« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۳
سرویس گیاهان دارویی؛
نخود فرنگی حاوی مقدار زیادی فیبر است که نشان داده برای سلامت گوارش بسیار مفید است...
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:نخود فرنگی ها حاوی مقدار قابل توجهی مواد معدنی مناسب سلامت قلب است، مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم. رژیمی که سرشار از این مواد مغذی باشد می تواند به پیشگیری از فشار خون بالا کمک کند. فشار خون یکی از دلایل اصلی ابتلای افراد به بیماری های قلبی است.

نخود فرنگی حاوی مقدار زیادی فیبر است که نشان داده برای سلامت گوارش بسیار مفید است. اول اینکه فیبر باکتری های خوب درون روده را تغذیه می کند. این کار موجب می شود باکتری های خوب روده سالم بمانند و باکتری های بد افزایش پیدا نکنند. سالم ماندن باکتری های خوب روده می تواند شما را از چندین مشکل شایع در رابطه با گوارش ایمن کند مانند بیماری التهاب روده، سندروم روده تحریک پذیر و سرطان روده. بعلاوه بیشتر فیبر موجود در نخود فرنگی غیر محلول است، یعنی با آب ترکیب نمی شود اما در عوض به عنوان مامور حجم دهنده به مدفوع در مسیر گوارش عمل می کند. این یعنی فیبر به مدفوع وزن اضافه می کند و کمک می کند غذا و مواد بی مصرف سریعتر از سیستم گوارش عبور کنند.


نخود فرنگی در مشخصات خود مواد مغذی فوق العاده ای دارد. کالری موجود در این غذا بسیار پایین است، یعنی هر یک دوم فنجان ( 170 گرم ) نخود فرنگی تنها 62 کالری دارد و مقدار بسیار کمی هم چربی. حدود 70 درصدِ این مقدار کالری مربوط به کربوهیدرات است و باقی آن نیز توسط پروتئین و مقدار کمی چربی فراهم می شود. بعلاوه نخود فرنگی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که به آنها نیاز دارید و همچنین مقدار زیادی فیبر هم دارد.

نخودفرنگی تازه، غنی از ویتامین C است. هر ۱۰۰ گرم آن، ۴۰ میلی‌گرم از این ویتامین را در خود جای داده است و از این رو می‌تواند بدن را در برابر عوامل عفونی، واکسینه کند.

ویتامینC موجود در نخود فرنگی، از ابتلاء به سرطان جلوگیری می نماید. مشاهده شده است که جذب بالای ویتامین C باعث کاهش ابتلاء به انواع سرطانها می گردد که از آن جمله میتوان به سرطان خون، سرطان غدد لنفاوی، ریه و پانکراس و همچنین سرطانهایی که به هورمونهای جنسی مربوط می باشند مانند سرطان سینه، پرستات، مثانه و سرطان تخمدان اشاره نمود.

ویتامین C، اولین و موثرترین محافظ آنتی اکسیدانی در بدن است. ویتامین C، از تخریب سلولهای ساختاری مانند DNA، مانع می شود و به بدن برای مقابله با آلودگیهای محیطی و سموم شیمیایی کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.

هر ۱۰۰ گرم نخودفرنگی می‌تواند ۲۵.۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را هم تامین کند.

ویتامین‌های گروه B، آهن، مس، کلسیم، روی و منگنز، از دیگر دارایی‌های ارزشمند نخودفرنگی به‌حساب می‌آیند.

نخود سبز، حاوی حجم مناسبی از ویتامین K است؛ ویتامینی که در حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر در بیماران مبتلا به این بیماری، نقش مهمی را بازی می‌کند.
چیزی که نخود فرنگی را از دیگر گیاهان متمایز می کند پروتئین موجود در آن است. برای مثال در یک دوم فنجان ( 170 گرم ) هویج پخته شده تنها 1 گرم پروتئین دارد در حالی که همین مقدار نخود فرنگی چهار برابر پروتئین در خود دارد. همچنین نخود فرنگی ها سرشار هستند از آنتی اکسیدان های پلی فنل که احتمالا از عوامل مزایای بسیاری است که برای سلامت دارد.

نخود فرنگی یکی از بهترین منابع گیاهی دریافت پروتئین است و به همین دلیل هم هست که بسیار سیر کننده هستند، نقش فیبر را نیز در سیر کنندگی نباید فراموش کرد. خوردن پروتئین سطح برخی از هورمون ها در بدنتان که اشتها را کاهش می دهند افزایش می دهد. پروتئین و فیبر با یکدیگر کار می کنند تا سرعت گوارش را کم کنند و احساس سیری را افزایش دهند. خوردن مقدار زیادی پروتئین و فیبر می تواند به صورت خودکار مصرف کالری را با کنترل اشتها پایین بیاورد. مقدار پروتئین خاص موجود در نخود فرنگی آن را تبدیل به غذایی عالی برای کسانی کرده است که از محصولات حیوانی تغذیه نمی کنند. با این حال لازم به ذکر است که پروتئین نخود فرنگی پروتئینی کامل نیست چون آمینو اسید متیونین را ندارند. برای اینکه مطمئن شوید در رژیم غذایی خود تمام آمینو اسید های ضروری را دریافت می کنید، مطمئن شوید نخود فرنگی را با دیگر غذاهای حاوی پروتئین ترکیب و میل کنید. دریافت مقدار قابل توجهی پروتئین برای افزایش قدرت عضلانی و سلامت استخوان ضروری است. بعلاوه نخود فرنگی نقشی مهم در کاهش وزن و تثبیت آن دارد.

نخود فرنگی ها حاوی مقدار قابل توجهی مواد معدنی مناسب سلامت قلب است، مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم. رژیمی که سرشار از این مواد مغذی باشد می تواند به پیشگیری از فشار خون بالا کمک کند. فشار خون یکی از دلایل اصلی ابتلای افراد به بیماری های قلبی است. همچنین نخود فرنگی می توانند تاثیر مثبتی روی سلامت قلب بگذارد. فیبر بالای موجود در نخود فرنگی و حبوبات نشان داده می تواند کلسترول بد را کاهش دهد. بالا رفتن LDL یا کلسترول بد خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. نخود سبز همچنین حاوی فلاونولها، کاروتنوئیدها و ویتامین C است، آنتی اکسیدان هایی که نشان داده اند می توانند احتمال وقوع بیماری قلبی و سکته مغزی را به خاطر قابلیت پیشگیری از آسیب به سلول بگیرند.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: