امیر مسعود طایفه سلطانخانی
چالشهای عمده بخش کشاورزی را ساختار نیروی انسانی، رابطه مبادله بخش کشاورزی با سایر بخشهای اقتصادی، واردات بیرویه و کاهش قدرت رقابت تولیدات داخلی، نارسایی سرمایهگذاری در بخش کشاورزی، شرایط اقلیمی و پایین بودن نرخ بهرهوری دانست.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:صادرات یکی از مهم ترین عوامل و نیروی محرّکه توسعه اقتصادی به شمار می رود و می تواند نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی آذربایجان شرقی داشته باشد.
صادرات مزایای زیادی از جمله پایین آمدن هزینه تولید به سبب بهره گیری کامل از ظرفیت تولید، افزایش درآمد و سودآوری کشاورزان، ایجاد اشتغال، کسب اعتبار و درنهایت رشد اقتصادی کشور را به دنبال دارد.
به کارگیری اصول استاندارد، ایجاد برَند و نظارت بر صادرات و واردات بخش کشاورزی به افزایش صادرات این بخش کمک بسیاری خواهد کرد.
به طور کلی مزیتهایی را که در صادرات کشاورزی میتوان ایجاد نمود به کارگیری اصول استاندارد در تولید محصولات زراعی و باغی، ایجاد برندهای ملّی برای محصولات تولیدی بخش زراعت و باغبانی، جلوگیری از نوسانات شدید قیمت و ضرورت نظارت بر صادرات، واردات و بازار محصولات کشاورزی است.
چالشهای عمده بخش کشاورزی را ساختار نیروی انسانی، رابطه مبادله بخش کشاورزی با سایر بخشهای اقتصادی، واردات بیرویه و کاهش قدرت رقابت تولیدات داخلی، نارسایی سرمایهگذاری در بخش کشاورزی، شرایط اقلیمی و پایین بودن نرخ بهرهوری دانست.
دعوت، ترغیب و حمایت از سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای تاسیس کارخانههای صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی (ایجاد صنایع تبدیلی باعث افزایش ماندگاری محصولات، عرضه مناسب تر و افزایش ارزش افزوده محصول می شود.
نقش آموزش و ترویج در نحوه کاشت، داشت و برداشت، جلوگیری از آسیب و افزایش مشتری پسندی محصولات کشاورزی موثر است در محصولات باغی تفاوت موجود بین میانگین عملکرد و عملکرد تولیدی توسط کشاورزان به مراتب بیشتر است..
فقدان شبکه اطلاع رسانی کارآمد برای کسب اطلاعات از وضعیت بازارهای داخلی و بین المللی محصولات کشاورزی (شناخت بازارهای هدف) از مهم ترین موانع توسعه صادرات محصولات کشاورزی است.
ایجاد نشان تجاری بهویژه برای محصولات شاخص صادراتی نظیر کشمش راهکاری تاثیرگذار در بهبود صادرات است.
استفاده از نتایج علمی و تحقیقاتی کشاورزی برای تولید محصولات با کیفیت، سالم و ارگانیک برای صادرات بیشتر راهکاری بنیادین در توسعه صادرات قلمداد می شود.
فعالان در حوزه صادرات نوسانات بازار ارز و تاثیر مستقیم آن بر فضای تجاری بهویژه صادرات مانعی در افزایش صادرات عنوان نموده اند.
تنظیم، تسهیل و شفاف سازی سیاست های تجاری کشور متناسب با راهبرد توسعه صادرات برای حمایت از صادرکنندگان و توسعه صادرات کشور با توجه به سیاست ها و برنامه های کلان اقتصاد مقاومتی از راهکاری توسعه صادرات است.
نقش صنایع تبدیلی، فرآوری، بستهبندی، بِرَندسازی، حمل و نقل و بازاررسانی در صادرات موثر است اما باعث تعجب است که چرا عنایتی به این بخشها نمیشود. صدور محصولات تولید شده قبل از فرآوری شدن بدون ارزش افزوده مانعی در توسعه محصولات کشوزرزی است.
حمل و نقل تخصصی برای جلوگیری از پایین آمدن کیفیت محصول در زمان حمل، افزایش سرعت صادرات و پایین آوردن هزینه ها می تواند از برنامه های تاثیرگذار در بهبود صادرات باشد.
برگزاری نمایشگاه های محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف و فراهم کردن امکانات آسان برای شرکت تولیدکنندگان ایرانی در این نمایشگاه و همچنین اعزام هیئتهای صادراتی به کشورهای مختلف در زمینه بازاریابی پیشنهادی برای بهبود صادرات است.
عدم ثبات قیمت محصولات کشاورزی (افزایش یا کاهش قیمت تمام شده تولید محصول به دلیل نبود الگوی کشت مناسب، افزایش نهاده های تولید و تنش در نرخ جهانی محصولات) از دیگر مشکلات توسعه صادرات محصولات کشاورزی است.
صادرات محصولات کشاورزی امکان استفاده از بازارهای جهانی را برای رشد تولید داخلی مهیّا کرده و بنگاه های تولیدی و تجاری را قادر می کند تا از محدودیت های بازار داخلی رها شده و با توسعه صادرات، بازارهای جهانی را هدف قرار دهند و از صرفه های اقتصادی حاصل در تولید بیشتر بهره برداری کنند.
عضویت در خبر نامه