« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳
کابینه دوازدهم
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی: رئیس جمهور می‌تواند با توجه به 16میلیون رایی که از سوی جناح رقیب کسب شد، از ظرفیت متخصصان این جناح نیز در کابینه استفاده کند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف , همدلی به قلم معصومه معظمی نوشت: هر چه به برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری و آغاز به کار رسمی دولت دوازدهم و به دنبال آن معرفی کابینه جدید به مجلس نزدیک‌تر می‌شویم، فشار بر روحانی برای چینش کابینه‌ای دلخواه از سوی برخی چهره‌ها و گروه‌های سیاسی بیشتر می‌شود. برخی با اعمال نظر و فشار به دنبال سهم‌خواهی از کابینه هستند. در این میان آن چه که جالب به نظر می‌رسد این است که شکست خوردگان انتخابات نیز در این میان به سهم‌خواهی برخاسته اند. برخی از آنها به نحوی گام بر می‌دارند و در زمینه تعیین کابینه دوازدهم تا حدی به روحانی فشار می‌آورند تا زمینه بازگشت به قدرت‌شان را برای انتخابات 1400 ریاست جمهوری فراهم کنند.

برخی دیگر نیز در حالی آرای 16 میلیونی مخالفان روحانی را دلیل توجه به خواسته‌های مخالفان او می‌دانند که اساسا بهای بیشتری به خواسته‌های 24 میلیون هواداران او نمی‌دهند و تلاش می کنند که چینش کابینه بعدی ارتباطی به مطالبات این رای دهندگان نداشته باشد.این موضوع در سخنان نمایندگان هوادار و مخالف روحانی به خوبی دیده می‌شود.

عبدالکریم حسین‌زاده، عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در گفت وگو با همدلی تاکید کرد: کسی حق اعمال نظر درباره چینش کابینه جدید را ندارد و نباید رئیس جمهور 24میلیونی را که با رای مستقیم مردم انتخاب شده است، برای تعیین کابینه تحت فشار قرار دهد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس معتقد است حتی گروه‌هایی که از نظر گفتمان سیاسی، اندیشه و رویکرد سیاسی به رئیس جمهور نزدیک هستند، فقط می‌توانند شاخصه‌های مدنظرشان را برای یک کابینه کارآمد و با نشاط معرفی کنند و حتی حق ورود به تعیین مصداق را ندارند.

این در حالی است که فراکسیون ولایی یا همان اعضای جبهه پایداری مجلس به بهانه تعامل با رئیس جمهور به دنبال گرفتن حق و سهمی از کابینه به نفع جریان خود هستند. از طرف دیگر هم طبق اخبار رسیده نزدیکان علی لاریجانی در تلاشند کرسی وزارت کشور کابینه دوازدهم را مثل کابینه قبل به عنوان سهم‌شان در حمایت از روحانی به دست آورند. حتی گزینه‌هایی مثل کاظم جلالی و عبدالرضا رحمانی فضلی را به عنوان گزینه‌های وزارت کشور معرفی کرده‌اند. البته علی مطهری با انتقاد تلویحی از این روند گفته است: در دوره قبل به نوعی معامله صورت گرفت و به رئیس جمهور گفته شد که فلان فرد را به عنوان وزیر معرفی کن تا ما کمک کنیم که آن سه وزیر مورد نظر شما هم رای بیاورند و در همین راستا وزیر کشوری معرفی شد که ما واقعا از عملکردش راضی نیستیم.

روحانی ظرفیت مخالفان را در انتخاب وزرا نادیده نگیرد

سیدمحمدجواد ابطحی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی یا همان اصول‌گرایان نزدیک به احمدی‌نژاد با متهم کردن اصلاح‌طلبان به سهم‌خواهی از کابینه دوازدهم به سهم‌خواهی از روحانی پرداخت و به خانه ملت گفت: روحانی به‌خاطر تحت فشار بودن ازسوی اصلاح‌طلبان جهت استفاده در کابینه دوازدهم، فهرست وزرای پیشنهادی خود را زودتر از موعد اعلام نمی‌کند.

او همچنین تاکید کرد: رئیس جمهور می‌تواند با توجه به 16میلیون رایی که از سوی جناح رقیب کسب شد، از ظرفیت متخصصان این جناح نیز در کابینه استفاده کند.

برخی تحلیل‌گران معتقدند رقبا و جریان مقابل اصلاح‌طلبان و دولت اعتدالی می‌کوشند با تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور در چینش کابینه جدید، مردم را از روحانی و حامیان پروپا قرصش ناامید کنند تا برای دولت آینده زمینه‌ساز تشکیل کابینه‌ای اصول‌گرا و رویگردان از اصلاحات شوند.

روحانی:حالا نوبت این24میلیون است

البته حسن روحانی، رئیس جمهور روز چهارشنبه در نشست هیات دولت به این سهم‌خواهی‌ها واکنش نشان داد و با بیان اینکه دولت دوازدهم دولتی فراجناحی خواهد بود، گفت: شیوه و تفکری که از مردم رای گرفته باید در اولویت و سرلوحه دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور باشد.رئیس جمهوری با اشاره به تشکیل دولت دوازدهم در آینده نزدیک گفت: به هر حال کابینه دوازدهم در چارچوب مقررات در حال شکل گرفتن است و رئیس جمهور موظف است در این راستا با افراد مختلف مشورت کند و بنده هم با افراد مختلف در جناح‌های گوناگون اصول‌گرا، اصلاح‌طلب، میانه‌رو یا اعتدالیون مشورت کرده و نظرات آنها را جویا شده‌ام و همچنین به دوستان دیگر هم گفتم اگر نظر خاصی نسبت به کابینه دوازدهم دارند، بگویند و این در حالی است که نظرات برخی افراد در بعضی از روزنامه‌ها، سایت‌ها و رسانه‌ها منعکس شده است، اما در عین حال باید همه بدانند که دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم، دولتی تک جناحی نبوده و فراجناحی خواهد بود.

رئیس جمهور اظهار کرد: افرادی که در دولت دوازدهم عهده‌دار مسئولیت می‌شوند باید خواسته و نظر اکثریت مردم را که در انتخابات رای دادند به طور کامل باور و قبول داشته باشند و اگر کسی این‌طور نیست نمی‌تواند مسئولیت سنگین را برعهده بگیرد.

روحانی با تاکید بر اینکه مبنای دولت بر دموکراسی، رای مردم و قانون اساسی است، گفت: بحث این و آن جناح نیست، اما شیوه و تفکری که مردم در انتخابات به آن رای دادند باید در دولت، استاندارها، فرماندارها، مدیرکل‌ها و در مسئولیت‌های سنگین و حساس حاکم شود. این بدان معنا نیست که غیر از ۲۴ میلیونی که به دولت تدبیر و امید رای دادند، حق حیات ندارند؛ آنها هم حقوق دارند و حقوق اساسی‌شان محفوظ و می‌توانند فعالیت کنند، اما امروز در مسئولیت‌های رده بالا نوبت این ۲۴ میلیون است و اگر غیر از این باشد پس برای چه رای دادیم و انتخابات برگزار کردیم.

رئیس جمهور افزود: انتخابات برای آن بود که دو تفکر به رای مردم گذاشته شود. مردم به این دو تفکر رای دادند یکی شد اقلیت و دیگری اکثریت و ما طبق قانون اساسی و طبق رویه دمکراسی باید به رای اکثریت احترام بگذاریم و بر مبنای آن عمل کنیم. اقلیت هم حقوق دارد و باید به حقوق او احترام بگذاریم.

روحانی با اشاره به اینکه همه حق صحبت و انتقاد دارند اما هیچ کس حق تخریب ندارد، گفت: تخریب هیچ کس نسبت به دولتی که از طرف ملت انتخاب شده و نماینده مردم است، قابل قبول نیست. رئیس جمهور تنها کسی در کشور است که با آرای مستقیم مردم از سراسر کشور انتخاب می‌شود و ما دیگر چنین انتخاباتی نداریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه فردی که به عنوان رئیس جمهور و با رای اکثریت برگزیده می‌شود، منتخب و نماینده کل ملت ایران است، گفت: رئیس جمهور از طرف مردم حرف می‌زند و اقدام می‌کند و وظیفه‌اش نیز احترام به افکار عمومی است.

روحانی افزود: درست است که ۲۴میلیون نفر به رئیس جمهور رای دادند، اما رئیس جمهور، نماینده همه ملت است هر چند که باید این نکته نیز مورد توجه قرار گیرد که ما در انتخابات، اندیشه، راه و تفکری را به رای گذاشتیم و بارها در مناظرات و سخنرانی‌ها نیز گفته‌ام که انتخابات، انتخاب بین دو یا چند فرد نیست بلکه انتخاب بین دو تفکر و اندیشه است و مردم به یکی از دو اندیشه رای دادند و ما براساس آن اندیشه، پیش خواهیم رفت.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به موضوع انتخاب کابینه دوازدهم ، اظهارداشت: معرفی کابینه به مجلس و در نهایت رای نمایندگان محترم و تشکیل دولت، باید مایه امید، آرامش و وحدت بیشتر برای مردم ما باشد و نباید به یک اختلاف و فاصله تبدیل شود و همه باید تسلیم افکارمان باشیم.
روحانی افزود: به عنوان رئیس جمهور، وزرا را انتخاب و در نهایت به مجلس معرفی می‌کنم و این حق نمایندگان مجلس است که به وزرا رای بدهند یا رای ندهند.

جعفرزاده: به افراد تحمیلی در کابینه رای نمی‌دهیم

در همین حال «غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» نماینده رشت و نایب رئیس فراکسیون مستقلین برای بالابردن روحیه رئیس جمهور، موضوعی را توئیت کرد و ضمن حمایت از روحانی نوشت: به افراد تحمیلی در لیست کابینه رای نخواهند داد. جعفرزاده ایمن‌آبادی در آستانه معرفی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم به مجلس، در توئیتر شخصی خود اعلام کرد: هر فردی که اسمش تحمیلی و تحت فشار در لیست کابینه بیاید در مجلس به او رای نخواهیم داد! به چه زبانی بگوییم: روحانی تنها نیست!

حیدری: هماهنگی روحانی با رهبری برای تشکیل کابینه

از طرفی هم غلامرضا حیدری، نماینده تهران و عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی که به رهبری خاتمی محقق شد، بر لزوم تشکیل کابینه در راستای تحقق خواست ملت تاکید کرد و گفت: همگان اذعان دارند انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری با بسیج همگانی اصلاح‌طلبان و با پشتیبانی تمام‌قد آقای خاتمی به نتیجه رسیده است. آقای خاتمی از ماه‌ها قبل از انتخابات و زمانی که خبرهایی درخصوص تلاش برای ممانعت از کاندیداتوری مجدد روحانی به گوش می‌رسید، بر لزوم حمایت یکپارچه از روحانی تاکید کرد.
غلامرضا حیدری در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: آقای خاتمی همواره حامی و پشتیبان روحانی بوده و اصلاح‌طلبان نیز تحت رهبری آقای خاتمی، علی‌رغم برخی نارضایتی‌ها و دلخوری‌ها با تمام وجود به میدان آمدند و از روحانی حمایت کردند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس یادآور شد: البته فراموش نکنیم همزمان با این حضور چشمگیر جریان اصلاحات که در حمایت از روحانی به میدان آمد، بخشی از اصول‌گرایان معتدل نیز حضور داشتند و اکنون نیز انصاف، عقل و تدبیر ایجاب می‌کند که آقای روحانی درعین حال که رئیس‌جمهوری همه ملت ایران است، به هر حال باید به حامیان اصلی خود که موجب پیروزی‌اش در انتخابات شدند، توجه ویژه داشته باشد و کسانی را برای حضور در کابینه انتخاب کند که مشی و رویکردشان در راستای این خواست و نگاه مردم باشد.

لزوم تشکیل کابینه در راستای تحقق خواست ملت

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان به هیچ وجه به دنبال سهم‌خواهی از روحانی نبوده‌اند، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان هرگز هیچ‌گونه سهم‌خواهی از کابینه مطرح نکرده و نمی‌کنند و تاکیدمان این است که کابینه باید در راستای تحقق خواسته‌های عمومی مردم تشکیل شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس همچنین تصریح کرد: انتخاب کابینه همواره نیازمند تعامل و رایزنی با گروه‌ها و اشخاص مختلف داشته و این بار نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی شنیده‌ها حاکی از این است که گویا آقای روحانی برای تشکیل کلیت کابینه با ایشان هماهنگی انجام می‌دهد اما درباره صحت و سقم آن نمی‌توان با قطعیت نظر داد.گفتنی است؛ عبدالکریم حسین‌زاده، عضو هیات رئیسه فراکسیون امید نیز دراین باره به همدلی گفت: به هیچ وجه موافق ارائه لیست و پیشنهاد و ورود افراد، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی به مصادیق برای انتخاب کابینه دوازدهم نیستم و معتقدم دسته و گروه‌هایی که قرار است به رئیس جمهور کمک کنند، خصوصا جریان‌هایی که از نظر گفتمان سیاسی، اندیشه و رویکرد سیاسی به رئیس جمهور یا 24میلیونی که به او رای دادند نزدیک هستند، باید شاخصه‌های مدنظرشان برای یک کابینه کارآمد و با نشاط که از توان و ظرفیت حل مشکلات برخوردار باشد، مطرح شود نه بیشتر از آن.نماینده نقده و اشنویه در مجلس افزود: طبق قانون دست رئیس جمهور باز است و باید خودش بتواند کابینه و وزرایش را انتخاب کند. بنابراین اگر کسی هم می‌خواهد به کابینه کمک کند باید در زمینه معرفی شاخص‌ها کمک کند، نه معرفی افراد و گزینه‌ها.

حسین‌زاده در پاسخ به اینکه برخی معتقدند بازداشت حسین فریدون برادر رئیس جمهور قبل از معرفی کابینه به مجلس به منظور تحت فشار قرار دادن او بوده است، گفت: در این باره نظری ندارم، ولی معتقدم نباید به رئیس جمهوری که منتخب 24 میلیون نفر است و طبق قانون اساسی انتخاب شده است، از هیچ جهتی فشار بیاورند. او ادامه داد: برای وزرا معمولا یک استعلام رسمی انجام می‌شود و دیگر کسی حق مداخله در انتخاب آنها ندارد و این حق قانونی رئیس جمهور است که وزرای خود را انتخاب کند و دلیلی برای عدم همکاری یا اعمال فشار به ایشان وجود ندارد.عضو شورای مرکزی فراکسیون امید تاکید کرد: در دستگاه قضایی گاهی باید ظرافت‌هایی به کار گرفته شود که سوءبرداشت‌هایی درباره تصمیم‌گیری‌هایشان به وجود نیاید. بازداشت برادر رئیس جمهور هم یکی از این موارد است که بهتر بود مثلا به بعد از معرفی کابینه دوازدهم موکول می‌شد. ولی به نظرم آقای روحانی توانمندتر از آن است که این فشارها روی او تاثیری بگذارد و تسلیم خواسته‌های احتمالی گروه و جریانی خاص در انتخاب کابینه شود.

مطهری: انتخاب وزیر کشور نتیجه
یک معامله بود که نباید تکرار شود


نایب رئیس مجلس با ضعیف خواندن عملکرد وزیر کشور، نسبت به تکرار مسائلی که در مجلس قبل منجر به انتخاب این وزیر شد، هشدار داد. علی مطهری در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی فراکسیون امید مجلس (فام) درباره مطالب و اظهار نظرهایی که پیرامون چینش کابینه دولت دوازدهم مطرح می‌شود، گفت: «من معتقدم ما به عنوان نمایندگان مجلس، در مقطع زمانی فعلی نباید بر نظرات خود درباره اینکه چه افرادی باید در کابینه بعدی حضور داشته باشند، اصرار کنیم. بلکه وظیفه ما از زمانی که آقای روحانی کابینه را معرفی می‌کند، شروع خواهد شد و آن زمان است که ما باید نظرات خودمان را بدهیم.» نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه ما اصلا گزینه معرفی کردن برای کابینه را درست نمی‌دانیم و اگر از ما مشورتی خواسته شود، فقط پیشنهاد می‌دهیم بدون آنکه بر آن مورد اصرار داشته باشیم، تصریح کرد: «نکته مهمی که معتقدم در این میان نباید مغفول بماند، این است که برخی اتفاقات ناخوشایندی که در تشکیل دولت یازدهم به وقوع پیوست، این بار نباید تکرار شود.»

مطهری در توضیح این نکته گفت: «در دوره قبل به نوعی معامله صورت گرفت و به رئیس جمهور گفته شد که فلان فرد را به عنوان وزیر معرفی کن تا ما کمک کنیم که آن سه وزیر مورد نظر شما هم رای بیاورند و در همین راستا وزیر کشوری معرفی شد که ما واقعا از عملکردش راضی نیستیم.»

این عضو فراکسیون امید مجلس، در بیان علت نارضایتی از عملکرد وزیر کشور گفت: «ما نیاز به آدم‌هایی با شخصیت استوار داریم. اگر یک وزیر کشور قوی داشتیم اعتبارنامه خانم خالقی را امضا می‌کرد و به مجلس می‌فرستاد و اجازه اقدام غیر قانونی به شورای نگهبان را نمی‌داد، یا در انتخابات اخیر ریاست جمهوری اجازه نمی‌داد که به بهانه عبور از ساعت ۲۴ سه تا چهار میلیون نفر رای ندهند. اگر وزیر کشور قوی داشتیم استانداران قوی انتخاب می‌کرد و حوادثی مثل حادثه شیراز یا مشهد که استانداران تسلیم فشار شدند و بر خلاف قانون عمل کردند پیش نمی‌آمد.» وی اضافه کرد:«باید ملاک معرفی وزرا، توانمندی و کارآمدی باشد، نه اینکه افراد به رئیس جمهور تحمیل شوند.»

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: «من درجلسه هیات رئیسه مجلس هم گفتم اگر وزیری کارآمد و لایق از بین اصول گرایان معرفی شود فراکسیون امید باید به او رای اعتماد بدهد و در مقابل اگر وزیر کارآمد و لایق اصلاح‌طلب معرفی شود، اصول‌گرایان نباید با حرف‌هایی مثل اینکه او در سال ۸۸ چنین نظری داشته یا فلان حرف را زده پس فتنه‌گر است، کشور را از نیروهای دلسوز و توانمند محروم کنند.» مطهری با بیان اینکه متاسفانه در مجلس قبل این اتفاق افتاد و ما کشور را از نیروهایی مانند آقای فرجی‌دانا و آقای نجفی محروم کردیم، گفت: «نکته دیگری هم که باید در معرفی کابینه مورد توجه آقای روحانی باشد این است که روش ایشان که قبل از ارائه اسامی کابینه پیشنهادی به مجلس، اعلام می‌کنند که این اسامی خدمت مقام رهبری ارائه شده، کار درستی نیست و باعث می‌شود امکان اظهار نظر درباره این گزینه‌ها محدود شود و نباید رئیس جمهور چنین فضایی را قبل از معرفی کابینه ایجاد کند. قانونا هم چنین الزامی وجود ندارد. شاید آقای روحانی می‌خواهد خودش را از سیل پیشنهادها راحت کند.»



دولت/کهگیلویه و بویراحمد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: