« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
دکتر احمدی نژاد
خودخواهی ، خودبرتر بینی ، خودکامگی و تنگ نظری در عرصه فرهنگ و هنر موجب کاهش سرعت رشد فرهنگی ملت ها و بزرگترین عامل عقب ماندگی و ایجاد تفرقه بین مردم بوده است .
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ، متن کامل سخنرانی دکتر احمدی نژاد در نخستین کنفرانس خبری سال 1396 به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه
سال نو و نوروز را به همه ملت و مقام معظم رهبری و شما عزیزان تبریک عرض می نمایم و برای همگان سلامتی و عزت و موفقیت آرزو دارم.
خداوند بزرگ را سپاسگزارم که فرصت این دیدار و گفتگو را عنایت فرمود.
از برادر عزیزم جناب آقای بقایی به خاطر حضور در جلسه تشکر می کنم.
می خواهم دقایقی درباره  مبانی و آرمانهای انقلاب  با شما صحبت نمایم . البته برخی ایراد می گیرند و می‌گویند چرا از انقلاب سخن می گویی؟!
پاسخ این است که انقلاب محصول فداکاری و تحول روحی و آرمانی یک ملت بزرگ و تمدن ساز است ومن تلاش می کنم تا از کاروخواست ملت دفاع کنم.
دفاع از انقلاب به معنای دفاع از عملکردهای دستگاه ها و مدیران و نهادها نیست‌، دفاع از یک ملت و آرمان و خواست و تلاش یک ملت است که همچنان ادامه دارد .
ملت ایران امروز بسیار جدی تر به دنبال اهداف انقلاب 1357 است.
اعتقاد دارم که علیرغم دستاوردهای عظیم ، هنوز با آرمانهای بلند انقلاب فاصله زیادی داریم.
مطالبات اصلی و نهایی انسانها فطری و مشترک است و تحولات انسانی محدوده جغرافیایی و نژادی ندارد.
امروز هر آرمانی را دنبال و یا مطالبه ای را فریاد و یا هر حقوق و ارزشی را مطرح می‌کنیم مربوط به همه انسانهاست . سخن من و خطاب من جهانی است.
استقرار کامل توحید ، آزادی ، عدالت ، کرامت و عشق و احیاء حقیقت انسان و کمال انسانی تحت رهبری انسان کامل امام عصر (عج) ، خواست فطری و آرزوی تاریخی همه انسانها بوده و هست. ما همۀ اینها و بالاترین رفاه را برای همه انسانها می خواهیم.
همه باید از زندگی مناسب و آرامش برخوردار باشند . استبداد ، ظلم ، فاصله طبقاتی  تبعیض ، فقر و تحقیر باید جای خود را به آزادی و عدالت و برادری و رفاه و عزت بدهد.
شیطان و شیطانیان، همواره با بدیل تراشی در حوزه آرمانی و یا روش رسیدن به آرمان ها تلاش کرده اند در مسیر تحقق آرمانها مانع ایجاد نمایند.
تحریک و ترویج خودخواهی و خود برتر بینی اقلیتی از انسانها ، یا همان اشرافیت اقتصادی و اشرافیت سیاسی ، ریشه و رمز و راز همه مشکلات جامعه بشری و تبعیض ها ، ظلم ها ، جنگ ها و کینه ورزی های طول تاریخ بوده است.
امروز هم مشکل همین است.
آزادی ، قدرت و ثروت با فریبکاری در انحصار عده ای از اشراف سیاسی و اقتصادی خودخواه و خود برتر بین قرار گرفته و اکثریت ملت ها در محرومیت به سر می برند.
نظام سرمایه داری لیبرال در واقع اوج خود‌ برتر‌بینی گروه حاکم بر جهان و ریشه تمام مشکلات است.
جهان پر از ثروت و امکانات است و اگر به درستی مدیریت شود و همگان در مدیریت مشارکت داشته باشند ، همه می توانند در بهترین سطح از رفاه و در کمال آزادی ، عزت ، برادری ، صلح و امنیت زندگی کنند.
بزرگترین مانع تحقق آرمانهای انسانی، انحصار همه امکانات و فرصت ها در دست عده ای خاص حاکم بر جهان است.
فرصت مناسبی است که درباره آرمانهای انقلاب و حقوق اساسی مردم  در قانون اساسی جمهوری اسلامی مواردی را بیان نمایم.
این قانون تنها سند معتبر و میثاق ملی است که امروز برای اداره کشور در اختیار قرار دارد.
قانون اساسی ایران در حوزه آرمانی و حقوق اساسی مردم بسیار مترقی و جهان شمول و قابل استفاده در تمام کشورها است.
در حوزه ساختار حکومتی ، توزیع و توازن اختیار و مسئولیت و سلسله مراتب تصمیم گیری ، نواقص ، عدم شفافیت و مشکلاتی وجود دارد که در این فرصت به آن نمی پردازم.
اما درباره مبانی و آرمانها و حقوق اساسی مردم مختصراً مواردی را بیان می کنم.

کرامت و ارزش والای انسان و فضائل اخلاقی
 اصل دوم: جمهور ی اسلامی‏، نظامی‏ است‏ بر پایه‏ ایمان‏ به:  1- خدای‏ یکتا ( لااله‏ الاالله‏ ) و اختصاص‏ حاکمیت‏ و تشریع به‏ او و لزوم‏ تسلیم‏ در برابر امر او.
2 - وحی‏ الهی‏ و نقش‏ بنیادی‏ آن‏ در بیان‏ قوانین‏.
3 - معاد و نقش‏ سازنده‏ آن‏ در سیر تکاملی‏ انسان‏ به‏ سوی‏ خدا.
4 - عدل‏ خدا در خلقت‏ و تشریع.
5 - امامت‏ و رهبری‏ مستمر و نقش‏ اساسی‏ آن‏ در تداوم‏ انقلاب‏ اسلام‏.
6 - کرامت‏ و ارزش‏ والای‏ انسان‏ و آزادی‏ توام‏ با مسئولیت‏ او در برابر خدا.
کرامت انسان هم ارز توحید و نبوت و معاد و عدل و امامت یعنی اصول دین آمده است.
ماهیت حکومت:
حکومت از دیدگاه اسلام، برخاسته از موضع طبقاتی و سلطه‌گری فردی یا گروهی نیست بلکه تبلور آرمان سیاسی ملتی هم کیش و هم فکر است که به خود سازمان می‌دهد تا در روند تحول فکری و عقیدتی راه خود را به سوی هدف نهایی (حرکت به سوی الله) بگشاید.
مقدمه قانون اساسی
حق تعیین  سرنوشت و نظارت و مشارکت عمومی:
نفی هرگونه  استبداد فکری و اجتماعی و انحصار اقتصادی و گسستن از سیستم استبدادی و سپردن حق سرنوشت مردم به دست خودشان           
                                  مقدمه قانون اساسی – شیوه حکومت در اسلام  
•  اصل‏ پنجاه و ششم:         
حاکمیت‏ مطلق‏ بر جهان‏ و انسان‏ از آن‏ خداست‏ و هم‏ او، انسان‏ را بر سرنوشت‏ اجتماعی‏ خویش‏ حاکم‏ ساخته‏ است‏. هیچکس‏ نمی‏ تواند این‏ حق‏ الهی‏ را از انسان‏ سلب‏ کند یا در خدمت‏ منافع فرد یا گروهی‏ خاص‏ قرار دهد و ملت‏ این‏ حق‏ خداداد را از طرقی‏ که‏ در اصول‏ بعد می‏ آید اعمال‏ می‏ کند.
•  اصل ‏ششم:              
در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ امور کشور باید به‏ اتکاء آراء عمومی‏ اداره‏ شود از راه‏ انتخابات‏، انتخاب‏ رئیس‏ جمهور، نمایندگان‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏، اعضاءی‏ شوراها و نظایر اینها، یا از راه‏ همه‏ پرسی‏ در مواردی‏ که‏ در اصول‏ دیگر این‏ قانون‏ معین‏ می‏ گردد.
•  مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماع در روند تحول جامعه
مشارکت در تمام مراحل تصمیم گیری های سیاسی و سرنوشت ساز برای همه افراد جامعه تا در مسیر تکامل انسان، هر فردی خود دست اندرکار و مشمول رشد و ارتقاء و رهبری گردد که این همان تحقق حکومت مستضعفین است.
مقدمه قانون اساسی
آزادی :
•  اصل‏ نهم:                
در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ آزادی‏ و استقلال‏ و وحدت‏ و تمامیت‏ اراضی‏ کشور از یکدیگر تفکیک‏ ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه‏ دولت‏ و آحاد ملت‏ است‏. هیچ‏ فرد یا گروه‏ یا مقامی‏ حق‏ ندارد به‏ نام‏ استفاده‏ از آزادی‏، به‏ استقلال‏ سیاسی‏، فرهنگی‏، اقتصادی‏، نظامی‏ و تمامیت‏ ارضی‏ ایران‏ کمترین‏ خدشه‏ ای‏ وارد کند و هیچ‏ مقامی‏ حق‏ ندارد به‏ نام‏ حفظ استقلال‏ و تمامیت‏ ارضی‏ کشور آزادیهای‏ مشروع‏ را، هر چند با وضع قوانین‏ و مقررات‏، سلب‏ کند.

•  اصل‏ سوم:             
دولت‏ جمهور اسلامی‏ ایران‏ موظف‏ است‏ برای‏ نیل‏ به‏ اهداف‏ مذکور در اصل‏ دوم‏، همه‏ امکانات‏ خود را برای‏ امور زیر به‏ کار برد:  
‎‎‎‎‎‎7 - تأمین‏ آزادیهای‏ سیاسی‏ و اجتماعی‏ در حدود قانون‏.
•  اصل‏ بیست و چهارم:          
نشریات‏ و مطبوعات‏ در بیان‏ مطالب‏ آزادند مگر آنکه‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ یا حقوق‏ عمومی‏ باشد. تفصیل‏ آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند.
•  اصل بیست و ششم :
احزاب‏، جمعیت‏ ها، انجمن‏ های‏ سیاسی‏ و صنفی‏ و انجمنهای‏ اسلامی‏ یا اقلیتهای‏ دینی‏ شناخته‏ شده‏ آزادند، مشروط به‏ این‏ که‏ اصول‏ استقلال‏، آزادی‏، وحدت‏ ملی‏، موازین‏ اسلامی‏ و اساس‏ جمهور اسلامی‏ را نقض‏ نکنند. هیچکس‏ را نمی‏ توان‏ از شرکت‏ در آنها منع کرد یا به‏ شرکت‏ در یکی‏ از آنها مجبور ساخت‏.
ممنوعیت تفتیش عقاید:
•  اصل‏ بیست و سوم:          
تفتیش‏ عقاید ممنوع‏ است‏ و هیچکس‏ را نمی توان‏ به‏ صرف‏ داشتن‏ عقیده‏ ای‏ مورد تعرض‏ و مؤاخذه‏ قرار داد.
حق تامین اجتماعی ، اموزش و پرورش ، مسکن ،
برخورداری از نیازهای اولیه ، مالکیت:
•  اصل‏ بیست و نهم:              
برخورداری‏ از تأمین‏ اجتماعی‏ از نظر بازنشستگی‏، بیکاری‏، پیری‏، ازکارافتادگی‏، بی‏ سرپرستی‏، در راه‏ ماندگی‏، حوادث‏ و سوانح‏، نیاز به‏ خدمات‏ بهداشتی‏ و درمانی‏ و مراقبتهای‏ پزشکی‏ به‏ صورت‏ بیمه‏ و غیره‏، حقی‏ است‏ همگانی‏. دولت‏ موظف‏ است‏ طبق‏ قوانین‏ از محل‏ درآمدهای‏ عمومی‏ و درآمدهای‏ حاصل‏ از مشارکت‏ مردم‏، خدمات‏ و حمایتهای‏ مالی‏ فوق‏ را برای‏ یک‏ یک‏ افراد کشور تأمین‏ کند.
•  اصل‏ سی ام:              
 دولت‏ موظف‏ است‏ وسایل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رایگان‏ را برای‏ همه‏ ملت‏ تا پایان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد و وسایل‏ تحصیلات‏ عالی‏ را تا سر حد خودکفایی‏ کشور به‏ طور رایگان‏ گسترش‏ دهد.
•  اصل‏ سی و یکم:            
داشتن‏ مسکن‏ متناسب‏ با نیاز، حق‏ هر فرد و خانواده‏ ایرانی‏ است‏. دولت‏ موظف‏ است‏ با رعایت‏ اولویت‏ برای‏ آنها که‏ نیازمندترند به‏ خصوص‏ روستانشینان‏ و کارگران‏ زمینه‏ اجرای‏ این‏ اصل‏ را فراهم‏ کند.
•  اصل‏ چهل و سوم:              
 برای‏ تأمین‏ استقلال‏ اقتصادی‏ جامعه‏ و ریشه‏ کن‏ کردن‏ فقر و محرومیت‏ و برآوردن‏ نیازهای‏ انسان‏ در جریان‏ رشد، با حفظ آزادی‏ او، اقتصاد جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ بر اساس‏ ضوابط زیر استوار می‏ شود:              ‎‎‎‎‎‎1 - تأمین‏ نیازهای‏ اساسی‏: مسکن‏، خوراک‏، پوشاک‏، بهداشت‏، درمان‏، آموزش‏ و پرورش‏ و امکانات‏ لازم‏ برای‏ تشکیل‏ خانواده‏ برای‏ همه‏.  
اصل برائت ، ممنوعیت شکنجه ، ممنوعیت هتک حرمت:
•  اصل‏ سی و هفتم:           
اصل‏، برائت‏ است‏ و هیچکس‏ از نظر قانون‏ مجرم‏ شناخته‏ نمی‏ شود، مگر این‏ که‏ جرم‏ او در دادگاه‏ صالح‏ ثابت‏ گردد.
•  اصل‏ سی و هشتم:                  
هر گونه‏ شکنجه‏ برای‏ گرفتن‏ اقرار و یا کسب‏ اطلاع‏ ممنوع‏ است‏. اجبار شخص‏ به‏ شهادت‏، اقرار یا سوگند، مجاز نیست‏ و چنین‏ شهادت‏ و اقرار و سوگندی‏ فاقد ارزش‏ و اعتبار است‏. متخلف‏ از این‏ اصل‏ طبق‏ قانون‏ مجازات‏ می‏ شود.

•  اصل‏ سی و نهم:            
 هتک‏ حرمت‏ و حیثیت‏ کسی‏ که‏ به‏ حکم‏ قانون‏ دستگیر، بازداشت‏، زندانی‏ یا تبعید شده‏، به‏ هر صورت‏ که‏ باشد ممنوع‏ و موجب‏ مجازات‏ است‏.
حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن:
•  اصل‏ پنجاه و ششم:               حاکمیت‏ مطلق‏ بر جهان‏ و انسان‏ از آن‏ خداست‏ و هم‏ او، انسان‏ را بر سرنوشت‏ اجتماعی‏ خویش‏ حاکم‏ ساخته‏ است‏. هیچکس‏ نمی‏ تواند این‏ حق‏ الهی‏ را از انسان‏ سلب‏ کند یا در خدمت‏ منافع فرد یا گروهی‏ خاص‏ قرار دهد و ملت‏ این‏ حق‏ خداداد را از طرقی‏ که‏ در اصول‏ بعد می‏ آید اعمال‏ می‏ کند.          
•  اصل‏ پنجاه و هفتم:              
‎‎قوای‏ حاکم‏ در جمهوری اسلامی‏ ایران‏ عبارتند از: قوه‏ مقننه‏، قوه‏ مجریه‏ و قوه‏ قضائیه‏ که‏ زیر نظر ولایت‏ مطلقه‏ امر و امامت‏ امت‏ بر طبق‏ اصول‏ آینده‏ این‏ قانون‏ اعمال‏ می‏ گردند. این‏ قوا مستقل‏ از یکدیگرند.
    
اینها فقط بخش کمی از حقوق اساسی مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.
ملاحظه کردید که چقدر مترقی ، انسانی ، پیشرفته و جهان شمول است اما تا رسیدن به آنها هنوز راه درازی در پیش داریم.
خیلی از افراد ، قانون اساسی را نمی خوانند و یا بعضاً به آن پایبند نیستند.
ما به دنبال انسان جهانی و کمال یافته و جهان انسانی سرشار از توحید و آزادی و عدالت و عشق هستیم.
متاسفانه امروز همه ملت ها دچار مشکلات شدید اقتصادی هستند و ملت ایران هم به دلیل فشارهای مستکبران و هم سوء مدیریت با مشکلات سنگینی مواجه است که عبور از آنها نیازمند عزم ملی ، برنامه تحولی کلان و مدیریت مردمی است.
مردم ما امروز از گرانی و کاهش شدید قدرت خرید ، رکود بی سابقه بازار و تولید ، فاصله طبقاتی ، فساد و تبعیض ، بحران بیکاری و کاهش اعتماد عمومی رنج می برند.
عملکرد نادرست نظام بانکی و افزایش شدید نقدینگی و ناکارآمدی نظام اداری در پاسخگویی به نیازهای زمان بر شدت این رنج افزوده است.
متاسفانه بازی با آمار و ارائه اطلاعات و گزارش های نادرست نه تنها فرصت تصمیم گیری را از فعالین گرفته است بلکه بر اعصاب و روان جامعه تاثیر بسیار منفی بر جای گذاشته و همین امر اخلال در بازار را تشدید کرده است.
صرفا با تکیه بر منابع و ثروت بی پایان ملی ، طرح های ضربتی ، شکستن انحصار و مشارکت دادن مردم در مدیریت ، مالکیت ثروت عمومی و فعالیت های اقتصادی و با یک مدیریت کاملا مردمی و تحول‌گرا می توان  از این شرایط عبور کرد.
در حوزه سیاست خارجی متاسفانه با داشتن اختیارات وسیع و علیرغم ادعاهای بزرگ و دادن امتیازات بزرگتر ، نه تنها دستاورد ملموسی وجود نداشته است بلکه احساس و باور عمومی این است که ده ها سال به عقب برگشته ایم .
در سیاست خارجی باید اصل بر تکیه بر ارزش های مشترک انسانی ، مطالبه عدالت و آزادی و احترام به حق حاکمیت وتعیین سرنوشت ملت ها باشد.
باید به دنبال جایگزینی منطق و گفت و گو، به جای سلاح و قدرت طلبی و دوستی و مشارکت به جای دشمنی و کینه ورزی باشیم.
ایرانیان همیشه علاقه مند به توسعه ارتباطات جهانی و صلح و امنیت برای همه و اصالت گفتگو بوده اند. اصل بر مذاکره و گفتگو و پایبندی به تعهدات است.
من فرزند این سرزمینم ، همه گواهند که مردمان میهن من ، همیشه صلح طلب بوده  و هیچگاه به دنبال جنگ نبوده اند.
ملتی که فرهنگ  و حرف برای گفتن دارد نیازی به جنگ ندارد . جنگ از ناحیه کسانی است که حرفی برای گفتن ندارند و می خواهند با زورخواسته خود را تحمیل کنند.
دوره سلاح و جنگ گذشته است . امروز دوره منطق ، گفتگو و انسانیت است.
ایران یعنی فرهنگ و فرهنگ ملت ایران، انسانی و جهانی است. میراث گرانقدر فرهنگی ایران زمین ، تجلی آزادی خواهی و عدالت طلبی نوع انسان است.
فرهنگ ایرانی خداگرا ، انسان گرا و جهان گرا است. مبنای فرهنگ ایرانی همیشه مهر و نور و عقل و عشق بوده است.
این فرهنگ محصول روح کمال جو و هوش سرشار ملت ایران در طول تاریخ است. ادبا ، شعرا ، هنرمندان ، متفکرین ، علما و دانشمندان بسیاری در این سرزمین زیسته اند که هرکدام از آنها می توانند برای یک ملت مایه افتخار و مباهات باشند.
ظرفیت فرهنگی ملت ایران آنچنان گسترده است که تمامی گرایش ها و اندیشه ها فرصت ظهور و بروز پیدا می کنند و تمام مهاجمان در آن هضم می شوند.
از ویژگی های مهم فرهنگی ملت ایران روحیه رفق و مدارا است . ایرانی همواره مظهر همزیستی برادرانه و متحد اقوام و ادیان و نحله های گوناگون فکری و اندیشه ای بوده است. همواره اندیشه برتر به سرعت  جای خود را در فرهنگ ایران زمین باز کرده است .
ملت ایران همواره خود، پاسدار و رشد دهنده و مروج میراث عظیم فرهنگی انسانی خود بوده است.
عرصه فرهنگ، فرمانروایی و آمریت افراد و گروه های خاص را بر نمی تابد و تنها امر برتر، اندیشه و ارزش های انسانی والاتر است.

خودخواهی ، خودبرتر بینی ، خودکامگی و تنگ نظری در عرصه فرهنگ و هنر موجب کاهش سرعت رشد فرهنگی ملت ها و بزرگترین عامل عقب ماندگی و ایجاد تفرقه بین مردم بوده است .
عدالت طلبی و روحیه حماسی ایرانیان بیش از اقتصاد و سیاست ، ریشه در فرهنگ انسانی ایران زمین دارد .
ملت ایران شایستگی و توانایی آن را دارد که در بالاترین سطح از آزادی و کرامت و رفاه زندگی کند.
همه کشور متعلق به ملت است و هیچ کس بالاتر از ملت نیست . ثروت و فرصت های کشور باید از انحصار خارج شده و در اختیار ملت قرار گیرد.
هرگاه اراده عمومی شکل گرفت همان زمان یوم الله و نقطه عطف تاریخی است.
اگر شرایطی فراهم شود که این اراده عمومی در تمام عرصه های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی جاری شود آنگاه شاهد جهش های بزرگ و پی در پی خواهیم بود.
تحقق آرمانها نیازمند مدیران مردمی، شجاع ، پاک ، عاشق و فداکار است.
از همه شما سپاسگزارم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین