« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۱۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
وحید حاج سعیدی
دست های هنر مندش نخ های رنگی را به دار قالی پیوند می زند. آیشان دختر ترکمن صحرا نقش خاطرات را بر روی دار قالی حک می کند ولی نگاه روزانه به کیف مدرسه ای دست بافی است که مادرش برای ادامه تحصیل او در مقطع راهنمایی دوخته بود. اما سال ها قبل مشکلات اقتصادی مانع از ادامه تحصیل آیشان شد. حالا آیشان بزرگتر شده و اوضاع اقتصادی خانواده بهتر شده است. پدرش با ادامه تحصیل او موافقت کرده و او می تواند با تحصیل در مدارس آموزش از راه دور، به جای گره زدن رویاهایش به دار قالی، رویاهایش را در مدرسه جستجو کند! آیشان می داند برای رسیدن به رویاها هیچ وقت دیر نیست...
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:در عصر حاضر که کشور های سلطه جو تمام تلاش خود را در متوقف ساختن جریان پیشرفت همه جانبه و تولید علم و ثروت در کشور های در حال توسعه ، متمرکز کرده اند ، اهمیت آموزش و تربیت نسلی آگاه و هوشمند در مواجهه با توطئه های سازمان یافته این کشور ها بر هیچکس پوشیده نیست. در این وادی ساده انگارانه است که اگر آموزش را فقط در طریق مدارس عادی بجوئیم و از سایر راهکار ها و شیوه های نوین یاددهی و مدارس خاص صرف نظر کنیم.

نوع ساختار و بافت برخی جوامع روستایی و حتی شهری به گونه ای است که امکان ادامه تحصیل برای فرزندان میسر نیست و فرزندان این خانواده ها علی رغم علاقه وافر به یادگیری و طی مدارج تحصیلی، باید همپای خانواده برای امرار معاش تلاش کنند و در این شرایط از ادامه تحصیل باز می مانند. سخن در باب بی سوادی و کم سوادی در این مقال نمی گنجد و همگان بر آن وقوف دارند. دردمندانه تا چند سال قبل حتی اگر شرایط ادامه تحصیل نیز برای عده ای از این افراد فراهم می شد، شرایط آموزش و پرورش و مقررات مدارس به گونه ای بود که باز هم در عمل امکان ادامه تحصیل در مدارس فراهم نمی شد. تا اینکه مدارس از راه دور با رویکرد جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل به جمع مدارس راه پیدا کردند و زمینه ادامه تحصیل همه از تحصیل بازماندگان فراهم شد.

آموزش از راه دور در مدارس، دانشگاه ها و موسسات آموزشی، تنها راه کمک به آموزش کسانی است که به هردلیلی از تحصیل در محیطهای آموزشی جا مانده اند و یا بدنبال شروع و یا تکمیل روند آموزشی خویش با استفاده از این شیوه ای نوین می باشند. علی رغم اینکه در شیوه آموزش حضوری بسیاری از فراگیران مبادرت به یادگیری می نمایند لیکن همچنان هستند کسانی که بدلیل مشغله و عدم امکان کسب دانش و تجربه نمی توانند به مدرسه عادی و یا دانشگاه یا موسسات آموزشی به شکل حضوری جهت ادامه تحصیل بروند.

 امروزه در کشورهای مدرن آموزش از راه دور بسیار متداول می باشد. برای این روش ممکن است از ویدیو، رایانه، پست الکترونیک و تکنولوژی مرتبط با اینترنت استفاده شود. آموزش از راه دور با بهره وری از اینترنت امکان پذیر می شود.تاریخچه سیستم آموزش مجازی در دهه اول سال 1717 میلادی آغاز شده است. این نوع آموزش در سال 1854 در کشورهای مدرن از طریق جزوه خلاصه شده فعالیتش گسترش پیدا کرد.

 فرصت طلایی برای هزاران فراگیر در مدارس آموزش از راه دور

 تقریبا با آغاز به کار مدارس آموزش از راه دور در سال 1383، سالانه در حدود 240 هزار نفر از خدمات این مدارس استفاده کرده اند و با وجود بیش از 1700 مدرسه آموزش از راه دور فعال در کشور حدود 186هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند. این نوع مدارس یک فرصت طلایی است برای تمام کسانی که تحصیلات ابتدایی دارند و بعد از آن هرکس در هر سن و شغلی می تواند ادامه تحصیل دهد.

مدارس آموزش از راه دور در گلستان

در استان به واسطه بافت روستایی فراوان( نیمی از جمعیت استان گلستان در روستا ها ساکن هستند) توسعه این مدارس به گسترش سواد آموزی گسترده منجر شده است و دانش آموزان فراوانی از این طرح استقبال می کنند. سالانه چندین هزار از دانش آموزان گلستانی که به دلایل متعدد از تحصیل باز مانده بودند، با شرکت و ثبت نام در این مدارس، مقدمات ادامه تحصیل و رسیدن به آرزوهایشان را رقم زده اند.

 
سخن پایانی

بی هیچ تردید زیر بنا و اساس توسعه هر کشور توجه جدی به همه ابعاد آموزش و پرورش است. اگر نوع نگاه و نگرش مسئولان نظام نسبت به آموزش و پرورش تغییر کند و از اجرای برنامه های کوتاه مدت و مقطعی به اجرای برنامه های میان مدت و دراز مدتی روی بیاورند که علاوه بر اختصاص بودجه دارای هدف و ساختار مشخصی باشند، شاید در آینده ثمرات و تبعات این برنامه ریزی را ببینیم. توسعه مدارس آموزش از راه دور بدون زیر بنای حذف کامل کم سوادی در جامعه خواهد بود و هر کس که اراده کند، بدون شک با ثبت نام در این مدارس موفق به ادامه تحصیل و رسیدن به افق های روشن تر در زندگی خواهد شد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
0
0
متن ابتدايي بسيار جالب بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: