یاداشت / دکتر فضل الله جهان آرا
نهم دی روز راندن و نه گفتن مردم به خروج کنندگان از دین و فتنه انگیزانی است که به حکم امام گردن ننهادند وخواهان بدعتی بودندکه ریشه درنهروان دارد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-دکتر فضل الله جهان آرا:بصیرت از نظرلغوی به معنای بینش، آگاهی، زیرکی، روشندلی و چشم خرد می باشد و از واژة(ب-ص-ر)گرفته شده است؛که همراه با واژة چشم به کارمی رود و مقابل دیدة حسی و ظاهری، به معنای دیده و بینایی درونی و شهودی کاربرد دارد.
بصیرت دراصطلاح عبارت است از قوه ای در قلب شخص،که به نور قدسی منور بوده، بوسیلة آن حقایق اشیاء و امور را درک می کند همانگونه که شخص بوسیله چشم، صُوّر و ظواهر اشیاء را می بیند(لسان العرب،ابن منظور،ج4،ص65،واژة بصر) بصیرت در اصطلاح عرفا قوه ای است مر قلب را که بنور قدس منور باشد و بوسیله آن قوه حقایق و امور پنهانی اشیاء دیده می شود، و آن قوه نسبت به قلب در حکم دیده است نسبت بروح. آدمی بوسیله آن ظواهر و صُوّر اشیاء را می بیند و این قوه را حکما قوه عاقله نظریه نامند و چون این قوه به نور قدس منور و به راهنمایی و هدایت حق پرده آن برداشته شود حکما آن را قوه«قدسیه» نامند.
طبرسی صاحب مجمع البیان فی تفسیر القرآن درتعریف بصیرت می گوید:«بصیرت، بیّنه ودلیلی است که هرچیزی به وسیلة آن آنگونه که هست دیده می شود». زمخشری، بصیرت را نورقلب می داندکه آدمی بوسیلة آن، آگاهی پیدا می کند؛ آنچنان که بصرنورچشم است که توسط آن می بیند». بیضاوی صاحب اثر انوارالتنزیل و اسرارالتاویل درتعریف بصیرت گفته اند: بصیرت برای قلب، به منزلة چشم برای بدن است و از آن جاکه حق به وسیلة آن، آشکارمی گردد ودیده می شود، دلیل نامیده می شود.
عده ای گفته اند: شناخت روشن و یقینی از دین، تکلیف، پیشوا، حجت خدا، راه ،دوست و دشمن، حق و باطل بصیرت نام دارد. این واژه از چنان جایگاهی در فرهنگ اسلامی برخوردار است که علی(ع) تیغ زدن برای خدا در میدان جنگ را منوط به داشتن بصیرت عنوان می نماید و می فرماید:«حملوا بصائرهم علی اسیافهم» بصیرت های خویش را بر شمشیرهایشان سوارکردند: و در جایی دیگر می فرماید.«اگر دیده بصیرت،کور باشد نگریستن چشم سودی نمی دهد».
بصیرت چنان معنایی فراگیر و خاص و عام پسند به خود گرفته که کور واقعی را نابینا نمی داند بلکه کور واقعی را کسی می داند که ضمیرش بویی از شناخت نبرده به همین جهت پیامبر اسلام می فرماید.«کور آن نیست که چشمش نابینا باشد بلکه کور واقعی آن کسی است که دیده بصیرتش کور باشد» این حدیث حاوی اهمیت شناخت و به کاربستن بصیرت در تمام زمینه های زندگی و اعمال بخصوص اعمال فردی و اجتماعی است که در صورت نبود بصیرت کافی آدمی را از صراط مستقیم منحرف و باعث خروج و افتادن در پرتگاه های این دنیوی و آن دنیوی می کند.
حضرت علی(ع) در این باره می گوید :«با بصیرت کسی است که بشنود و بیندیشد، نگاه کند و ببیند، از عبرت ها بهره گیرد آنگاه راه روشنی را بپیماید که در آن از افتادن در پرتگاه ها به دور ماند».
عنصربصیرت به معنای درک و شناخت صحیح توانمندی تحلیل ماهیت های جامعه، نقش اصلی در محارست از جامعة اسلامی دارد.
اگر افراد یک جامعة اسلامی آگاهی و شناخت غنی از آموزه های دینی و مسائل روز نداشته باشند به سهولت در دام توطئه های دشمنان گرفتارخواهند آمد و دین، ماهیت، آزادی و آزادگی خود را فدای آرزوهای شوم وشیطانی آنها می کنند.
اهمیت بصیرت زمانی شکل واقعی خود را نشان می دهد که محورهمة افعال انسانی باشد و عکس العملهای متفاوت افراد مطابق آن شکل گیرد. درمقام جمع بندی، می توان گفت که بصیرت امری فراتر از رؤیت ظاهری است و آن ادراک حقایق و رؤیت اشیا است آنگونه که هستند و این امر، توسط ادلّه و براهین به وقوع می پیوندد.
نهم دی برگی زرینی است که ماندگاری آن در تاریخ ایران از جاودانه ترین پویشهای مردمی است در پرتو این روز درخشش انوار الهی چشم دشمنان دین و نظام را کور کرده، وچنان عظمتی ایجاد کرده که استقلال ، بصیرت و عزت یاران اسلام و نظام، شجره طیبه دین و دینداری را بیمه کرده است.
این روز نمایش ظهور کامل حق در مقابل باطل بود. زیرا نقاب واقعی را از چهرة مدعیان فتنه انگیز که سالها با نقاب انقلابی گری درصفوف مردم نفوذ کرده اند.کنار زده و ماهیت ابلیس صفتانه آنان و جنود شیطانی و مکر و خدعه اهریمنشان را هویدا ساخت.
فتنه 88 بسی بالاتر و مخوف تر از جنگ احزاب (خندق) بود زیرا گرگ صفتان ملبس به لباس میش به زعم خود قصد یکسره کردن نظام را در سر پرورانده بودند اما غافل از آن بودند که حب و دوستی اهل بیت و اسلام چنان در خون مردم ولایتمدار رسوخ کرده که امواج سهمگین و طوفانهای مهیب تر از این حرکت شنیع خللی در اراده ی پولادین فرزندان عاشورایی ایران اسلامی ایجاد نخواهدکرد. عظمت این حماسه چنان ارزش والایی به خودگرفته که امام خامنه ای درتوصیف آن فرمودند: «مردم عزیز ما در روز نهم دی ، آن چنان عظمتی از خود نشان دادند که دنیا را خیره کرد».
حماسة نهم دی نماد بصیرت مردمی است که نه تنها تاریخ روایی که تاریخ مکتوب اسلام چنان پویشی را با چنین مردمی سراغ ندارد.
نهم دی روز راندن و نه گفتن مردم به خروج کنندگان از دین و فتنه انگیزانی است که به حکم امام گردن ننهادند وخواهان بدعتی بودندکه ریشه درنهروان دارد. نهم دی ماه روز مطرود و مردودی تعدادی ازخواص بی بصیرت است که بسان فرعون طغیان پیشه کردند و ندای الهی اذهب الی فرعون انه طغی طنین انداز فریادهای مردمی بود که مهر باطل بر عملکرد فرعونیان زمانه زده اند وآب پاکی بر سر و روی مغضوب آنان ریخته اند تا داغ این ننگ را هیچ آبی نزداید و صورت و سیرت کریه ایشان بیش ازپیش برای مردم و تاریخ نمایان باشد.
این حماسة تاریخی و روز بصیرت و میثاق مردم با ولایت الهی بر رهبرمعظم انقلاب و ولی نعمتان مسئولین (مردم)گرامی باد.
دکتر فضل الله جهان آرا/شهرستان بهمئی/هفتم دی ماه 1397
عضویت در خبر نامه