« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
میانگین سن در اولین ازدواج زنان کهگیلویه و بویراحمد؛
ازدواج زودهنگام دختران، اتفاق جدیدی نیست، اما هر قدر هم که تکراری باشد، باز هم درد و رنج یکسانی دارد، برای دخترانی که مادر می‌شوند، برای فرزندانشان و برای ما، حتی اگر فرسنگ‌ها از آنها دور باشیم.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،آمارهای جهانی از ازدواج دختربچه‌ها نشان می‌دهد به 750 میلیون دختربچه ازدواج زودهنگام تحمیل شده است که نیجر رتبه اول را در این زمینه دارد. در ایران هم اگرچه آمار دقیقی در دست نیست و شاید بتوانیم بگوییم در رتبه‌های اول ازدواج کودکان قرار نداریم، اما باز هم تلاش‌های فعالان اجتماعی برای ریشه کن کردن این اتفاق، تاکنون کاملا مثمرثمر نبوده است و در تب و تاب تلاش‌های نمایندگان مجلس برای افزایش سن ازدواج و در بحبوحه مخالفت‌ها، همچنان این کودکان هستند که قربانی می‌شوند، کودکانی که باید زودتر از موعد رخت و لباس عروسی به تن کنند و راهی خانه‌ای که برایش بخت نام گذاشته‌اند، شوند. خانه بختی که دختربچه‌ها را از ادامه تحصیل دور می‌کند و در عوض برایشان بیماری‌های ناشی از ازدواج زودهنگام، افسردگی و ... به همراه می‌آورد.

این اخبار ناخوشایند بود که باعث شد نمایندگان مجلس، مخصوصا زنان نماینده به این اتفاقات واکنش نشان دهند و پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس، با بیان اینکه به دنبال توافق ۱۳ یا ۱۵ سالگی برای ازدواج کودکان هستیم، اعلام کند که‌ طبق فتوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی بلوغ عقلی نیز برای ازدواج کودکان ضروری است.

او از دیدار فراکسیون زنان مجلس با علما و مراجع در قم خبر داد و گفته است که برای ازدواج کودکان از آیت الله مکارم شیرازی فتوا گرفته شد که درکنار بلوغ جسمی بلوغ فکری و عقلی نیز باید وجود داشته باشد، بنابراین این فتوا در حل مشکل سن ازدواج کودکان بسیار کمک کننده است؛ البته به گفته یکی از علما برای بسیاری از مسائل نیازمند ورود شرع نیست.

سلحشوری با بیان اینکه مانع‌تراشی‌ها موجب ناامیدی نمایندگان زن نشده است،گفت: درخصوص سن ازدواج کودکان بررسی‌ها همچنان ادامه دارد، البته دراین مسیر مخالفت‌هایی نیز وجود دارد که این مخالفت‌ها به نوعی سد راه تصویب قانون دراین زمینه است.

اما کدام استان‌ها بیشترین و کدام استان‌ها کمترین سن ازدواج دختران را دارند؟ آنچه در سایت معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره ویژگی‌های زناشویی زنان در استان‌های مختلف آمده، جدول‌های زیر را درباره سن اولین ازدواج زنان نشان می‌دهد و خبری از آمار درباره ازدواج‌های کودکان نیست. این در حالی است که بسیاری از فعالان اجتماعی معتقدند، ازدواج‌های کودکان، به ثبت نمی‌رسد و نباید به آمار ثبت شده تکیه کرد بلکه نیازمند پیمایش‌های جدی در این زمینه هستیم مخصوصا از طرف نهادی مانند معاونت امور زنان .

10 استان‌ با بیشترین سن در اولین ازدواج زنان

نام استان

میانگین سن در اولین ازدواج زنان

ایلام

26.438

کهگیلویه و بویراحمد

25.226

کرمانشاه

25.193

لرستان

24.903

تهران

24.374

فارس

24.187

خوزستان

24.178

گیلان

23.977

کرمان

23.901

چهارمحال و بختیاری

23.866

10 استان با کمترین سن در اولین ازدواج زنان

نام استان

میانگین سن در اولین ازدواج زنان

آذربایجان شرقی

23.06

مازندران

23.05

استان مرکزی

23.02

قزوین

22.88

سیستان و بلوچستان

22.84

خراسان جنوبی

22.68

خراسان شمالی

22.37

قم

22.29

یزد

21.84

خراسان رضوی

21.73

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین