به گزارش
پایگاه خبری آوای رودکوف؛محمدرضا جعفری شاعر ارزشی ایران اسلامی شعری نو در بابِ قیاسِ نیاکانِ بسیار دور ما با وضعیت کنونی جامعه را سروده اند که در زیر می خوانید:
یادِ آنانی که پیش از ما
در میانِ درّه هائی سرد
جوینده یِ چخماق ها بودند ،
دلبسته یِ یک خواب در غارِ حیا بودند
پروانه یِ خورشید و ماه بودند !
آنان برایِ پوششی زیبا
همواره بی وحشت
با جنگ و با ضربت
در جنگلی آغشته با گرگ و پلنگ و خرس ها
چون شیرها
جنگنده ای پیروز در میعادگاه بودند !
وآنگهی در خویشتن
جز سادگی چیزی نمی دیدند !
آری ،
یاد بادا نامی از آنان
در مسیرِ خُفتگان و بی سرانجامان
عضویت در خبر نامه
درودها استاد ارجمند جناب جعفری گرامی
سروده ای بسیار زیبا در خور تحسین و توجه
قلمتان هماره نویسا باد
استاد گرانقدر
شعری زیبا و حکیمانه خواندم
درودتان باد
اندیشه ژرفتان
قلم زیبایتان نویسا
در پناه حق سلامت و برقرار باشید
امروزه متأسفانه کم نیستند افرادی که در نوع پوشش، تابع جوامع غیرمسلمان هستند و این همان چیزی است که دشمنان اسلام سالها برای تحقق پیدا کردنش مقدمهچینی کردهاند و تمام هدفشان این است که با استفاده از ابزاری همچون شبکههای ماهوارهای نسبت به گسترش بدحجابی و بیبندوباری در جامعه اسلامی عمل کنند؛
میشل هولباگ (نویسنده اسلامستیز فرانسوی) میگوید: «جنگ بر ضد اسلامگرایی؛ با کشتن مسلمانان فایدهای ندارد؛ فقط با فاسد کردن آنها میتوان به پیروزی دست یافت. پس بجای بمب بر سر مسلمانان دامنهای کوتاه فرو بریزید. »
مارتین ایندیک (متخصص سیاست خارجی و سفیر سابق آمریکا) درباره اسلام و خاورمیانه اخیراً اعلام کرده است: «دیگر وقت آن نیست که دانشجویان را به خیابانها بکشانیم؛ بلکه باید چادر را از سر زنان برداشت و از این طریق میتوان نظام اسلامی را سرنگون کرد. »
مستر همفر جاسوس مشهور انگلیسی در کشورهای اسلامی، یکی از نقاط قوت مسلمانان را حجاب زنان میداند و مینویسد: «زنان آنان دارای حجاب محکم هستند که نفوذ فساد در میانشان ممکن نیست»
این صحبتها را که میخوانیم بهتر پی میبریم به حکمت سخن پیامبر (ص) دراینباره که فرموده ست: (کسی که خود را شبیه غیرمسلمان درآورد، از ما نیست).
در کشورهاي ديگر هم همين ارمغان شوم بي حجابي را در کشورهاي اسلامي بردند. با انقلاب اسلامي تبعاً يکسري معيارها عوض شد و بازگشتي شد به همان اصالت ايراني و اسلاميت و مسلمان ايراني بودن و پرهيز از آن رويه غربيها و حجاب برگشت.
البته در بعضي ضعيف بوده، در برخي کامل بوده. خانوادههايي هستند که به حکم ديانت و تدين مقيد به حجاب هستند، الان اکثريت 99درصد زنان جامعه ما واقعاً پايبند هستند، اعتقاد دارند، ما داريم نمونه هايش را در صحنههاي مختلف، در روستا و تهران و شهرستانها ميبينيم.
در انقلاب اسلامي، بعد از شکل گيري نظام اسلامي وضعيت حجاب، همان خانوادگي سنتي و ديرينه ما در کشور آمد، الا يک عده خاص. يک عده خاص هميشه هنجار شکن بوده است. حتي در اين سالهاي اخير و سال اخير ما خبرهايي داريم که يک عده به افرادي پول ميدهند و پول ميگيرند براي اينکه بدحجابي را در جامعه ترويج دهند.
لباسهاي زننده، آرايشهاي تند، اين با فرهنگ جامعه ما نميخواند و به نوعي بايد با اين موضوع برخورد شود. براي مقابله با اين موضوع دو راهکار داريم، يک راهکار اصولي و فرهنگي و فرهنگ سازي، يک راهکار هم اينکه با مواردي که ناهنجاري است و براي جامعه قابل تحمل نيست، برخوردي منطقي داشته باشيم، يک الزاماتي بوجود بياوريم. در اين رابطه چند سال پيش مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بعنوان گسترش فرهنگ حجاب و عفاف، به دستور مقام معظم رهبري هم بود که اين موضوع تدوين شد و به دستگاهها ابلاغ شد. سال 84 بود و اين به وزارتخانه ها، ادارات، جاهاي مختلف رفت ولي متأسفانه دقت کافي روي اين موضوع نشد، توجه به اجرايي شدن آن، آن طور که بايد نشد .
در حقيقت اين راهکارهايي را نشان ميداد که در دانشگاهها، در ادارات، در وزارتخانهها، بيمارستانها،
داروخانهها خود اينها کم نيست. ما ميليونها کارمند و دانشجو و دانش آموز داريم که در همين دستگاهها اگر الزاماتي باشد و رعايت شود، تبعاً به سطح جامعه هم کشيده ميشود. به علاوه رسانه ملي در اينجا نقش مهم دارد.
رهبر معظم انقلاب در جریان سفر خود به استان خراسان شمالی در باره حجاب برخی استقبال کنندگان فرمودند : انسان نهى از منکر هم میکند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید.
رهبر معظم انقلاب خطاب به مسئولان فرمودند: «خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهاى فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوانها باشید.
با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا. فرمود: «و سنّة من نبیّه»، که ظاهراً عبارت است از «مداراة النّاس»؛ مدارا کنید. ممکن است ظاهر زنندهاى داشته باشد؛ داشته باشد.
بعضى از همین هائى که در استقبالِ امروز بودند و شما - هم جناب آقاى مهماننواز، هم بقیهى آقایان - الان در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانم هائى بودند که در عرف معمولى به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد میریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباختهى به این اهداف و آرمانهاست.
او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است؛ نمىبینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئى هستم / آیا تو چنان که مینمائى هستى؟». ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم میکند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید.»
1) جو زدگی
برخی دختران و زنان در برابر جو غالب جامعه مقاومت خود را از دست داده و به بد حجابی گرایش پیدا می کنند زیرا برای آنان اکثریت معیار حقیقت است.
2) ضعف سرمایه های درونی
انسان ها از ارزش ها و سرمایه های وجودی متفاوتی با دیگران برخوردارند. برخی به ارزش های درونی خود متکی اند و لذا نیازی به بروز و ظهور جلوه های ظاهری خود در اجتماع ندارند و در مقابل این دسته، آن هایی که از درون احساس تهی بودن می کنند ناگریزند به ظاهر آرایی روی آورند. به عبارتی می توان گفت بد حجابی مظهر انسان هایی است که احساس خلاء وجودی دارند.
3) فقدان هویت
کسانی که هویت خویش را گم کرده و به آن دست نیافته اند ناگزیر به تقلید کورکورانه از دیگران می پردازند. این افراد در حقیقت خودشان نیستند بلکه هر لحظه به رنگی و جلوه ای خود را می آرایند و بد حجابی یکی از مظاهر بی هویتی است.
4) رشد فمنیسم
یکی از تبعات فمنیسم حق استقلال زن در تصمیم گیری های زندگی و از جمله شغل، پوشش، ارتباطات و مناسبات انسانی اوست. در این صورت زن خود را ملزم به تبعیت از مرد نمی بیند و چون طبیعت زن متمایل به ظاهر آرایی است زمانی که در برابر خواسته های نفسانی اش مانعی نمی بیند ناگزیر آزادانه با هر نوع لباس و پوششی در جامعه حاضر می شود.
5) تربیت نامطلوب خانوادگی
فرزندان بیش از گفتار والدین از رفتار آنان می آموزند و این تاثیر در دوران کودکی به مراتب قویتر از دوران دیگر زندگی است.
6) ضعف مدیریت مرد
مردانی که از قاطعیت و صراحت در خصوص ارزش های اخلاقی خانواده برخوردار نیستند در حقیقت به طور ضمنی به زنان خود اجازه استفاده از هر نوع پوشش و یا حضور در هر محفلی را می دهند. این دسته از مردان از عوامل موثر در تقویت بد حجابی محسوب می شوند.
علاوه بر عوامل مذکور می توان به برخی زمینه های موثر در پیدایش بد حجابی از قبیل شیوه ی افراطی والدین توام با سختگیری، تقلید نا آگاهانه از فرهنگ بیگانه و تاثیر پذیری از تهاجم فرهنگی و معاشرت های آلوده و غیر اخلاقی نیز اشاره کرد اما به منظور جلوگیری از اطاله ی کلام به همین چند مورد بسنده می کنیم.
برخورد صرفا پلیسی با مقوله فرهنگ نه تنها کار را درست نمیکند بلکه سبب میشود ناهنجاریها به لایههای پنهان جامعه بروند و این زخمهای پنهان بالاخره یک زمانی سر باز میکند و کل جامعه را فرا میگیرد.
نباید در رابطه با مسائل فرهنگی در بین مردم ترس ایجاد کرد، باید در این رابطه یک رفتار معقول و متعارفی داشته باشیم. باید برای حل مشکلات فرهنگی از ابزارهای دیگری استفاده شود؛ مثلا برنامههایی تهیه شود و در اختیار شبکههای اجتماعی قرار گیرد و به مردم آموزش داده شود که بد حجابی و یا سایر رفتارهای نادرست فرهنگی، چه آسیبی به خانواده و معنویت جامعه میزند و آنها باید در قبال این آسیبها پاسخگو باشند.
آن رفتاری که میتواند معضلات فرهنگی را از بین ببرد کار فرهنگی است نخبگان و هنرمندان، علما، حوزویان و دانشگاهیان همه باید در تولید برنامههای صحیح فرهنگی کمک کنند و به مردم مسائل فرهنگی را آموزش دهند. امر به معروف و نهی از منکر را باید به روش درست در جامعه پیاده کنیم نه این که این مقوله هم در قالب برخوردهای چکشی قرار بگیرد.
یادِ آنانی که پیش از ما
در میانِ درّه هائی سرد
جوینده یِ چخماق ها بودند ،
دلبسته یِ یک خواب در غارِ حیا بودند
پروانه یِ خورشید و ماه بودند !
همچنین طبق این گزارش، در سال تحصیلی 1386-1387 از 141552 دانش آموز (دختر و پسر) دوره متوسط در کل کشور تعداد 24889 نفر (17.5 درصد) دارای روابط همجنسگرایی (لواط و مساحقه) بودند. به نوشته این گزارش، بر اساس اظهارات کارشناسان در سال 1388 در دهه 1960 و 1970 میلادی سن روسپیگری بالای 30 سال بود، اما اکنون سن روسپگیری به 15 سال به بالا رسیده است.
خود من
میدانید چرا؟
چون توان اقتصادی برای ازدواج ندارم
چون هزینه های زندگی آنقدر سنگین شده که هیچ جوانی توانایی ازدواج نداره
من هم برای اینکه نیازهای خودم رو پاسخ بدم به دنبال کسایی میرم که بتونن پاسخگوی من باشند
اینجا یک جامعه داریم!! مثل اینکه همسایه طبقه بالای شما بگه من جلوی راه پله خودم رو آشغال می ریزم شما برو از جلوی خونه خودت رد شو
اینجا یک جامعه داریم!! مثل اینکه همسایه طبقه بالای شما بگه من جلوی راه پله خودم رو آشغال می ریزم شما برو از جلوی خونه خودت رد شو
در میانِ درّه هائی سرد
جوینده یِ چخماق ها بودند ،
دلبسته یِ یک خواب در غارِ حیا بودند
۱- حجاب یعنی من مجهز به آنتی ویروس هوس و وسوسه هستم
۲- به زلفانت بیاموز که بیرون ارزش دیدن ندارند.
۳- کس غنچه نهان شده دربرگ را نچید/ از بی حجابی است اگر عمر گل کم است.
۴- حجاب نیمی از ایمان است.
۵- اصالت زن مسلمان عفت اوست که حجاب مهمترین رکن آن است.
۶- ای زنان زینت های خود را آشکار نسازید مگربرای محرمانتان .
۷- حجاب واکسن مقابله با تیر نگاههای آلوده.
۸- حجاب سنگری است محکم که زن را از نگاه مردان شیطان صفت مصون و محفوظ نگه می دارد.
۹- حجاب بوته خوش بوی گل عفاف است.
۱۰- حجاب یعنی حیای جوان باعفت.
۱۱- بدحجابی زن از بی غیرتی مرد است.
۱۲- کسی که عفت داشته باشد ارزش و منزلتش زیاد خواهد بود.
۱۳- حجاب امن ترین پناهگاه زن
۱۴- حجاب بیانگر و قار و افتخار زن است.
۱۵- زن در حجاب مانند گوهر در صدف است.
۱۶- حجاب رساندن زن به رتبه عالی معنویت.
۱۷- حجاب سرچشمه کمال زن است.
۱۸- چادر بهترین نوع حجاب و نشانه ملی ماست.
۱۹- عفت باید در فکر نگاه، زینت، حجاب، زبان، چشم، گوش و اندام تجلی داشته باشد.
۲۰- حجاب جاذبه خوبی ها و دافعه خطاهاست.
در واقع هر فردی از هر طبقه اجتماعی و از هر دین و ملیت، نسبت به ادای حقوق دیگران حساسیت نشان میدهد واین مطلب، حق و حقوق را فرازمانی و فرامکانی میکند. برخی از اندیشهگران و حکیمان بر این باورند که حجاب، حقالله است و در اینباره میگویند: «حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد و نه مال شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش میباشد. همه اینها اگر رضایت بدهند، قرآن راضی نخواهد شد، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حقالله مطرح است. لذا کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم.
قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ (نور؛31) ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.
از بحر زنان افضل طاعات، حجاب است
یادِ آنانی که پیش از ما
در میانِ درّه هائی سرد
جوینده یِ چخماق ها بودند ،
دلبسته یِ یک خواب در غارِ حیا بودند
پروانه یِ خورشید و ماه بودند !
آنان برایِ پوششی زیبا
همواره بی وحشت
با جنگ و با ضربت
در جنگلی آغشته با گرگ و پلنگ و خرس ها
چون شیرها
جنگنده ای پیروز در میعادگاه بودند !
وآنگهی در خویشتن
جز سادگی چیزی نمی دیدند !
آری ،
یاد بادا نامی از آنان
در مسیرِ خُفتگان و بی سرانجامان
خوب است بدانی بعضی از مردان خود را تحریم کرده به شما نگاه نمی کنند ...
اما خواهرم همه ی مردان این گونه خود را تحریم نمی کنند ...
پس شما خواهرم مردان را از دیدن بدنت تحریم کن ...
و بهانه کرده اند که ما دوست داریم آنجور بگردیم
و بخاطر دل خودمان میخواهیم و کاری به کسی نداریم و
از این دست حرفها، حقیقتأ بدنبال رفع این حد و حدودی است
که اسلام ایجاد کرده.
اسلام نفس امّاره ی آدمی را از این سرکشی مخرب مهار میکند.
حجاب، تنها سلاحی است که از هردو شخص مهاجم ومدافع، حفاظت میکند.
طهارت مورد اشاره دراین آیات، افزون بر عفت و پاکدامنی می تواند به طهارت و پاکی روحی آنان نیز اشاره داشته باشد، یعنی همسر بهشتی افزون بر آلوده نبودن به هر گونه گناه، ازنظر روحی نیز صفای باطن دارند و اگر در رذایل اخلاقی که معمولا به پیوند زناشویی آسیب می زند برآینه جانشان نمی نشیند.
در سوره مبارکه الرحمن در توصیف همسران بهشتی آمده است: "فیهن قاصرات الطرف کم یطمئهن انس قبلهم و لا جان"؛ در آن باغ ها دلبرانی فروهشته نگه هستند که دست هیچ انسی و جنی پیش از ایشان به آنها نرسیده است.
در تمام ادیان آسمانی وجود حجاب امری بدیهی و کاملاً آشکار است از ظهور حضرت آدم خلیفه خدا بر زمین تا کنون پیروان ادیان الهی دارای حجاب مشخص بوده اند و این امر شامل یکی از ده فرمان حضرت موسی (علیه السّلام) نیز می باشد . ادیان متناسب با فطرت زن و بر حسب شرایط خاص زمانی,حفظ حجاب و پوشش را برای زنان در نظر گرفته اند .در ادیان زرتشت ,یهودیت,مسیحیت و اسلام حجاب زن امری لازم و واجب شمرده شده است.
در دوره زرتشت زنان از لباسهای بلند و روسری استفاده می كردند علاوه بر اینها در خارج از خانه از روبند برای پوشاندن صورت استفاده می كردند.زرتشت با پند و اندرزهای خود حجاب را تحكیم می بخشید و حتی بعد از او در زمان داریوش حجاب با الزام بیشتری در بین زنان معمول بود.از آن جا که مرکز بعثت«اشو زرتشت» ایران بوده است و آن حضرت در زمینه اصل حجاب و پوشش زنان در جامعه خویش کمبودی نمی دیده است، با تأیید حدود و کیفیت حجاب رایج آن دوران، کوشید تا با پندهای، خود ریشه های درونی حجاب را تعمیق و مستحکم نموده، عامل درون را ضامن اجرا و پشتوانه استمرار و استواری حجاب معمول قرار دهد.
در دین زرتشت، لباس یا کیفیت خاصی برای حجاب زنان واجب نشده است؛ بلکه لباس رایج آن زمان که شامل لباس بلند، شلوار و سرپوش- یعنی چادر بر روی آن- بوده است، مورد تقریر و تنفیذ قرار گرفته است. هر چند که استفاده از سیدره و کشتی- لباس مذهبی ویژه زرتشتیان- توصیه شده است. البته بر هر مرد و زن واجب است که هنگام انجام مراسم عبادی و نیایش، سر خود را بپوشاند. در دین یهود هم نپوشاندن موی سر خلافی بود که مرتکب آن را مستوجب طلاق می ساخت.بدون تردید مبنای حجاب در شریعت یهود، آیات تورات بود که بر حجاب تأکید می نمود. کاربرد واژه«چادر» و «برقع» که به معنای روپوش صورت است، در آن آیات، کیفیت پوشش زنان یهودی را نشان می دهد.
مامان خوبم می دونم خیلی دوستم داری
دوست داری من رو خوشگل کنی و به همه نشونم بدی
ولی مامانی یه کوچولو فکر کن من قراره یه انسان باشم!
مامانی من عروسک نیستم که هرطوری لباس تنم کنی
آرایشم کنی ، جلو همه برقصونیم ، بغل هرکسی قرارم بدی
من رو با خودت آرایشگاه نبر ، تو به من حیا یاد بده ، پوشش
داشتن رو یاد بده ، دفاع از خودم رو یاد بده ،کسانی که بی
عفتی یادم بدن زیادن ،تو ...عروسک شدن واسه دل دیگران
رو یادم نده ...خواهش می کنم به من فرصت انتخاب بده
حجاب یک هدیهای الهی است که خداوند به بندگان خود عطا کرده است تا در سایه آن، زنان به سعادت حقیقی خود دست پیدا کنند. حجاب اثرات مختلفی بر زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی ما دارد، از این رو بیتوجهی به مسئله حجاب هرگز به نفع فرد و جامعه نیست. حفظ حجاب در بخش خانوادگی استواری آن را در پی داشته و کانون خانواده را استحکام میبخشد، به طوری که رسیدن به آرامش و اطمینان قلبی و تعادل شخصیتی در پرتو حجاب محقق میشود. با حفظ حجاب و پوشش مناسب دختران و زنان، بسیاری از بیماریهای اخلاقی جنسی ریشهکن شده و یا حداقل کاهش مییابد.
تدبیری که خداوند به کار برده تا زنان از جمال خود در جهت آرامش بخشی و اعتدال جامعه انسانی بهره گیرند، قرار دادن عنصر حجب و حیا در روح زن است. حیا و عفاف هم برای زنان لازم است و هم برای مردان تا گام از حریم اخلاق بیرون ننهند، اما به دلیل جاذبههای خاص و توانمندیهایی که خداوند در زن قرار داده عنصر حیا و عفاف ضرورت بیشتری یافته است. امنیت و آرامش خاطر از آثار حجاب اسلامی است.
انسان در پناه محافظ، احساس آرامش بیشتری دارد. پوشش اسلامی نیز نگهبان زن است، هر چه این پوشش کاملتر شود، درصد امنیت زنان بالا میرود؛ چرا که پوشش زنان در کاهش مفاسد اجتماعی نقش موثری دارد.
خیلی بحث خوبی انجام داده اید
بنده بیست بار این شعر مغزدار را خواندم
همه ما بایدتوجه داشته باشیم که توجه ما در جامعه ای زندگی میکنیم که قانون اساسی و قوانین مدون آن تحت لوای حکومت اسلامی قراردارد، گوهر اسلام، سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی و احکام اخلاقی و فقهی در راستای این غایت نازل شدهاند. این آموزههای هستیبخش از خالق حکیمی تجلی مییابد که به نیازهای روحی و جسمی، مادی و معنوی، فردی و اجتماعی کاملاً آگاه است. احکام الهی مربوط به پوشش زن نیز با این فلسفه و حکمت حکیمانه صادر شده است. زن با عنصر حجاب اسلامی، به تهذیب و تزکیهی نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته و زمینه رشد معنوی مردان را در اثر حفظ نگاه تأمین میکند.
پوشش اسلامی زن به منزلهی یک حفاظ ظاهری و باطنی در برابر افراد نامحرم است که مصونیت اخلاقی، خانوادگی، اجتماعی و پیوند عمیق میان حجاب ظاهری و بازداری باطنی را فراهم میسازد. حجاب اسلامی یعنی مصونیت نه محدودیت. مثال حجاب برای زن به قلعهای میماند که مردم برای حفظ جان خویش از ظلم و حملات وحشیان به دور خانههای خویش میسازند
نباید در رابطه با مسائل فرهنگی در بین مردم ترس ایجاد کرد، باید در این رابطه یک رفتار معقول و متعارفی داشته باشیم. باید برای حل مشکلات فرهنگی از ابزارهای دیگری استفاده شود؛ مثلا برنامههایی تهیه شود و در اختیار شبکههای اجتماعی قرار گیرد و به مردم آموزش داده شود که بد حجابی و یا سایر رفتارهای نادرست فرهنگی، چه آسیبی به خانواده و معنویت جامعه میزند و آنها باید در قبال این آسیبها پاسخگو باشند.
آن رفتاری که میتواند معضلات فرهنگی را از بین ببرد کار فرهنگی است نخبگان و هنرمندان، علما، حوزویان و دانشگاهیان همه باید در تولید برنامههای صحیح فرهنگی کمک کنند و به مردم مسائل فرهنگی را آموزش دهند. امر به معروف و نهی از منکر را باید به روش درست در جامعه پیاده کنیم نه این که این مقوله هم در قالب برخوردهای چکشی قرار بگیرد.
اگر فردی نمیتواند به اعصاب خود مسلط باشد نباید امر به معروف و نهی از منکر کند چرا که بدتر مرتکب حرام شده و با مردم درگیر میشود.
از مهمترین ریشههای شیوع روزافزون مسئلهی بدحجابی که در دو دههی اخیر، به وضوح در جامعه مشاهده میشود افزایش آستانهی تحمل افراد جامعه در مقابل این ناهنجاری و به عبارت دیگر، کاهش قبح و زشتی این عمل، در نظر افراد جامعه دانست.
در دوران پارس ها زنان محجوب ایرانی برای حفظ حیثیت طبقه ممتاز خود ، صورت خود را می پوشاندند و گیسوان خود را پنهان نگه می داشتند. پوشش زنان در زمان پارت ها تن پوشی است پرچین و بلند با کمربندی در ناحیه کمر بر روی قوزک پاها با چین های ظریف و فراوان می افتاد.
پوشش زنان قبل از اسلام و در دوران ساسانیان چادری بوده که گاهی آن را مانند زنان روستایی به دور کمر و یا پائین تر می بستند. در عهد ساسانی زنان چادر پر چین و گشاد بر سر می کردند که تا وسط ساق پا می رسیده است. چادر در زنان به شکل تن پوش رویی ، بی آستین گشاد و محیط بر بدن بوده.
حجاب در بین زنان ایرانی پیش از اسلام هم متداول بوده . چادر صرفا” به عنوان یکی از انواع تن پوشهای مورد قبول بر اساس معیارهای اسلامی بوده و همواره شکل یکسانی نداشته باشد.
زنان در این دوره از دامن یا شلوار گشاد و با پیراهن آستین دار که بلندی آن به سر زانو می رسید و پیراهنی دیگر که کوتاه و بدون آستین که روی پیراهن زیری پوشیده می شد ، استفاده می کردند و یک چادر سیاه رنگ سراسری که روی آن را می پوشاند. پوشش سر در دوران اولیه اسلام شامل تاج ، دیهیم ، کلاه ، عمامه ، مقنعه و چادر بوده و گاهی نیز از پیشانی بندهایی استفاده می کردند که مزین به جواهر بود.
به هر حال این پوشش از زمان طاهریان و سپس ایلخانیان ، صفویان و تا قاجار با تغییراتی وجود داشته است.
رهبر معظم انقلاب می فرمایند:
من می گویم چادر هم بهترین نوع حجاب است و هم یک نشانه ملی ماست که هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرکی از زن ندارد . اگر واقعا” کار اجتماعی و کار سیاسی و کار فکری به معنای تحریک باشد ، لباس رسمی زن می تواند چادر باشد که بهترین نوع حجاب است . البته می توان محجبه بود ولی چادر نداشت منتها همین جا هم باید آن مرز را پیدا کرد. عده ای از چادر فرار می کنند به خاطر این که هجوم تبلیغاتی غرب دامنگیرشان نشود . اما از چادر فرار می کنند به آن حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمی آورند چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار می دهد . تصور نکنیم اگر ما فرضا” چادر را کنار گذاشتیم ، آن مقنعه کذایی را درست کردیم دست از سر ما بر می دارند . آن ها به این چیزها قانع نیستند ، بلکه می خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان را در این جا مثل زمان شاه که زن اصلا حجاب و پوشش نداشت عمل شود.
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است.
1_ بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن؛
2_ بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است.
این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمیتوان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب میتواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می تواند از لغزش ها و گناه های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی میکند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شدهاند.
در واقع هر فردی از هر طبقه اجتماعی و از هر دین و ملیت، نسبت به ادای حقوق دیگران حساسیت نشان میدهد واین مطلب، حق و حقوق را فرازمانی و فرامکانی میکند. برخی از اندیشهگران و حکیمان بر این باورند که حجاب، حقالله است و در اینباره میگویند: «حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد و نه مال شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش میباشد. همه اینها اگر رضایت بدهند، قرآن راضی نخواهد شد، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حقالله مطرح است. لذا کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم.