« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸
علمی پزشکی
هیچ فردی در طول روز آن قدر گرفتار نیست که نتواند نیم ساعت، فارغ از هر کاری برای غذا خوردن زمان صرف کند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، روز به روز به تعداد افرادی که عادت دارند در حین تماشای تلویزیون یا کار با رایانه غذا بخورند افزوده می‌شود. اکثر افراد هم نداشتن زمان را بهانه ای برای این عادت نادرست اعلام می‌کنند که اصلا قابل قبول نیست.

در واقع غذا خوردن در حین تماشای تلویزیون باعث می‌شود ما بیش از نیاز واقعی مان غذا بخوریم.

بچه‌ها بیشتر در معرض این عادت نادرست خانوادگی قرار می‌گیرند. نتایج یک پژوهش جدید در آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد غذا خوردن در مقابله تلویزیون باعث چاقی می‌شود، بچه هایی که در مقابل تلویزیون غذا می‌خورند بیشتر در معرض دریافت چربی، قند و دریافت کالری اضافه هستند.

کودکان به طور متوسط روزانه دو ساعت را برای تماشای تلویزیون صرف می‌کنند، در طول این مدت نیز از زمان استفاده کرده و صبحانه، ناهار یا شام می‌خورند، البته زمان تماشای تلویزیون برای آن‌ها بهترین زمان برای خوردن سیب زمینی سرخ کرده، بیسکوییت، آبنبات، نوشابه و هله هوله های دیگر که معمولا سرشار از میزان زیادی چربی و قند هستند است.

علاوه بر این، تماشای تلویزیون به قدری حواس بچه‌ها را پرت می‌کند که متوجه سیری و دست کشیدن از غذا نمی‌‌شوند، این کار بدون شک به افزایش وزن و کسب عادت های نادرست غذایی در آن‌ها منجر می‌شود.

نتایج پژوهش دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد مشکل اصلی تلویزیون است. در واقع زمانی که کودک یا هر فرد دیگر در هر سن و سالی مقابل تلویزیون غذا می‌خورد متوجه کیفیت و طعم غذا نخواهد شد، این کار باعث می‌شود فرد بدون توجه به احساس سیری به غذا خوردن ادامه دهد و مغز مجال ارسال سیگنال های سیری به معده را نداشته باشد. از این رو افراد بزرگسال نیز همانند کودکان در معرض آسیب های غذا خوردن در حین تماشای تلویزیون قرار دارند.

مساله دیگر این است که ما بدون توجه و به روشی مکانیکی این مواد غذایی را به دهان می‌بریم بدون این که متوجه باشیم چه می‌خوریم. این کار علاوه بر اضافه وزن باعث مشکلات گوارشی مانند معده درد نیز می‌شود.

علاوه بر این زمانی که بدون توجه و آگاهی غذا می‌خوریم بدن عادت می‌کند بیش از پیش نیاز به خوردن پیدا کند که این کار برای سلامتی مضر است. متخصصان بر این باور هستند افرادی که عادت دارند در مقابل تلویزیون غذا بخورند در مقایسه با افرادی که سر سفره یا میز، غذایشان را می‌خورند، بیشتر میل به پرخوری دارند.

خطرات غذا خوردن در مقابل رایانه

احتمالا شما هم افرادی را دیده اید که بشقاب غذا را روی میز کار قرار داده و یا ساندویچ به دست، مقابل رایانه مشغول خوردن و کار کردن هستند. متأسفانه غذا خوردن در حین کار کردن با رایانه نیز به‌اندازه غذا خوردن در حین تماشای تلویزیون برای سلامتی مضر است. کار کردن زیاد با رایانه علاوه بر این که مشکلاتی مانند کم تحرکی، مشکلات بینایی، وضعیت ناصحیح بدن و غیره دارد فرد را به سمت تغذیه نامناسب هدایت می‌کند. نتایج پژوهش‌ها نشان داده‌اند که غذا خوردن در مقابل رایانه می‌تواند باعث بروز آلرژی‌ها و یا بیماری‌ها شود و احتمال ابتلا به چاقی مفرط و مشکلات دیگر مرتبط با آن مانند کلسترول بالا را افزایش می‌دهد.

میز کار و صفحه کلید رایانه چهار صد برابر باکتری بیشتری از توالت دارد. البته مشکل به همین جا نیز ختم نمی‌‌شود؛ میدان الکترومغناطیسی که از طریق رایانه ایجاد می‌شود باعث تخریب ساختار مولکولی مواد غذایی و آب شده و به این ترتیب نیز به سلامتی آسیب می‌زند. همچنین غذا خوردن در فضای آلوده ی کاری می‌تواند باعث بروز آنفولانزا، دردهای عمومی و آلرژی‌ها شود.

در واقع با این کار نه تنها ناهارتان ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد بلکه همین غذا می‌تواند باعث بروز مشکلات و تغییراتی در بدن شود که از بدترین آن می‌توان به پارکینسون و آلزایمر اشاره کرد. البته شکی نیست که ما در خصوص بیماری هایی صحبت می‌کنیم که در طولانی مدت بروز می‌کنند. بنابراین اگر هم اکنون مشکلی احساس نمی‌‌کنید خود را در حاشیه امن تصور نکنید. این قبیل عادت‌ها در طولانی مدت اثرات خود را بروز می‌دهند.

رایانه و تلویزیون فرقی نمی‌‌کند؛ غذا خوردن در حین کار کردن با رایانه تمام اثرات غذا خوردن در حین تماشای تلویزیون را نیز دارد.

توصیه ‌هایی برای ترک عادات اشتباه غذاخوردن

کافی است در طول روز یک زمان مشخصی را برای صرف ناهار اختصاص دهید. شب‌ها نیز در حین صرف شام تلویزیون را برای دقایقی خاموش کنید. اگر کارتان زیاد است زمان ناهار را کوتاه کنید اما هیچ گاه در حین کار کردن با رایانه ناهار نخورید. با رعایت همین توصیه های ساده بدنتان ممنون شما خواهد بود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین