« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱
آموزش و پرورش
طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش تعداد معاونت ها و ادارات کل آموزش و پرورش کاهش می یابد و به نظر می رسد معاونت تربیت بدنی و سلامت گزینه احتمالی اولین تغییر سال ۹۷ خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از مهر، وزیر آموزش و پرورش به تازگی در گفتگویی اعلام کرده است تعداد معاونت های این وزارتخانه بنا به تکلیف سازمان امور اداری و استخدامی باید به ۵ معاونت کاهش پیدا کند. وی درباره اینکه کدام معاونت حذف یا کدام معاونت ها در هم ادغام می شود و اینکه آیا این تغییر ساختار سازمانی مشمول دیگر بخش های آموزش و پرورش هم می شود یا نه سخنی به میان نیاورده و تنها به همین نکته و ذکر این موضوع که ادارات کل ذیل معاونت ها نیز باید کاهش پیدا کند، بسنده کرده است.

وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر ۶ معاونت دارد: معاونت آموزش ابتدایی، معاونت آموزش متوسطه، معاونت پرورشی و فرهنگی، معاونت تربیت بدنی و سلامت، معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی. که در ذیل معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی ۳ اداره کل امور اداری و تشکیلات، تعاون و پشتیبانی و مالی و ذی حسابی فعالیت می کند و یک دفتر برنامه بودجه. ذیل معاونت پرورشی نیز اداره کل امور تربیتی و مشاوره و امور قرآنی و عترت و نماز فعال است و یک دفتر فرهنگی و هنری نیز وجود دارد. باقی معاونت ها زیر مجموعه هایشان دفاتری است شامل دفتر پیش دبستانی و دبستان و عشایر در زیر مجموعه معاونت آموزش ابتدایی، دفاتر متوسطه اول و متوسطه دوم و فنی و حرفه ای و کاردانش زیر مجموعه معاونت آموزش متوسطه و دفاتر تربیت بدنی و سلامت و آسیب های اجتماعی زیر مجموعه معاونت تربیت بدنی و سلامت. معاونت حقوقی و امور مجلس نیز سه دفتر در زیر مجموعه خود دارد.

اگر منظور وزیر فقط حذف یک معاونت از ۶ معاونت است نزدیک ترین گزینه احتمالی ادغام دو معاونت پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی و سلامت و یا تبدیل معاونت تربیت بدنی و سلامت به اداره کل است. به نظر می رسد عملا با توجه به کارکرد هر کدام از معاونت ها حذف دیگر معاونت ها عملی نیست. معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه و توسعه مدیریت و پشتیبانی عملا کارکردهای گسترده ای دارند و وزیر آموزش و پرورش نیز در این مدت روی همراهی معاونانش در این معاونت ها حساب ویژه ای باز کرده است. همانطور که پیش از این خبرهایی از ادغام دو معاونت ابتدایی و متوسطه به گوش می خورد اما با مخالفت هایی رو به رو شد و حالا با توجه به شعارهای بسیاری که وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت دوران دبستان داده است بعید است این معاونت از استقلال خارج شود.

از سوی دیگر با توجه به اهداف سند تحول بنیادین و تاکید بر بعد تربیتی و شادابی و سلامت و سبک زندگی به جای آموزش محوری دو معاونت پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی و سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردارند اما واقعیت این است که در چارت سازمانی شاید کمترین بودجه و امکانات را در اختیار دارند و نوع فعالیت آنها از یک جنس تعریف می شود. هر چند ادغام این دو معاونت و یا تبدیل هر کدام از آنها به اداره کل می تواند آسیب های جدی در راستای تحقق سند بنیادین داشته باشد اما نگاهی به حذف شیر مدارس، تعطیلی عمده فعالیت های تربیت بدنی در مدارس با توجه به کمبود فضا و فعالیت های آموزش و پرورش در حوزه آسیب های اجتماعی نشان می دهد این معاونت بیش از سایر معاونت ها در خطر حذف قرار می گیرد. البته در صورت حذف این معاونت همانطور که اشاره شد عملا تعارضی با تحقق سند تحول بنیادین را پیش رو خواهیم داشت.

از سوی دیگر باز هم به رغم تاکیدات سند تحول بنیادین بر امور تربیتی به نظر نمی رسد سه اداره کل زیر مجموعه معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی دستخوش تغییر شود و نتوان آنها را در حد یک دفتر در وزارتخانه تقلیل داد چرا که این معاونت به طور مستقیم با فرهنگیان و حقوق آنها در ۳۱ استان و همچنین بودجه استان ها در تعامل است و نیاز به نماینده در بخش های مختلف در استان ها دارد.

اما دو اداره کل زیر مجموعه معاونت پرورشی و تربیتی نیز اینجا می تواند گزینه های احتمالی باشد. به طور قطع تبدیل اداره کل قرآن، عترت و نماز به دفتر می تواند تبعات سیاسی برای آموزش و پرورش داشته باشد و همچنین با توجه به تاکیدات نظام آموزشی و سند تحول بنیادین بر آموزه های قرآنی نیز این موضوع تقریبا منتفی به نظر می رسد اما اداره کل امور تربیتی و مشاوره بدون کمترین هزینه اجتماعی می تواندتبدیل به دفتر شود. حتی با وجود آنکه این کار نیز تبعات منفی بسیاری برای سیستم آموزشی دارد اما عدم توجه آموزش و پرورش در این سال ها به قدرتمند کردن این اداره کل، این کار را برای آموزش و پرورشی ها می تواند آسان کند.

آموزش و پرورش در حال حاضر ۵ سازمان دارد که هر کدام در جایگاه های متفاوتی نسبت به معاونت ها قرار دارند. به طور مثال سازمان نوسازی و تجهیز مدارس فعالیت بسیار گسترده ای در سطح کشور دارد و ردیف بودجه ای قابل تامل در بودجه آموزش و پرورش. اما سازمان کودکان استثنایی را شاید بتوان کم اهمیت تر از یک معاونت به شمار آورد. هر چند همه سازمان های آموزش و پرورش فعالیت های گسترده ای در سطح کشور دارند.

یک احتمال دیگر در تغییر و تحولات آموزش و پرورش این است که یکی از معاونت ها و یا دو معاونت ادغامی به سازمان تبدیل شود که در این صورت عملا فقط از نظر اسمی یک تغییراتی در چارت صورت گرفته و آنچه مدنظر سازمان امور اداری و استخدامی است برآورده نمی شود و ضمن اینکه پروسه تبدیل یک معاونت به سازمان نیز روند خود را باید طی کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: