« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
انتخابات ریاست جمهوری 96
مناظره آداب و رسومی دارد، شرایط و ضوابطی می طلبد، همه این شرایط باید از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مراعات شود.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ، همه در ایران حافظ را می شناسند و اگر همگان اشعار حافظ را نخوانده باشند اکثر مردم با حال و هوای اشعار این غزل سرای نامدار ایران آشنا هستند. مصرع «ناگهان پرده برانداخته ای یعنی چه» به زیبایی حال مناظره شب گذشته را شرح می دهد.

مناظره آداب و رسومی دارد، شرایط و ضوابطی می طلبد، همه این شرایط باید از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مراعات شود.

بی اخلاقی، تهمت و افترا، افشاگری هایی که منافع ملی و انقلاب را تهدید می کند، دروغ و بسیاری مسائل دیگر که در مناظره آخر به میان کشیده شد، همگی از چارچوب های انقلاب و نظام بیرون است و نظام اسلامی از آن مبرا است.

همه آن 6 نفری که خود را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری کرده اند، یا هم اکنون مسئولیت دارند یا پیش از این از مسئولین کشور بوده اند و در کارنامه گذشته و اکنون خود هم نکات مثبت دیده می شود و هم نکات منفی.

  اما متأسفانه نامزدهای محترم در مناظره شب گذشته تنها چیزی که مقابل دیدگانشان قرار داشت، نکات منفی یکدیگر بود و بس.

مناظره‌ای با رنگ و بوی تخریب

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، اخلاق اسلامی و سیاسی را کنار گذاشته و تنها به این فکر می کردند که چگونه طرف مقابل را تخریب کنند تا مردم خوششان بیاید و به او رأی دهند.

نامزدها برای اثبات خود به تخریب رقیب رو آوردند تا شاید بتوانند چند رأی بیشتر جمع کنند، اما آیا این روش مناظره مطلوب و مناسب در نظام جمهوری اسلامی ایران است؟

آیا لازم است تا این اندازه پرده های میان نامزدها مقابل دیدگان مردم کنار برود و به مصداق شعر حافظ که گفته است،«ناگهان پرده برانداخته ای یعنی چه —- مست از خانه برون تاخته ای یعنی چه» اسرار خانواده نظام را چوب حراج بزنند و با آبروی آن بازی کنند که چه؟ میخواهند رئیس جمهور شوند؟

عصبانیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که شدت آن در برخی از کاندیداها بیشتر جلوه نمود، پایین بودن استانه تحمل آنها را نشان می داد، آیا چنین افرادی که در آن مناظره آنگونه رفتار کردند، به قاعده سخن گفتند یا بی قاعده؟ مردم خود در این باره منصفانه و عادلانه میتوانند تصمیم بگیرند و نظر دهند.

اما موضوع ومسئله مهم در چنین مناظراتی که زنده پخش میشود، چه می تواند باشد جز رعایت اخلاق و شئون رفتاری از سوی افرادی که داعیه ریاست جمهوری دارند.

یک نفر از آنها قرار است برای چهار سال آینده رئیس جمهور کشور شود، او زمامدار امور اجرایی کشور خواهد شد. قوه مجریه و رئیس جمهور پس از مقام رهبری دومین شخصیت سیاسی در ایران است که شأن و جایگاه او ایجاب می کند تا فردی که می خواهد به این مقام برسد، یا رسیده، باید هر آنچه که پیش از آن بوده یا انجام داده کنار بگذارد و در قامت یک رئیس جمهور در تراز جمهوری اسلامی ایران خود را نشان دهد.

آیا می توان توقع داشت، هنگامی که شخصیت هایی مانند نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نمیتوانند کنار هم، یکدیگر را تحمل کنند و گفت وگو و مناظره را به کارزار تخریب و بی اخلاقی های سیاسی خود تبدیل می کنند، از مردم بخواهیم آرامش خود را حفظ کنند، از خود بی خود نشوند، گفت وگو و مباحثه آرام و سالم را در چارچوب رعایت اخلاق پیگیری کنند.

میلیون ها ایرانی و حتی غیر ایرانی مناظره شب گذشته را دیدند. عده ای نصیبشان افسوس و حسرت بود، عده ای دیگر خرسندی و شادمانی.

آنهایی که افسوس خوردند، دلسوزان ایران و انقلاب اسلامی هستند و آنهایی که خرسند شدند، دشمنانی هستند که سعی دارند با گل آلود کردن آب، ماهیگیری کنند.

سیاسیون کشور که هر یک در مسندی حضور دارند و در حال خدمت رسانی به مردم هستند! زمانی که با یکدیگر آنگونه رفتار می کنند، آیا می توان توقع داشت که مردم در کوچه و خیابان، یا هنگامی که مشکلی همچون یک تصادف دو خودرو پیش می آید، با یکدیگر نزاع و دعوا نکنند؟ می توان صحنه چنین تصادفی را بدون چرخاندن قفل فرمان بالای سر و فریاد و ناسزای طرفین را دید و شنید؟

الگوی مردم چه کسانی هستند؟

الگوی مردم چه کسانی هستند؟ غیر از این است که مسئولین کشور الگوی مردم هستند و از آنها وام میگیرند؟ هر آنچه که مسئولین از خود بروز دهند، مردم هم به آن توجه می کنند.

به جای آن که از گفتمان اخلاقی و بدون درگیری و تخریب در مناظره های رو در رو بهره ببرند، به رسوا کردن یکدیگر میپردازند و برخی هواداران آنها هم آتش بیار معرکه می شوند. در رسانه ها به ویژه فضای مجازی بی اخلاقی ها را به اوج می رسانند. رفتارهای چنین افرادی به نام نامزد خشونت را در جامعه نهادینه میکند، به جای این که اخلاق را ترویج کند و به مردم بگوید که مسئول نظام اسلامی فردی است با این خصوصیات پسندیده، اما آیا مناظره دیشب چنین پیامی را در بر داشت؟

مردم از در مناظره های تلویزیونی انتظار چنین درگیری هایی را ندارند، شاید برایشان جذاب و سرگرم کننده هم باشد، اما در پایان آن قطعاً از خود می پرسند، پس ما به عنوان مردم که سختی ها را تحمل می کنیم و همچنان پای انقلابمان هم ایستاده ایم کجای این مناظره ها قرار داشتیم؟ آیا موضوع مناظره شب گذشته اقتصادی بود یا مناظره نشان دادن بی اخلاقی هایی که در آن دیده شد؟

 برنامه های اقتصادی نامزدها برای حل مشکلات مردم کجای مناظره قرار داشت؟

اشتغال، تولید، رونق اقتصادی، بهبود معیشت مردم، ساماندهی به وضعیت بانک های کشور و... در مناظره دیده شد؟

انقلاب اسلامی با ویژگی های بالای خود، یک رئیس جمهور تمام عیار می خواهد تا بتواند از توانمندی های انقلاب برای راهبرد نظام اسلامی بهره ببرد، متأسفانه پس از گذشت نزدیک به 40 سال از انقلاب، هنوز نمی توان فردی را یافت که بتواند خود را با شرایط، آرمان ها، اهداف وبرنامه های انقلاب وفق دهد و رئیس جمهور شود.

ردای ریاست جمهوری برای برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گشاد است.

بازنگری در احراز شرایط نامزدی ریاست جمهوری اجتناب ناپذیر است. چنین اقدامی باعث می شود تا افراد خود را با شرایط انتخابات ریاست جمهوری وفق دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: