« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش گفت: روش‌های آموزشی در مدارس کشور نیازمند تحلیل و تغییر است.
به گزارش آوای رودکوف به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین «یک روز با درهایی باز» با حضور محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش و معاونان آموزش و پرورش قزوین صبح امروز در سازمان پژوهش برگزار شد.

‎در این مراسم محمدیان با بیان روایتی از امام رضا علیه السلام در مقوله تعلیم و تربیت گفت: اگر مردم زیبایی های کلام ما را بشناسند حتما از ما تبعیت می کنند.

‎وی ادامه داد: علم مبنای ماندگاری است ولی باید آن را باز نشر کنیم و این مساله در حالی باید انجام شود که به روشی زیبا ارائه شود.



معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه درهای باز در استان مختلف اجرا شود و این کار می تواند به سوال ها پاسخ دهد و ابهام ها را رفع کند اما میزان مشارکت نیز افزایش یابد.

محمدیان‌ افزود: امروز نیاز داریم تا دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی با مردم شفاف باشند و برنامه درهای باز، شیوه ای برای  شیشه‌ای کردن فعالیت های آموزش و پرورش بوده تا مردم از نزدیک با توانایی‌های ما آشنا شوند و در رفع نقاط ضعف به ما کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات متعددی در حوزه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی انجام می‌شود، گفت: هزار و 100 عنوان کتاب در 120 میلیون تیراژ همچنین 34 عنوان مجلسه‌ در 35 میلون تیراژ سال گذشته منتشر شده و از اکنون کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده ( 98-97) در دست چاپ قرار گرفته چراکه جز این روش برای سال تحصیلی آینده کتاب‌های درسی در دسترس دانش‌آموزان قرار نخواهد گرفت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: آموزش ابتدایی که رکن و اساس در نظام تعلیم و تربیت محسوب شده چندان مورد توجه نبوده هر چند تاکنون نیز دیر عمل کردیم اما باید به این دوره تحصیلی نگاه تخصصی داشته باشیم.

نقش راهبر آموزشی معلمان در سند تحول بنیادین

محمدیان‌ در خصوص بهره‌گیری از معلمان برای تألیف کتاب‌های درسی جدید‌ اظهار کرد: در سند تحول بنیادین‌ معتقد هستیم که معلم راهبر آموزشی محسوب می‌شود و باید نقش پر‌رنگی‌ ایفا کند که سعی داریم شرایط کنونی تغییر کرده و نقص‌ها را برطرف کنیم تا در تألیف کتاب‌های درسی جدید معلمان نقش پررنگ‌تری داشته باشند و در این مسئله حتی جنسیت‌ نیز اهمیت بسزایی دارد و از معلمان خانم و آقا برای کار دعوت می‌شود.

وی ادامه داد: البته الزا‌ماً هر معلمی مؤلف خوبی نبوده و بالعکس‌ امّا می‌توان از تفکرات معلمان و مؤلفان برای کتاب‌های جدید‌التألیف بهره برد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به مسئله برنامه‌های جانبی مدارس اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها باید در اوقات فراغت دانش‌آموزان ارائه شود و نمی‌توان برنامه‌های فوق برنامه و کمک‌درسی را در ساعت های تعریف شده گنجاند‌ چراکه زمان کافی برای تبیین آن وجود نخواهد داشت.

محمدیان‌ تصریح کرد: در دوره ابتدایی باید لذّت یادگیری را در دانش‌آموزان ایجاد کنیم و کتاب‌های پر متن‌ به بیانی دیگر پر خواندن و نوشتن، زیاد خواندن و نوشتن برای این دوره تحصیلی بی معنی‌ است.

وی در مورد توجه بکارگیری‌ نیروی انسانی متخصص در این دوره بیان کرد: برای دوره ابتدایی باید معلم تربیت کرد و نمی‌توان در حال حاضر به دلیل نبود معلم متخصص به کاهش ساعت های درسی توجه داشت چراکه با توجه به شرایط متعدد دخیل در این مسئله همچنین اهداف بالا‌دستی چنین مسئله‌ای نتیجه ‌بخش نخواهد بود.

لزوم طراحی سیر مطالعاتی برای دانش‌آموزان

محمد‌یان تصریح کرد: باید روش یاددهی‌ - یادگیری‌ را تحلیل کرده و آن را تغییر داد چراکه اکنون روش مناسبی نداریم و به همین جهت گاهی حجم بالای کتاب‌های درسی مورد انتقاد قرار می‌گیرد و همانطور که در طرح درس اشاره شده باید روح مطالب را معلمان آموزش دهند و دانش‌آموزان برای جزئیات‌ بیشتر به کتاب مراجعه کنند البته باید در این مسیر مراجع و منابعی معرفی شود و سیر مطالعاتی برای دانش‌آموزان طراحی کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: نوع آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشد تا به دانش‌آموزان بیاموز‌یم که شبهه‌ها را شناخته و آن را برطرف کنند البته در کتاب‌های درسی اجتماعی، دین و زندگی و تفکر و پژوهش شناسایی‌ شبهه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: