« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
آوای رودکوف گزارش می دهد:
لبو از بیماری های قلبی جلوگیری می کند، این را جواد‌ حصاری، استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با «آوای رودکوف» می‌گوید
پایگاه خبری آوای رودکوف    avayerodkof.ir
امیرمسعود طایفه سلطانخانی:در زمستان و در میان برف های نشسته روی زمین، شاید لبوخوردن از بهترین کارهایی باشد که باعث فراموشی سرمای زمستان می شود.

با لبو فروشی صحبت می کردم که متوجه رد شدن استادان خودم از کنار چرخ لبوفروش شدم!غنیت شمردم و از هرکدام پیرامون ارزش غذایی لبو پرسیدم!

لبو از بیماری های قلبی جلوگیری می کند، این را جواد‌ حصاری، استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با «آوای رودکوف» می‌گوید و ادامه می‌دهد: فیبر بالایی كه در این سبزی وجود دارد، كاهنده چربی خون شناخته شده، به طوری كه مطالعات نشان داده‌اند، مصرف مرتب آن 30 درصد كلسترول و 40 درصد تری‌گلیسرید را كاهش می‌ دهد و به میزان قابل توجهی افزایش‌ دهنده كلسترول خوب است و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می ‌كند.

به گفته حصاری، فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است.

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز همچنین می‌گوید: چغندر دارای پروتئین،چربی،ویتامین‌های A، B١، B٢، B٣ و C – مواد ازته – مواد قندی و املاح معدنی چون فسفر، کلسیم و آهن است.

حصاری ادامه می دهد: چغندر ملین، نرم‌کننده و ادرارآور بوده و در رفع یبوست نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند، همچنین اهمیت بسزایی در دستگاه گوارش دارد.


صدیف آزادمرد استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز هم در این باره می‌گوید: آب لبو برای رفع التهاب مثانه و بیماری‌های پوست مفید است و فشار خون را تنظیم می‌کند و اگر آن را در فسنجان بریزید طعم و طبع این خورش را ملایم می‌کند. مصرف لبو در سالاد بر میزان اشتها می‌افزاید و بسیار ملین است.

آزادمرد ادامه می دهد: در هر ١٠٠ گرم از آن، ٣٨٠ میلى‌گرم پتاسیم وجود دارد که به کاهش فشار خون کمک مى‌کند فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است. گفتنی است، چغندر قرمز به دلیل داشتن مواد مغذی آهن در کنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند. چغندر دو نوع است؛ یک نوع آن چغندر معمولی است به رنگ بنفش تیره یا قرمز(لبو) و نوع دیگر آن چغندرقند است و به رنگ زرد روشن است برای آن‌که پوست چغندر پخته به آسانی کنده شود، باید وقتی گرم است از آب گرم بیرون آورده و درون آب سرد قرار دهید تا به راحتی پوست آن جدا شود.

ازادمرد می گوید: لبو پاک کننده عالی است و می‌تواند معده را شستشو داده و حکم مسهل را برای برخی افراد دارای یبوست دائمی دارد.

سعید داداشی، استادیارگروه علوم و مهندسی صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز هم در این باره می‌گوید: لبو به دلیل داشتن فیبر که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسیدفولیک، باید در سبد غذایی بیماران قلبی قرار گیرد. افراد می‌توانند با مصرف ١٠٥ گرم چغندر قرمز، ٥٣‌درصد اسیدفولیک مورد نیاز بدن را تأمین کنند. رنگ ارغوانى چغندر به دلیل وجود ترکیبى به نام بتاسیانین است که خاصیت ضد سرطانى داشته و از بروز سرطان‌ها به‌خصوص سرطان کولون جلوگیرى مى ‌کند.

وی ادامه می دهد: چغندرقرمز یا لبو حجم زیادی شیرینی وارد بدن کرده و فوق‌العاده چاق‌کننده و مصرف آن برای دیابتی‌ها مضر است، اما لبو هر چه قرمزتر باشد خواص آنتی‌اکسیدانی بیشتری دارد و قادر است از رسوب ذرات چربی در رگ‌ها جلوگیری کند و سختی عروق و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد و با کنترل چربی خون ریسک ابتلا به کبد چرب را کاهش دهد.
داداشی از تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف لبو می گوید: آنتی‌اکسیدان‌های لبو موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و علاوه بر کمک به التیام سرماخوردگی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و پارکینسون دارد و مهم‌تر آن‌که برای درد مفاصل و نقرس مفید است. رمز ماندگاری رنگ قرمز لبو آن است که در حین پخت از کوتاه کردن انتهای ریشه و ساقه آن اجتناب کنید.

گفتنی است که لبو را مضر معده می دانند و اسراف در خوردن آن قی آور و دل پیچه ایجاد می‌کند و مصلح آن عدس پخته، خردل و آبغوره است.

گزارش / امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: