پایگاه خبری آوای رودکوف:استاد محمدرضا جعفری ، شاعر و نویسنده یِ کشورمان با ارسالی شعری با خانواده جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ابراز همدردی کرد:
باید از کوه سُخن گفت ولی
با دنا هیچ نگفت !
تا بداند که چرا اینگونه
داغ ها بر دلِ ما بنهاده !
باید از برف سخن گفت ولی
با زمستانِ پُر از آه و بلا هیچ نگفت !
باید از باران گفت
باید از سیطره یِ طوفان گفت
باید از حسرتِ مردان و زنان
با نسیم و نفسِ بُستان گفت !
تا بدانند که ما غمناکیم
و برایِ دلِ خود می خوانیم ،
و کنون با کمری بشکسته
همگی منتظرِ بویِ خُوشِ گل هائیم !
عضویت در خبر نامه
خیلی غمناک
( و طلب یارى کنید از خدا به صبر کردن در مصائب (بعضى گفته اند: مراد، روزه، و صبر در تشنگى و گرسنگى آن است) و طلب یارى کنید و مساعدت خواهید در رستگارى دنیا و آخرت از خدا، به نمازگزاران البته نماز، سنگین و گران است مگر بر کسانى که حال خضوع و ذلت به درگاه خدا دارند، که ایشان از نماز، سنگینى نبینند و بلکه لذت برند
با دنا هیچ نگفت !
تا بداند که چرا اینگونه
داغ ها بر دلِ ما بنهاده !
....................
حرف دلم را این شاعر عزیز گفت
من از بازماندگان هستم که دیگر به دنا نگاه هم نمی کنم
ای خدا
ای خدا
صبر به پدران ومادران انها بده
گرچه تاکنون ضعفهایی در عملکرد وزارت راه مشهود بود اما نمایندگان به این اجماع نرسیده بودند که مشکل، مدیریت آقای آخوندی است اما با سانحه هوایی اخیر و جان باختن 66 نفر از هموطنانمان، این اجماع حاصل شد و نمایندگان ملت به طور جدی پیگیر این بحث هستند.
شما اصحاب رسانه به اطلاع مردم برسانید که نقص فنی هواپیمایی ATR کاملا شایعه است و علت سانحه شرایط جوی و منطقه نامناسب فرودگاه یاسوج است.متاسفانه فرودگاه یاسوج در رشته کوههای دنا احاطه شده است و همین موضوع باعث شده فرود هواپیماها بسیار سخت باشد و به طور قطع در شرایط جوی نامناسب امکان سانحههای هوایی در این منطقه وجود دارد
دنا دبگر با تو قهرم
دنا دبگه نگاهت هم نمی کنم
هنی هم سی تو دل مون ایزنه جوش
شص و شیش آدم آوردن پنا وت
یه شهری نه زدی کردی سیه پوش؟
دنا جونی تو دونی وت نیومه
نشون سر ای نشونی وت نیومه
غضب کردی ومون من عیش بارون
ذری نامهربونی وت نیوم
لطفا شما که همه ی نظرات ر منعکس می کنید این را هم منعکس کنید که دلایل فنی یا مسن بودن هواپیما یا شرایط جوی و خطای دید خلبان از جمله فرضیات سقوط هواپیماست اما تا پیدا نشدن جعبه سیاه و بررسی دقیق اطلاعات آن نمیتوان اجازه پرواز هواپیماهای ای تی آر قدیمی را داد.
رضائی هستم از کمیسیون عمران مجلس
«انگار همهچیز دست بهدست هم داد تا خانواده دکتر پروازشان آسمانی شود.» این را یکی از آشنایان دکتر دانشی میگوید. زن جوان توضیح میدهد: نرگس خوبانی همسر آقای دکتر بود. ما سالهاست همدیگر را میشناختیم. نرگس مهندسی پزشکی خوانده بود اما بهخاطر بچههایش خانهداری را انتخاب کرد. چهارشنبه هفته گذشته نرگس به من گفت که ایلیا پسرش اصرار دارد جشن تولد امسالش را در خانه پدربزرگ و مادربزرگش(پدرومادر نرگس) در یاسوج بگیرند. آنها 2پسر داشتند؛ سیدطاها متولد81 و سیدایلیا متولد84. پنجشنبه سوم اسفند تولد ایلیا بود. آن روز من و نرگس با موبایلمان وارد سایت شدیم و پروازها را چک کردیم. معمولا خانواده دکتر با هواپیما به شیراز میرفتند و از آنجا راهی یاسوج میشدند اما اینبار بچههایش اصرار داشتند که مستقیم برای یاسوج بلیت بگیرند. میگفتند حوصله ندارند از شیراز تا یاسوج را با ماشین بروند. ما برای صبح دوشنبه(یک روز قبل از حادثه) بلیت گرفتیم اما وقتی هواشناسی را چک کردیم دیدیم یاسوج هوای نامساعدی دارد. نرگس گفت بهخاطر بدی هوا، دوشنبه را کنسل کنیم و یک روز جلوتر بگیریم یعنی یکشنبه، که ایکاش هرگز کنسل نمیکردند و همان روز دوشنبه میرفتند
و ابراز همدردی
سرنشینان هواپیمای تهران - یاسوج، هرکدام سرنوشت عجیبی داشتند. یکی از آنها محمود بهشتی هفتادور پرسنل امنیت پرواز بود. او متولد سال65 و لیسانس روابط عمومی بود و از 18سالگی در قسمت امنیت پرواز کار میکرد. خواهر محمود با گریه سرنوشت عجیب برادرش را بازگو میکند و به همشهری میگوید: قرار بود یکشنبه برادرم سوار هیچ هواپیمایی نشود و پیش مادرم برود اما لحظه آخر به جای همکارش راهی سفر مرگ شد. او میگوید: پدرم 40روز پیش فوت شد و مادرم سکته کرده بود. ما بچهها قرار گذاشته بودیم هر روز یک نفر پیش مادرمان باشد. دلمان نمیآمد او را تنها بگذاریم. یکشنبه هم قرار بود برادرم پیش مادرم باشد. برای همین، شنبه ظهر سرکار رفت و گفت هر پروازی که یکشنبه باشد را کنسل میکند. وی ادامه میدهد: 5صبح یکشنبه با او تلفنی صحبت کردم و به من گفت یک پرواز به او خورده و تا 9 برمیگردد. اما گویا لحظه آخر از او خواستهاند که به جای آن سوار هواپیمای تهران - یاسوج شود. برادرم اینبار به همسرش زنگ زده و از او خواسته تا پیش مادرمان برود. به او گفته که جای همکارش سوار این هواپیما میشود و تا ساعت یک ظهر به تهران برمیگردد. این آخرین تماس او با همسرش بود. او پرواز کرد و پیش پدرمان که بهشدت به او وابستگی داشت، رفت و ما امروز هم به عزای پدرمان نشستیم و هم برادرمان. در این سالها مدام برادرم به سفر داخلی و خارجی میرفت. پیش آمده بود که حادثه رخ بدهد اما فکرش را نمیکردیم که در نهایت، جانش را پای کارش میگذارد.
بنده خلبان هستم و اطلاعات جامعی به طبع شغلم در مورد هوانوردی دارم. از این که میبینم خیلی از همونام نظرات غیر کارشناسی میدن خیلی ناراحت میشم. دوستان خواهش میکنم در مورد چیزی که شناخت کامل در موردش ندارید نظر ندید. خود منم هیچوقت نمیتونم در مورد همه ی هواپیماها اظهار نظر کنم.
جالبه که بررسی سانحه و فهمیدن علت حادثه گاهی اوقات تا یک سال و با زحمت کارشناسان طول میکشه بعد برخی از عزیزان تو سه ساعت بعد سقوط اونم از راه دور و دیدن عکسش تو اینترنت میفهمن دلیل سقوطش چی بوده!
- اینکه هواپیمایی قدیمی یا نو حساب میشه و قابل پرواز هست یا نه رو قوانین هوانوردی تعیین میکنه نه سن و سال. ماشین نیست که بگیم ده ساله دویده دویست هزارتا رفته پس بدرد نمیخوره یا 1 سال از تولیدش میگذره پس نو هست.
-در مورد وضعیت بد آب و هوایی هم لازمه که بگم با چک کردن کد METAR، TAFOR هواشناسی میفهمیم که هوا خیلی بد نبوده که این بد بودن هوا هم تعریف و لیمیت خاص خودش رو برای باد و دما و بارون و... داره.
-دوستان لندینگ و تیک آف بد نشونه ایراد داشتن هواپیما نیست که بعضیا میگن از روی لندینگش معلوم بود هواپیمای بدیه!
- عزیزان این رو بدونید که بحث های سیاسی هیچ ارتباطی با صحت و سلامت یک پرواز ندارند. همه چیز پرواز طبق قانون مصوب بین المللی ICAO باید انجام بشه مگر در شرایط خاص که اونم از قبل تعیین شده.
- دوستان بعضیا میگن هواپیمای ملخی کلا بده و نباید ازشون استفاه بشه هیچ دلیلی منطقی وجود نداره که ما این حرفو بزنیم. هواپیماهای آموزشی CIVIL، پرنده های آموزشی ارتش و سپاه و ناجا، پرنده های گشت زنی و تفریحی، خیلی از پهبادها و ... همشون ملخی هستند.
و اصلا نباید از این هواپیمای بر فراز کوههای بلند ایران استفاده کرد, زیرا یخ زدگی عامل بسیار مهمی برای سقوط این هواپیماست.
کاربرد این هواپیما برای دشت و جاهای هموار و کم ارتفاع است.
بنابر یک تحقیق، دلیل اصلی ۵۰ درصد از سوانح هوایی منجر به مرگ، "خطای خلبان" است
وقتی هواشناسی اعلام میکند که شرایط جوی مساعد نیست نباید هیچ پروازی صورت بگیرد
در کشور ما به علت تحریمها ،قطعات مورد نیاز صنعت هوایی به منظور تعمیرات اساسی و ...هواپیماها با تاخیر به دستمان میرسد
خیلی درد سنگینیه
خیلی سخته
مرحبا به استاد جعفری که همواره برای رضای خدا زیباترین شعر را می سرایند
کاش قامتت کوتاهتر بود