« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۹
آوای رودکوف گزارش می دهد:
صمد بهروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: شب قدر درواقع شبی طلایی و فرصت استثنایی در طول سال است که خداوند این فرصت را به بندگان خود داده است که اگر طول سال دچار خطاها، اشتباهات و کجرَوی ها شده اید، در این شب سرنوشت و تقدیر خود را تعویض نمایید.

به گزارشپایگاه خبری آوای رودکوف، معنای تقدیر الهی این است که در جهان مادّی، آفریده ها از حیث هستی و آثار و و یژگی هایشان محدوده ای خاص دارند. این محدوده با اموری خاص مرتبط است; اموری که علت ها و شرایط آنها هستند و به دلیل اختلاف علل و شرایط، هستی، آثار و ویژگی های موجودات مادّی نیز متفاوت است.
 
هر موجود مادّی به وسیله قالب هایی از داخل و خارج، اندازه گیری و قالب گیری می شود. این قالب، حدود، یعنی طول، عرض، شکل، رنگ، موقعیت مکانی و زمانی و سایر عوارض و ویژگی های مادی آن به شمار می آید . پس معنای تقدیر الهی در موجودات مادّی، یعنی هدایت آنها به سوی مسیر هستی شان است که برای آنها مقدر گردیده است و در آن قالب گیری شده اند.
 
در این شب که شب نزول قرآن به شمار می آید.
 
امور خیر و شر مردم و ولادت، مرگ، روزی، حج، طاعت، گناه و خلاصه هر حادثه ای که در طول سال رُخ می دهد ، تقدیر می شود.
 
شب قدر همیشه و هر سال تکرار می شود . عبادت در آن شب، فضیلت فراوان دارد و در نیکویی سرنوشت یک ساله بسیار مؤثر است در این شب تمام حوادث سال آینده به امام هر زمان ارائه می شود و وی از سرنوشت خود و دیگران با خبر می شود.
 
معنای اصطلاحی «قدر»، عبارت است از ویژگی هستی و وجود هر چیز و چگونگی آفرینش آن به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودی هر چیز، «قدر» نام دارد.
 
بنابر دیدگاه حکمت الهی، در نظام آفرینش، هر چیزی اندازه ای خاص دارد و هیچ چیزی بی حساب و کتاب نیست . جهان حساب و کتاب دارد و بر اساس نظم ریاضی تنظیم شده، گذشته، حال و آینده آن با هم ارتباط دارند .
 
شب قدر شبی است که همه مقدرات روشن می شود
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان‌ نیز در گفت‌وگو با آوای روکوف، اظهار کرد: شب قدر شبی است که همه مقدرات تقدیر و قالب معین و اندازه خاص هر پدیده، روشن و اندازه گیری می شود.
 
وی، افزود: فلسفه وجودی شب قدر این است که خداوند متعال می‏خواهد انسان‏ها به ویژه مسلمانان، به سبب محبوبیتشان در نزد خدا، خود در این شب تعیین سرنوشت و زمان تدبیر و برنامه‏ریزی، نقش لازم را در تعیین مقدرات خویش ایفا کنند.
 
وی با استناد به آیات 1 تا 6 سوره دخان"حم (1) و الكتاب المبين (2(انا انزلناه فى ليله مباركه انا كنا مـنـذريـن (3) فيها يفرق كل امر حكيم (4(امرا من عندنا انا كنا مرسلين(5) رحمه من ربک انه هـو السـمـيع العليم (6(" بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: به نام خدايى كه هم رحمان است و هم رحيم(1). سوگند به كتاب روشنگر (2) كـه مـا آن را در شـبـى مـبـارک نازل كرديم، چون از آغاز خلقت همواره سنت ما بر انذار خلق جريان داشته است(3) در آن شب مبارک هر امر در هم فرو رفته باز مى شود(4) البـتـه هـر امـر بـدان جـهـت كـه نـزد مـا اسـت، چـون مـا هـمـواره فـرسـتـنـده رسول بوده ايم(5) و نـازل كردن اين كتاب رحمتى بود از ناحيه پروردگارت، چون كه او شنوا و داناى به حاجت خلق است(6).
 
امام جمعه مهربان، ضمن بازگو نمودن مخفی بودن شب قدر اظهار کرد: اینکه چرا شب قدر در بین این سه شب مخفی است؟! به خاطر عظمت این شب است.
 
همانگونه که خداون رضایت خود را در میانا نوع طاعت ها پنهان فرموده است،غضبش را در میان معاصی پنهان فرموده است، دوستانش را در میان همه مردم مخفی فرموده است، اجات دعا را در میان دعاها و اسم اعظم خود را در میان اسماء دیگرش مخفی فرموده، برای این است که انسانگناهی را انامندهد و به خود گوید که این گناه اشکال ندارد و رضای خدا در این نیست!
شاید غضب خدا در آن گناه کوچک باشد!
 
حجت‌الاسلام مرسلی، از تکرار شدن شب قدر در هرسال گفت و ادامه داد: شب قدر همیشه و هر سال تکرار می شود. عبادت در آن شب، فضیلت فراوان دارد و در نیکویی سرنوشت یک ساله بسیار مؤثر است. در این شب تمام حوادث سال آینده به امام هر زمان ارائه می شود و وی از سرنوشت خود و دیگران با خبر می شود.
 
امام جمعه مهربان، یادآور شد: شب قدر، شب تقدیر و شب اندازه گیری و شب تعیین حوادث جهان مادّه است.
 
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: از كتاب خدا استفاده می‌شود كه شماره ماه‌های سال نزد خداوند 12 ماه است و سرآمد ماه‌ها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان، ليلة‌القدر است.
 
حجت‌الاسلام مرسلی، تأکید کرد: برترین شب، شب قدر، یکی از شب های ماه رمضان، شبی که از هزار ماه برتر است. شب نزول قرآن، تقدیر امور، بخشش گناهان است. شب قدر بزرگترین سند امامت و تداوم آن در طول زمان است. شب زنده داران باید تلاش کنند تا غفران الهی در این شب شامل حالشان شود.

شب قدر درواقع شبی طلایی و فرصت استثنایی در طول سال است
صمد بهروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: شب قدر درواقع شبی طلایی و فرصت استثنایی در طول سال است که خداوند این فرصت را به بندگان خود داده است که اگر طول سال دچار خطاها، اشتباهات و کجرَوی ها شده اید، در این شب سرنوشت و تقدیر خود را تعویض نمایید.
 
وی، از ارتباط خداوند با انسان در شب قدر گفت و افزود: شب قدر شب ارتباط خداوند با انسان است. زمانی که قرآن را بر پیامبرش حضرت محمد «ص» نازل کرد. اهمیت و ارزش شب قدر بین مسلمانان جهان بسیار بالاست و بهمین دلیل این شبها را تا صبح بیدار مانده و به پرستش و راز و نیاز با پروردگار می گذرانند.
 
وی، بیان کرد: شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالی که قرآن درآن نازل شد نیست ‌بلکه با تکرار سال ها، آن شب نیز تکرار میشود. یعنی درهر ماه رمضان شب قدری است که درآن شب امور سال آینده تقدیر می شود.
 
بهروز، ضمن بازگو نمودن لزوم برقرار ارتباط در شب قدر ادامه داد: کافیست یک لحظه ارتباط و سیم اتصال بین مخلوق و خالق برقرار شود و در این فرصت کوتاه چه ار اتفاقاتی می افتد و جه مقدراتی تقدیر می شود و چه سرنوشت هایی برای انسان رقم زده خواهد شد، خداوند می داند؟!
 
وی، بااشاره به فرموده امام محمدباقر(ع) افزود: ایشان می فرمایند: شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالی که قرآن درآن نازل شد نیست ‌بلکه با تکرار سال ها، آن شب نیز تکرار می شود، یعنی درهر ماه رمضان شب قدری است که درآن شب امور سال آینده تقدیر می شود.
 
بهروز، پاک شدن نمرات منفی انسان ها را در شب قدر امکانپذیر دانست و تاکید کرد: خدای متعال فرموده اند بندگانی که تمامی نمرات منفی که درطول سال گرفته اند، اگر در شب قدر تلاش و جدیت داشته اید و اراده ایی به عزم راسخ از خود نمایان سازید، تمام نمرات منفی شما را پاک می کنم.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: