پایگاه خبری آوای رودکوف-امیر مسعود طایفه سلطانخانی:رمز توسعه کشاورزی استفاده از توان و آگاهی علمی دانش آموختگان دانشگاهی است.
واقعیت این است که کمیّت و کیفیّت نیروی انسانی شاغل در بدنه
دولت(دستگاه های اجرایی) از مطلوبیت چندانی برخوردار نیست، بطوریکه فراوانی
نیروهای با مدارج تحصیلی غیردانشگاهی، دولت را در مقام تفکر و مدیریت جامع با خلاء
اندیشه و عقلانیت مواجه می سازد.
برای عملیاتی شدن
طرح خودکفایی لازم است تا کارشناسان به عرصههای تولید واردشده و دوشادوش کشاورزان
فعالیت کرده و یافتههای جدید تحقیقاتی را وارد عرصه کنند.
پتانسیل های لازم برای خودکفایی از ضروریات استفاده
از فارغ التحصیلان است
شاپور ظریفیان دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، اظهار کرد: عدم آگاهی بهره برداران از دانش روز، سن بالای آنها و پتانسیل های لازم برای خودکفایی ضرورت استفاده از فارغ التحصیلان را ایجاب می کند.
فارغالتحصیلان بخش کشاورزی در کشورمان بی شک از اعضای جامعه نخبه و
فرهیخته کشور در کنار سایر تخصصها میباشند که از هوش و ذکاوت کافی برای یادگیری
اصول علمی و عملی کشاورزی نوین در صورت برنامه ریزی صحیح کاربردی و فراهم
بودن امکانات برخوردارند.
وی ترویج را رکن اصلی
توسعه کشاورزی دانست و افزود: ترويج، رکن
اصلی توسعه کشاورزی است و بايد دانش و فناوری نوين از کشاورزان نخبه و پيشرو و مراکز
علمی و دانشگاهی به عموم کشاورزان منتقل شود، ضمن اين که مسائل و مشکلات کشاورزان
نيز به مراکز علمی منتقل شود تا بتوان راه حل هايی برای آن ها يافت.
وی بااشاره به ضرورت
انگیزه در فرآیند یادگیری خاطرنشان کرد: وجود
انگیزه و تقویت آن در دانشجویان برای مشارکت بیشتر در فرآیند یادگیری امری ضروری
است که بخشی از آن بر عهده دانشجویان در زمان انتخاب رشته تحصیلی است و بخش تقویتی
آن بر عهده نظام آموزش عالی کشاورزی است تا با کمک هم فارغ التحصیلانی توانمند در
هر دو جبهه علمی و عملی تربیت شوند و بتوانند با انتقال دانش نوین کشاورزی بطور
کاربردی، موجب افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی و کاهش هزینهها و سودآوری
حرفه کشاورزی شوند.
ظریفیان ادامه داد: یکی از مهم ترین و ممکنترین راههای رشد و توسعه در مسیر صادرات
کالاهای غیر نفتی و کاهش وابستگی به نفت، توجه به صنعت کشاورزی است که هم از حداقل
ارزبری برخوردار بوده و هم توان ایجاد محصولات تبدیلی را دارند.
دانشیار گروه ترویج و
توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: کشاورزان
نمونه بهره گیری از متخصصان و کارشناسان کشاورزی را از عوامل موفقیت خود می دانند.
وی فارغ التحصیلان را از افراد فرهیخته کشور دانست و افزود: فارغالتحصیلان بخش کشاورزی در کشورمان بی شک از اعضای جامعه نخبه و
فرهیخته کشور در کنار سایر تخصصها میباشند که از هوش و ذکاوت کافی برای یادگیری
اصول علمی و عملی کشاورزی نوین در صورت برنامه ریزی صحیح کاربردی و فراهم
بودن امکانات برخوردارند.
ظریفیان تاکید کرد: دانش آموختگان کشاورزی با ورود به عرصه توليد در افزايش کمّی و کيفی
محصولات نقشی تعيين کننده دارند.
کمک کارشناسان کشاورزی
در عرصه تولید افزایش درآمد تولیدکنندگان را درپی دارد
حسین کوهستانی استادیار
گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفتگو
با خبرنگار آوای رودکوف، اظهار
کرد: افزایش
درآمد تولیدکنندگان با برنامه ریزی دقیق و با کمک کارشناسان کشاورزی در عرصه
تولید امکانپذیر خواهد بود.
وی افزود: دانشآموختگان کشاورزی با ورود به عرصه تولید در افزایش کمّی و کیفی
محصولات نقشی تعیینکننده دارند.
وی بااشاره به جای خالی کارشناسان ماهر در عرصه تولید خاطرنشان کرد: فاصله قابل توجه میان کارشناسان و کارگران در مزارع و واحدهای مرتبط، جای خالی کارشناسان ماهر را در هرم نیروی انسانی بخش كشاورزي نمایان می سازد.
کوهستانی ادامه داد: دانش بايد از دانشگاه ها، استخراج و با بياني ساده تَر به کشاورزان منتقل شود.
استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: پرورش نیروی انسانی ماهر و متخصّص به عنوان سرمایه های انسانی در افزایش بهره وری در بخش های مختلف کشاورزی نقشی بی بدیل دارد.
وی از مهم ترین مواع ارتقاء کشاورزی گفت و افزود: فقر علمی و سطح نازل دانش و مهارتهای فنی و حرفهای نیروی انسانی شاغل در این بخش، از مهمترین موانع ارتقاء کشاورزی، است و بهرهوری نیروی انسانی در کشاورزی، یک سوم بهرهوری نیروی کار در کل کشور است.
کوهستانی بااشاره به ضرورت بهره گیری از فارغ التحصیلان تاکید کرد: حضور دانش آموختگان کشاورزی جوان، یک ضرورت و الزام تلقی می شود و به همین دلیل تجهیز بهره برداران به دانش روز و پتانسیل های لازم برای خودکفایی ضرورت بهره گیری از فارغ التحصیلان را ایجاب می کند.
براساس این گزارش، سالخوردگی جمعیت کشاورزان ضعف نظام فنّی و دانش
فنّی کشاورزی را تشدید می نماید، چرا که اشاعه تکنولوژی های نوین و دانش روز را با
دشواری مواجه می سازد. سالخوردگی جمعیت بهرهبرداران، ضمن کمبازدهسازی آموزشهای
ترویجی، رغبت به بکارگیری روشهای سنتی را افزایش داده و حرکت بسوی کشاورزی علمی
را با کُندی مواجه می نماید درنتیجه اگر فعالیت های کشاورزی با پیوست آموزشی و
همکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی توسعه یابد علاوه بر افزایش تولید، قدرت کشاورزی
ایران هم افزایش می یابد.