« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
گیاهان دارویی
به جای استامینوفن آلبالوی تازه و آلبالوی خشک، فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز را محدود می‌کنند. این آنزیم‌‌ها مهم‌ترین ترکیبات در فرآیند التهاب و احساس درد می‌باشند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-معصومه صادقی:آلبالو سرشار از ویتامین C و عنصر معدنی آهن می‌دانند، بنابراین برای افرادی که مبتلا به کمبود ویتامین C و آهن می‌باشند، مفید است. همچنین در تصفیه خون اثر مثبتی دارد، علاوه بر ویتامین‌‌ها ومواد معدنی مذکور، در این میوه مفید ویتامین‌‌هایی نظیر: (D-B -A) و عناصری همچون منگنز، کبالت، روی، فسفر، پتاسیم، سدیم، منیزیم و کلسیم نیز یافت می‌شود که به این خاطر ارزش آلبالو را چندین برابر افزایش می‌دهد.

آلبالو سرشار از آنتی اکسیدان‌‌های طبیعی چون آنتوسیانین، کلروژنیک اسید، کورستین و کامپفرول اشت و درواقع این میوه را یکی از میوه‌هایی می دانند که از ظرفیت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی برخوردار است.

آنتوسیانین‌های موجود در آلبالو از چندین راه بدن را در برابر آسیب‌‌های استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

آنتی اکسیدان‌‌های موجود در آلبالو رگ‌‌های خونی و سلول‌‌های مغزی را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

به جای استامینوفن آلبالوی تازه و آلبالوی خشک، فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز را محدود می‌کنند. این آنزیم‌‌ها مهم‌ترین ترکیبات در فرآیند التهاب و احساس درد می‌باشند. آنزیم سیکلواکسیژناز به وسیله بسیاری از داروهای مسکن نیز مهار می‌شود. در نتیجه می‌توان فعالیت ضددرد آلبالو را مطابق با استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن دانست. به همین علت است که آلبالو نشانه‌‌های موجود در بیماری‌‌های التهابی چون آرتریت و نقرس را کاهش می‌دهد.

آلبالو با پوکی استخوان مقابله می‌‌کند آلبالوخشکه، منبع مناسبی از بور است. بور بر فعالیت آنزیم‌‌های دخیل در متابولیسم کلسیم، منیزیم و ویتامین D که از عناصر اصلی دخیل در ساختمان استخوان می‌‌باشند، اثرگذار است. عنصر بور در کنار کلسیم و منیزیم موجود در آلبالوخشکه، سلامتی استخوان را تامین می‌کند.


10۰ گرم آلبالو خشکه ۳۵۰ کیلو کالری انرژی دارد؛ درحالی که همان مقدار از آلبالوی تازه تنها ۶۸ کیلوکالری انرژی دارد. درحقیقت آلبالو خشکه ۵ برابر آلبالوی تازه کالری دارد؛ زیرا آلبالو وقتی خشک می‌‌شود، مقدار فراوانی از آب خود را از دست می‌دهد و مقدار رطوبت آلبالوخشکه یک دهم آلبالوی تازه است. چگالی انرژی در حالت خشکیده بیشتر از آلبالو در حالت تازه است. آلبالو از سرطان پیشگیری می‌کند. فلاوونوئیدی که خواص ضدسرطانی قوی دارد ، کورستین می‌باشد. آلبالو و آلبالوخشکه منبع بسیار مناسبی از کورستین هستند. مقدار کورستین موجود در آلبالو و آلبالوخشکه بسیار بیشتر از سایر میوه‌‌ها است.

فنولیک اسیدی که آمیگدالین نام دارد، به عنوان ویتامین B17 شناسایی شده است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد آمیگدالین، اندازه تومورهای سرطانی را کاهش می‌دهد و از پیشرفت سرطان جلوگیری می‌کند. همچنین سایر مواد موثر موجود در آلبالو ، درد ناشی از پیشرفت سرطان را تسکین می‌دهند. به همین علت آلبالو یک میوه ضد سرطانی قوی در نزد دانشمندان است.

این میوه مُدّر، اشتها آور، ضد استفراغ و مقوی نیروی جنسی بوده و همچنین تعداد اسپرم را افزایش داده و حرارت بدن را فرو نشانده و موجب تسکین عطش می‌شود و درضمن باعث صافی صدا می‌شود. آلبالو و دمکرده آن، ادرار را زیاد کرده، عطش را کاهش داده و اشتها را زیاد می‌‌‏کند و برای معده نیز مفید است.

آلبالو غلظت و فشارخون را کاهش می‌‌دهد و در درمان کم خونی، تصلب شرایین، خستگی، روماتیسم، دیابت، نارسایی کبد، آرتریت (درد و التهاب مفاصل )، نقرس و حالت تهوع کمک می‌‌کند. کلسترول را کاهش و از واریس رگ‌‌ها پیشگیری می‌کند. مصرف آلبالو، چربی خون، قندخون و فشارهای اکسیداتیو را که از عوامل اصلی بروز بیماری دیابت است ، کاهش می‌دهد.

از آلبالو می‌‌توان به عنوان ماسک زیبایی استفاده نموده و به سلامت پوست کمک کرد، صمغ درخت آلبالو و سایر خانواده آن نیز موجب نرمی سینه شده، رنگ چهره را روشن و قلب را جلا می‌‌بخشد، توصیه شده است که به منظور درمان سرفه، صمغ این درخت با آب سرد میل شود.

آلبالو به علت داشتن اسیدهای مفید بخصوص اسید اگزالیک، در دفع صفرا و فعالیت کبد نقش مهم و درمانی دارد، همچنین باعث سیلان صفرای موجود در کیسه صفرا می‌‌شود. مصرف آن برای دفع سنگ کلیه و مثانه و رفع مشکل سنگ کیسه صفرا توصیه می‌‌‏شود.

در طب سنتی آمده است که اگر شیر دانه آلبالو را گرفته و با کمی رازیانه مخلوط نموده وسپس میل کنند برای رهایی از بیماری هایی نظیر وجود سنگ در مثانه، حرارت ادرار و سوزش مجاری ادرار اثر بخش خواهد بود.

مصرف یک لیوان آب آلبالوی بدون قند به خواب بهتر در شب کمک می‌کند.این میوه حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای ملاتونین است و وجود هورمون ملاتونین نیز برای داشتن یک خواب آرامش بخش ضروری است.

محققان دریافته‌اند که این میوه حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای ملاتونین است و وجود هورمون ملاتونین نیز برای داشتن یک خواب آرام ضروری است. هورمون ملاتونین در مغز ساخته می‌‌‌شود و روی فاکتور خواب تاثیر گذار است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: