دوره‌های کارشناسی ارشد نسبت به سال گذشته مشاهده نمی‌شود، اما اگر تکمیل ظرفیت را در نظر نگیریم ‌در دانشکده‌های منابع طبیعی و علوم پایه به‌ترتیب 9 و پنج درصد کاهش جذب نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده و میزان جذب در دانشکده فنی و مهندسی ثابت است.

 

امینی‌نسب اظهار کرد: باید در نظر داشت که این روند تنها خاص دانشگاه صنعتی بهبهان نیست و حتی دانشگاه‌های جامع و بزرگ نیز در رشته‌های منابع طبیعی با کاهش جذب دانشجو مواجه شده‌اند؛ در حال حاضر میزان جذب در دوره‌های کارشناسی ارشد کافی است اما پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به کاهش جمعیت دانش‌آموزی و دانشجویی در مقاطع پایین‌تر،‌این ریزش در مقاطع بالاتر نیز بعدها اتفاق افتد.

وی با مقایسه وضعیت جذب دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد نسبت به سال گذشته، اضافه کرد:‌ البته در حال حاضر با توجه به افزایش ظرفیت‌های تحصیلات تکمیلی و همچنین وجود این پتانسیل برای گسترش این دوره‌ها در آینده، با کمبود و ریزش خاص یا محسوسی مواجه نیستیم و بیشتر نگرانی و مشکلات در مقطع کارشناسی رشته‌های منابع طبیعی است،‌ برای رشته‌های فنی این مسأله وجود ندارد و ریزش در دانشکده علوم پایه نیز چندان محسوس نیست.

سرپرست مدیریت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خاتم‌الأنبیا بهبهان در خصوص احتمال توقف پذیرش دانشجو در برخی از رشته‌های این دانشگاه در سال آینده، خاطرنشان کرد:‌ این موضوع به سیاست‌هایی که وزارت علوم در پیش می‌گیرد و همچنین برنامه‌های آمایش آموزش عالی و بازنگری در رشته‌ها بستگی دارد اما برنامه دانشگاه این است که تقاضا برای دوره‌های کارشناسی و ارشد به همین ترتیب ادامه یابد.

امینی‌نسب با بیان اینکه شاید برخی قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها نیز برای افزایش متقاضی در این رشته‌ها ایجاد شود، خاطرنشان کرد: فعلاً در سطح دانشگاه و در کوتاه‌مدت برنامه‌ای برای توقف یا کاهش رشته‌های دانشکده منابع طبیعی مطرح نیست اما باز هم این موضوع به سیاست‌های وزارت علوم بر می‌گردد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین