پایگاه خبری آوای رودکوف-سید غفار فتحی:مسئله پوشش و حجاب ، این تاج بندگی انسان ، از ارزنده ترین نمادهای فرهنگی ، اجتماعی ، و ایرانی - اسلامی است ، که در فرهنگ اسلامی به اوج اعتبار می رسد ، در تمامی ادیان آسمانی ، پیامبران الهی با استناد به فطرت ، جامعه بشری را به این مهم دعوت کردند.
بعد از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران ، در فضای استثنایی آن زمان موقعیتی ایجاد شد ، که التزام به حجاب مقبول ، اما بعد ازآن درسطوح مختلف فرهنگی ، دینی ، آموزشی ، علمی ، پژوهشی ، اقدامات لازم مغفول و مورد اهتمام کافی بعنوان یک فرآیند قرار نگرفت ، توهم قناعت تام ، تعارفات و گفت وگوهای شعاری ، تسلیم های ظاهری و خضوع های نمایشی ، درخصوص عدم تلاش برای روشنگری درباره ماهیت و فلسفه ی وجودی حجاب ، به صورت ناآگاهانه شاید همسویی با تهاجمات وشبیخون های فرهنگی است ، در حکومت پهلوی دیدیم ، که بی حجابی در کشور نه با ضرب و زورهای رضاخان میرپنج ، بلاد راقیه شد ، ونه امروزه اجبارِ نهادهای رسمی حاکمیتی به تنهایی کافی است ، البته بنده معتقد به ابزارهای قانونی وراهکارهای جدی برای مقابله با هنجار شکنی ها هستم ، ولی عقل سلیم می گوید ، که معلول باید توسط عاقلان دردمند چاره اندیشی شود نه برخورد.
۱-حکمت تدوین تدریجی احکام دینی ، تاکید بر باور درونی رشد آن باور ، قبل از تظاهر بیرونی است ، نسل امروز نیاز به گفتگوی صریح و بی پرده درخصوص تحلیل های جامع تشویقی ، و تدوین ادراک های علمی حجاب بیش ازپیش در ابعاد و زوایای مختلف نیازمند هست ، حجاب زن ایرانی باید از نسل آگاهی باشد ، نه سیستم مادر ، عمه ، خاله ای که هر آنی ممکن است ، مثل یک فنر خود را ازقید و بندی که به اکراه پذیرفته آزاد کند ، پوشش یک زن مسلمان ایرانی باید به استعمار غرب بگوید ، این همه نقشه کشیدی ، کارکردی ، کلک زدی که مرا فرنگی ماب کنی ولی خنثی شدی ، زیرا پوشش من نماد یک فرهنگ خاص ، مکتب خاص و جبهه ای خاص است ، این حجاب قیمت دارد ، ارزش دارد ، برای همین است ، که شهید غلامرضا عسکری می گوید ، خواهرم ، استعمار ازسیاهی چادر تو بیش تر از سرخی خون من می ترسد.
۲-از جمله مشکلات نظام تبلیغی ما این است ، که خدا محوری راهبردها کمی گنگ و مبهم است ، وقتی مخاطبی به مسجد می رود ، سریع غسل میت ، احکام روزه ، اسرار شب اول قبر ، به او تلقین می شود ، درابتدا می بایست از ارزش وکرامت انسان صحبت شود ، مگر خداوند ، به مخلوق احسن تقویم خودش یادآوری نمی فرماید ، اقرا وربک الاکرم ، یعنی ای انسان ، تو اهل کرامت و بزرگواری هستی ، کوچک و تحقیر نیستی که آلوده شوی ، پس باید بایک دیدگاه بصیرتی-کارکردی ، ومرحله به مرحله ای ، نمودار تبلیغی ترسیم شود.
۳-از مبادی و محیط های زاینده دغدغه های فرهنگی - اجتماعی ، در ایران معاصر که اتفاقاً با مسئله ی طرح حجاب ، عجین و متقارن بوده دانشگاه هست ، درپایان انتظار هست دانشگاه پیام نور لنده ، بایک نظریه بنیادی ، یا تئوری داده بنیادی ، پژوهش ها را در خصوص مسئله ی حجاب جهت دار کند ، تا به جای اتکا به تئوری های موجود به تدوین تئوری درسطح شهرستان اقدام کند ، شاید که این نظریه زمینه ای ، به صورت مستقیم راهکار ارائه نکند ، اما راهکارهای حاصل از تجربیات موجود را انسجام می بخشد.
سید غفار فتحی
۱۳۹۸/۵/۲۳
عضویت در خبر نامه