« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
نائب رئیس کمیسیون انرژی، نفت و پتروشیمی اتاق بازرگانی مطرح کرد
نائب رئیس کمیسیون انرژی، نفت و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران پرداخت یارانه ها را متذکر شد و از اتلاف ۴۰ درصدی انرژی در کشور خبر داد.
پایگاه خبری آوای رودکوف:آرش نجفی اقتصاد انرژی را از مزیت های برتر کشورمان دانست و افزود: دولت نهم و دهم در جهت جلوگیری از اتلاف انرژی تلاش و قانون هدفمدی یارانه ها را تبیین کرد ولی شیوه نامه پرداخت یارانه مستقیم به مردم و بهینه سازی مصرف انرژی توسط مردم نتیجه بخش نبود.

وی با اشاره به هدررفت سرمایه در حوزه اتلاف انرژی گفت: بیش از 250 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است و حتی یک تا 1.5 درصد بهینه سازی مصرف انرژی را شاهد نبوده ایم و در حال حاضر اتلاف انرژی در کشور چشمگیر و جز 10 رتبه نخست دنیا هستیم ولی می توان ضمن اقدامی جدی و عملیاتی در کاهش مصرف به اشتغال زایی جامه عمل بپوشانیم.

نجفی پرداخت یارانه نقدی را مزیت ندانست و اضافه کرد : در مقابل پولی که به حساب مردم واریز شده است، هیچ راندمانی صورت نگرفته است و کشور و هم جامعه متضرر شده اند؛ این در حالی است که ورود به بهینه سازی مصرف انرژی بیش از 500 هزار شغل مستقیم و بیش از 400 هزار شغل غیر مستقیم پایدار را به ارمغان می آورد.
رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران بهسازی انرژی در ساختمان ها را نیازمند صرف زمانی 5 ساله عنوان کرد و گفت: اقتصاد یارانه ای نیازمند مدیریت مجدد است. در دیگر نقاط دنیا پول های خرد را تجمع در صرف اقدامات بزرگ می کنند ولی در کشورمان این روند بالعکس پیش می رود و پول کلانی را ماه به ماه تبدیل به هزینه های ناچیز و نا توان در جامعه کرده و اثر بخشی آن از بین می رود.

نجفی ؛ لزوم بازنگری دولت دوازدهم در پرداخت یارانه ها را متذکر شد و افزود: سالانه حدود 100 میلیارد دلار انرژی در کل کشور مصرف می شود و حدود 40 میلیارد دلار از این مبلغ در حوزه های ساختمان ها مصرف و 40 درصد این میزان نیز در مصرف انرژی تلف می شود و کافی است که ضمن مدیریت این میزان ظرف 5 تا 6 سال مبلغی مشابه را به صندوق دولت باز گردانیم.

وی تصریح کرد: اگر دولت دوازدهم این مهم را اجرایی کند، در پایان خدمت این دولت شاید به 75 تا 80 درصد اهداف دست یابیم و اقدامی ارزنده و پویا را برای دولت های بعدی میراث بگذاریم.

امروز مزیت نفت در دنیا در حال کاهش است و کشور ها به سمت بهره برداری از تکنولوژی های مختلف از جمله باد، آب و خورشید حرکت کرده اند.

نجفی اظهار داشت : کشورمان باید اقدام به واردات تکنولوژی نماید. زمان گران ترین سرمایه ای است که در حوزه رقابت از دست می دهیم؛ بنابراین لازمه ورود به موفقیت واقعی دستیابی به شرکای جهانی و بازاریابی است و در این صورت اقدامات نتیجه بخش خواهد بود. از دیگر سو باید ضمن فکوس روی فناوری ها، کالایی به روز را به بازار های جهانی عرضه داریم.


منبع: خبرگزاری تسنیم

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: