« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۷
ناسا در حال اجرای پروژه‌ای به نام Twins Study است تا بتواند اثرات زیستی زندگی طولانی مدت در فضا را ارزیابی کند، به این منظور ناسا از دوقلوها کمک گرفته و فیزیولوژی یکی از دوقلوها را در یک سال در فضا بوده با همزاد او که رو زمین حضور داشته مقایسه می‌کند. با تک شات همراه باشید.
آوای رودکوف: با وجود اینکه این پروژه هم چنان ادامه دارد، نتایج تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که فضا تاثیر بسیار زیادی بر بیولوژی انسان‌ها دارد و این اثرات از موارد بسیار کوچک برای مثال ریز اندام‌های روده گرفته تا موارد بسیار پیچیده‌تری مانند بیان ژن متغیر هستند. ناسا قصد دارد با شناسایی اثرات زندگی طولانی مدت در فضا بر بدن انسان، به دنبال راهکارهایی برای کاهش اثرات احتمالی منفی باشد.

 

محققان زیادی شامل چند دانشگاه، 10 محقق شخصی، موسسه National Space Biomedical Reasreach و آزمایشگاه‌های پزشکی ناسا در این پروژه مشارکت می‌کنند.

 

اولین دوقلویی که در این طرح مورد آزمایش قرار گرفتند Scott Kelly و برادرش Mark بودند. اسکات حدود یک سال را در فضا گذراند در حالی که برادر همسان او این مدت روی زمین بود. پس از برگشت اسکات به زمین محققان بررسی‌های خود را آغاز کردند تا تغییرات او را نسبت به یک سال گذشته و قبل از سفرش به فضا و همچنین با برادر همسانش مقایسه کنند.

 

این تحقیقات نشان داد که اسکات حین سفرش دچار کاهش متیلاسیون DNA شده بود در حالیکه متیلاسیون DNA برادر او با افزایش همراه بود. متیل دار کردن یا متیلاسیون در شیمی به معنای افزایش یا جانشینی یک گروه متیل به یک مولکول است. متیلاسیون دی‌ان‌آ یک فرایند بیوشیمیایی است که در رشد و نمو عادی موجودات رده بالا دارای اهمیت می‌باشد. دی‌ان‌ای متیلاسیون نقشی تعیین کننده در رشد و نمو عادی و نیز تمایز سلولی موجودات رده بالا دارد و الگوی بیان ژن‌ها را در سلول‌ها تغییر می‌دهد. پس از بازگشت اسکات به زمین متیلاسیون هر دوی این دوقلوها به حالت عادی بازگشت.

 

علاوه بر این محققان در طول کروموزم‌های این دو برادر نیز تفاوت حس کرده‌اند. احتمالا به زودی جزییات بیشتری درباره تفاوت‌های زندگی انسان در فضا و زمین منتشر خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: